Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1629 ggr
jollycox
0

Vita små grejer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett flera såna här i mitt akvarium. Ibland sitter dom på glaset och ibland nere i soilen. Sen typ dagen efter är dom borta. Jag har tagit upp och kollat på en och den är skålformad och hård men går att bryta sönder.
I akvariet finns guppys, en skivsnäcka och 5 posthorn(men dom fanns innan posthornen flyttade in).
Vet någon vad det är?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

KatarinaSt
0

Har du bild eller kan du beskriva lite mer? Jag upptäckte idag att jag fått hoppstjärtar i nano-burken. Sannolikt pga att jag la i ek-löv som ej kokats igår. Hoppstjärtar ser ut som små vita "damm-korn" som rör sig på ett "skuttigt" sätt. Inget farligt - tvärtom uppskattat som snacks av både vuxna  fiskar och små yngel.

jollycox
0

Jag skulle ju lägga in bilden men glömde det :P Lägger in den nu.

[Jens]
0

Har du posthornsnäckor så kan det vara ägg ifrån dem.

[Tinitusan]
0

nej det är inte posthornsägg, möjligtvis ägg från kanelbullar

Lojs
0

Jag tycker det ser ut som såna där platta snäckor vaddenuheter. Jag har såna med, de gör inte så mycket väsen av sig. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Då är det nog kanelbullar Lojs som du tänker på..

Lojs
0

#6 Nej, kanelbullar är ju som liggande små posthorn typ, dessa är som ett lågt nästan platt skal, mindre än kanelbullar. Minns tyvärr inte vad de heter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Okej, då vet jag icke vad du tänker på.

[Tinitusan]
0

skivsnäckor eller ngt? fast kanelbullar är väl de där små? annars är den nog samma som jag tänker på som du menar lojs!

jollycox
0

Jag tror att det är någon sorts ferrissia. Kollade på en med förstoringsglas och kunde då se att den rörde på sig.

usvead
0

#7 Menar du hättesnäcka?

Lojs
0

#11 Japp, du hjälpte mig att googla! =) Fick fram att jag menar Ferrissia clessiniana, precis som #10 skriver.

Medis på akvariefisk.

[Jens]
0

Det var nytt för mig. Har aldrig hört talas om dem tidigare.

Lilolizeit
0

hade såna för länge sen. dom måste ha försvunnit av sig själv för ja glömde bort dom..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

ah sådan ja, trodde faktiskt att det var äggen från kanelbullarna som såg ut så! jag har likadana i ett flertal av mina kar, dock inget som sprids så där jättemkt om man jämför med tex physan.

jollycox
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollade på dom med ett bättre förstoringsglas och då såg jag många yttepyttesmå vita grejer som simmade omkring, som miniyngel. Har pekat ut två av dom på bilden. Såg tre ferrissior och såna här fanns kring två av dom.