Sandsnäckor
När vi köpte vårt senaste akvarium följde det med ett par Sandsnäckor som vi sparade. Vi har inte sett dem för de har legat i gruset, men idag helt plötsligt satt flera stycken på roten. Varför ligger de inte i gruset och varför verkar så många har flyttat sig till roten?
Sandsnäckor är inte bara i sanden. De knatar runt lite överallt och undersöker. Rötter gillar mina med. Jag antar att det finns gott att äta på dem.
Mina brukar också vara på mina rötter så det är inget konstigt ;)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
mina är också uppe en del, framförallt på stenar o rötter, men om de börjar klättra upp högt på rutan o det är många om gör det bör du kolla ditt vatten, min främsta användning av sandsnäckor är faktiskt som första varning för tex nitrit =)
Okej vad bra, brev orolig att det var något knas. De har inte gått högre upp än roten iallafall :)
Mina sandsnäckor visar sig aldrig. Ibland undrar jag om jag har några kvar ens 🤐
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har läsg om att sandsnäckor kan visa sig om de behöver söka mat. Vet inte om det stämmer. För jag har massor av dem (=förökat sig pga rikligt m mat) och jag ser dem jämt. Särskilt med start en två timmar före nedsläckning.
Jag tror det är som det ska när man ser dem framme nu som då. De behöver ju komma upp ur sanden för att böka ner allt gojs.
Medarbetare på akvariefisk ifokus