Nano-nåt-burk
Om mina platys gör det som förväntas så hoppas jag på att få flytta en hög-gravid hona till ett eget litet bb fyllt med växter för att skydda de små. Permanenta invånare ska vara en stab räkor som håller avdelningen ren och snygg. Meningen är att honan bara ska gå där den sista tiden tills hon fött.
Inspirerad av 72mm's vas http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/55295946ce12c4117b00251f-akvarie-vasen?52278c78ce12c47e090013ce-1 åkte jag till IKEA för att skaffa en likadan vas men kom hem med en annan lägre, bredare variant som rymmer 11,5 liter.
Jag hade sen tidigare en liten mini-cirkulator men inget filter. Testade denna lösning som jag hoppas ska fungera (offrar ett whiskey-glas även om det svider lite).
Den rot jag tänkt använda blev inte så bra dock. Det där med förstoringseffekten med välvt glas (som 72mm också upptäckte) var värre än jag trodde. Tror jag får plocka en mindre rot från 120 liters karet.
Lite synd för jag vet faktiskt inte vad jag ska göra med den stora roten. Den är av ett annat träslag så den passar inte riktigt i det andra akvariet. Man kanske kan såga till den till mindre bitar men jag vet inte riktigt hur jag ska få till det på ett snyggt sätt.
Men men… "it's a start anyway". Tänker att detta ska bli min kvälls sysselsättning den närmsta tiden. Har aldrig haft ett nano-kar tidigare (räknar ej små killi-burkar som nano) så kom gärna med råd om vad jag ska se upp med.
Jag hade nog skippat roten och fyllt burken med växter. För att hålla en god vattenkvalité behövs det gott om växter och vattenbyten varje vecka.
Är inte 11,5 liter extremt litet för att ha fisk i?
#1 Bra ide. Jag skippar roten eller byter mot en mycket mindre.
#2 Jo, jag har bara tänkt att ha ev yngel och framför allt räkor. Inte tänkt för vuxna fiskar. Så fort yngel blivit stora nog att klara sig bland vuxna så får de flytta hade jag tänkt.
kanske orelaterat men med din inredning i karet skulle jag tippa på att detta är överkurs o extra jobb, mina Platy äter inte sina egna yngel alls så tror inte det är så där jättestort bortfall om du låter honan gå kvar i karet.
#4 Inte alls orelaterat Tinitusan. Jag vill bara få så hög överlevnadsgrad som möjligt på yngel, men om platys inte tar egna yngel i ett välbevuxet kar så slipper jag flytta dem till nano-burken. Då kan jag ha bara räkor eller växter där istället :-)
ja så hade jag gjort =)
Jag tänker på hur man fångar yngel i den där lille burken när de ska upp! Men sen ser jag ju inte hur stor den är riktigt. Det blir nog fint som inredningsdetalj iaf, ska själv göra en iornding en skål med växter så kul med inspiration.
Efter incidenten med "räk-fyllan" för ett tag sen så fick jag smått panik och slängde iordning nano-burken med ny sand, akvarievatten och filter-grums från 120 liters samt växter. Sket i roten som flera föreslog men använde filtret.
Jag tror faktiskt "räk-fyllan" berodde på för hög temperatur och inte kåta räk-pojkar. Jag hade av misstag dragit upp den till 31 grader! Lessons learned - Get a thermometer, you idiot!
Fångade upp så många räkor jag kunde från stora karet och flyttade dem till burken. De var då fortfarande ganska svaga och vingliga. Dagen efter hade en stor dött, men de andra var tack och lov pigga och livliga igen. Nu har räkorna varit i burken 3 dagar och de är hur pigga som helst.
De räkor som blev kvar i stora är också pigga och stadiga på foten förmodligen för jag har dragit ner på värmen till mer normala 26 grader där.
Burken är inte sådär tilltalande som jag tänkt mig men den står på mitt natt-duksbord och jag kan inte sluta stirra på de små som ilar runt bland grönskan.
Vad roligt att det funkar så bra. Räkorna verkar ju vara mest förtjusta i mossa och tång så andra växter behöver man ju eg inte.
Haha, det är nästan otäckt. De där bilderna kunde varit tagna hemma i mitt kök, den där blå mattan, minipumpar och egna konstruktioner på filter… 😃
Väldigt trevlig räkburk! Själv har jag ett 20L nano med Crystal Red på nattduksbordet :)
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Kul 72mm! Det var ju din tråd som inspirerade 😃