Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: sjukdomar
Läst 1841 ggr
Liidack
0

Sjuk Gibbiceps (segelfenspleco)??

Hej

Vi köpte ett begagnat kar på 54 liter, och med det följde karets fiskar med. Personerna hade inte haft någon aning om vilka fiskar de hade i karet och vilka krav dessa fiskar har, på storlek med mera. 
En av fiskarna var en Gibbiceps, som redan mäter ca 20 cm. Vi skaffade ett större kar, dock bara 170 liter än så länge. 170 är fortfarande alldeles för litet för denna firre, som jag vet kan bli mycket större. Dock har vi i lilla lägenheten inte plats för ett större kar. Tanken är att det blir ett jättekar dagen vi flyttar i hus. 
Hur som helst. Gibbicepsen, Monster som han/hon fått namnet, ser märklig ut. När han flyttade hit så hade han en fläck mitt fram på "nosen", mellan ögonen och munnen. Den såg lite slemmig/svampig ut. Inget ludd, bara som en fläck av något som liknar slime. Han har dock mått bra, simmar på, bökar runt, äter med god aptit osv.
Nu denna vecka har han fått en märklig knöl på sidan av munnen. Jag har haft fisk till och från sedan jag var 15 och är nu 33. Så jag vet en del, men detta har jag aldrig sett förr. Jag har sökt runt över nätet också men inte hittat något liknande. 
Någon som har en aning om vad han kan ha drabbats av? På bilden syns både knölen och slime-fläcken på nosen.

Liidack
0

En till bild, tyvärr i sidled, men så man ser slimefläcken tydligare

[Tinitusan]
0

hmm jag ser inget märkligt ska jag erkänna, kan ju vara så att flytten o det alldeles för lilla karet har påverkat stressnivån o då blir det lätt svamp av det hela, vilket fall så är inte angreppet så pass allvarligt att jag tycker du behöver göra ngt i nuläget mer än att hålla koll så dfet inte blir värre igen, skulle det bli det så tycker jag du kan salta o höja tempen ytterligare, tänk på att gibbiceps gärna har varmare vatten.

Liidack
1

Tack för svaret! Jag tänker också att stressen, och att ha bott i ett alldeles för litet kar, har haft sin påverkan. Vid flytt mellan akvarier har han också fått stå i vatten som säkert blivit kallare än vad han vill ha. Karet han bor i håller jämt kring 26 grader, kan droppa till 25. Så jag tror värmen fungerar rätt bra. Jag vet att gibbisar gärna har mellan 25-30, men övriga i karet vill inte ligga så nära 30, därav tänker jag att 26 är rätt lämpligt, då bör alla vara nöjda. 

Jag har satt ektozon i karet nu, för att vara på lite säkrare sidan. Så får vi se hur det utvecklar sig.

Tack igen :)