Svarta alger
I mitt ena kar har jag fått problem för första gången. Växterna har trivts jättebra och har inte fått en enda alg. Idag vid vattenbytet upptäckte jag svara trådiga alger som satt fastnat runt växterna (speciellt vid rötter och grenar) och en del på anubiasbladen. Algerna är alltså svarta både i och utanför vattnet och är hårda, känns precis som hår. Skitsnuskigt! Jag drog bort så många jag kunde och gjorde som sagt vattenbyte. Vad göra nu? Hur får jag bort dem? Bör jag förvänta mig en invasion eller går det att göra något åt?
Var de hårda så kan det faktiskt ha varit rötter som söker sig till nya ställen. En bild säger väldigt mycket men nu har du tagit bort det. Är det mjukt så kan det vara tofsalger men som sagt svårt att säga utan att se det på bild.
Nej det var inte rötter, de satt främst på mitt vattenspikblad som får rötter efter varje förgrening så de var inte nere i sanden. Sen sitter de även på vallisneran, de flesta sitter högt upp mot ljuset. Kan se om det finns någon kvar så kan jag ta bild!
Då låter det som tofsalger?
Hm jo skulle det kunna vara. Fast de är verkligen svarta och riktigt sträva, hårda liksom. Stämmer det med tofsalger? De gick lätt att få loss från växterna men de föll inte sönder i handen utan var väldigt tåliga. Som hår alltså ;) vad gör man åt dom?
Det är vanligt med tofsalger på växter som inte växer så fort som t ex anubias. Konstiga växter de valt att sätta sig på hos dig. Nypa bort dem är nog det enda om man inte vill ha fisk som äter dem. De är ju ganska lätta att nypa bort. De brukar försvinna när karet blir äldre och mer stabilt.
Vad finns det för fiskar som skulle kunna äta isåfall? Har ju inte spikat kombinationer, går bara ett par kolglödstetror där just nu
Det är väl bara siameser som äter dem tror jag iallafall. De blir stora och behöver mycket plats att röra sig på.
Kanske finns någon snäcka eller räka som äter den typen alger ?
Ja siameser har jag för litet kar för tyvärr, 100 liter bara. Ottosar äter inte? I karet finns physasnäckor men det verkar inte hjälpa
Det låter helt klart som tofsalger. Dem är det tyvärr inte många som gillar att äta. Fler snabbväxande växter kan hjälpa.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hm okej då får jag försöka plocka bort och fler snabbväxande växter. Tätare delvattenbyten hjälper inte eller?
Jo, delvattensbyten funkar bra också och mindre ljustimmar.
Vattenbyten är bra, men de ska göras regelbundet och behöver inte ske tätare än en gång per vecka. Stabilitet är mycket viktigt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag hade samma problem i mitt 450 för ett tag sen då de satte sig på ALLA växter, rötter, till och med på rutorna. Jag fick kasta 80% av växterna, proppa karet med snabbväxande växter (ca 50% av karet var fyllt med galört och vallisneria). Varje vecka så skrapade jag rutorna och växterna i samband med vattenbyte. Det tog ca 3 veckor att bli av med algerna efter det! Riktigt jobbig alg måste jag säga….
Jag tycker du ska prova ett gäng amanoräkor