Guppy yngel hur blir de hanar?
Hejsan har en ganska så svår fråga enligt mig. Mina guppyhonor ( 5 stycken) har fått 15 yngel var alltså 65 stycken. De har vuxit upp och alla är honor och undrade varför jag inte får några hanar? och då läste jag om att hanar kan bli om man har varmt vatten. Men honorna blir gravida så snabbt igen.
Min fråga är såhär:
Måste en hona vara gravid och sedan föras till de varma vattnet för att de ska bli hanar?
Eller måste hon inte alls vara gravid och sedan bli det i det varma vattnet med en hane för att få yngels som sedan blir hanar?
Har en till fråga också ifall man orkar svara på den. Måste mamma föda i de varma vattnet sedan också för att de fortfarande ska vara hanar eller går det lika bra med vanligt normal vattnet? ( normal kallt)
Hur gamla är dina yngel? Alla guppybebisar ser ut som honor nämligen. Allt eftersom brukar hanarna färga ut. Det kan ta ett tag innan det sker. Jag har aldrig varit med om att inte få båda könen i vanligt tempererat akvarievatten.
Jag får både hanar och honor, och nu i sommar har jag haft allt mellan 23-29 grader i karet, så tvivlar på att tempen spelar någon roll. Däremot så färgar ju inte hanarna ut på ganska länge, så det kan se ut som att alla är honor. Hur gamla är dina yngel?
Vi svarade visst samtidigt Udoon ; )
vissa är runt 5 månader men de yngsta är 1,5 månad gamla
Kan du inte ta lite närbilder på flera yngel så man får se? Speciellt de som är ca 5 månader gamla.

Mina brukar färga ut runt 3-4 månaders ålder, men hur snabbt de växer beror på många faktorer, värme, mat, stress osv.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Jag får både honor och hanar. Men som sagt tar det tid innan man verkligen kan vara säker på om det är honor eller hanar. Men du kan ha rätt som du säger att det bara är honor, det har hänt mig med :-)
#0 Alldeles rätt höj tempen lite då får du mer hanar……
#9 Jag ser åtminstone 2 hanar till på bilden som du visar i inlägg #9. Sedan är det för suddigt för att kunna se men tack i alla fall för att du försökte. 🙂
Jag tycker mej också se två hanar till förutom den med blå stjärtfena. De kommer att färga ut mer och du kommer att se att de har gonopodium istället för honornas runda fena under magen.
De två röda är hanar som vi har köpt också, resten är yngel.
Här är en del av mina små
man ser väl skillnad på guppys på samma sätt som Platy nämligen bukfenan? jag upplever faktiskt samma fenomen med mina platys, hade en hane o en hona, hanen dog o sen levde honan ensam med 5 av sina döttrar tills jag skaffade en ny hane, då fick dessa honor yngel o av alla dem var bara 1 hane.
Håller med föregående talare, om att man är intresserad vilken temp i karet..
Så vad har du för temp ??
Som jag förstått det ska du kolla efter en svart fläck strax efter inälvorna i magen. Den finns där på tjejerna redan efter ett par veckor, särskilt tydligt när de är mätta och ny matade. Killarna ser ut som tjejerna, dvs normalstor fena, ingen gonopodium bra länge, flera månader i vissa fall. Men killarna har ingen mörk fläck (ägg). Flera av dina "tjejer" saknar mörk fläck, om jag fattat rätt kommer dessa så småningom omvandla sin fena till en gonopodium. De är egentligen killar även om de ser lite könslösa ut just nu :-) Kommentarerna om att "färga ut" tycker jag är svårbegripliga, honor och hanar kan ju ha vilken färg som helst!? Kolla efter fläcken.
#18 angående att färga ut, hanarna är ju oftast färggladare än honorna, med längre fenor, och det är det man menar kommer senare :)
Blev det bara en hane av alla yngel? Det har jag aldrig varit med om : )
som sagt upplever jag samma fenomen bland mina Platy, endast ett fåtal hanar o resten honor, tror av ett 50-tal yngel har jag bara fått 2-3 hanar.
men ska tilläggas att mina kar häller mellan 26-28 grader så tror inte det beror på det men är också lite frågande precis som TS
Jag skrev tidigare om ägg-fläcken i #18. Vi har använt den för könsbestämning av Guppy för vi får verkligen inte plats med fler yngel, så alla han-lika fiskar utan ägg-fläck får flytta till grannen. Det konstiga är att trots att de äldsta ynglen (3st) nu är 6 månader och systern hunnit producera 3-4 kullar yngel har de två "brorsorna" fortfarande inte fått nån gonopodium. De är fortfarande könlösa, ingen ägg-fläck, ingen gonopodium. Vårt kar håller 25 grader, grannens dit alla könlösa "killar" flyttar är utan doppvärmare, så 20-22 grader kanske. Några teorier om detta fenomen? Det är inga av de yngre "kill" ynglen som fått gonopodium heller utan alla är antingen honor eller könlösa.
Jag känner inte till detta men vill gärna veta mer om det =)
Fler bilder på honom helt underbart hur han blir exakt som sin pappa på färgen och formen är så glad! :D suddiga bilder, ganska svårt att ta en bra bild på en Guppy hehe
Riktigt fin är den.