Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1288 ggr
farido13
0

Räka oxh snäcka

Hej jag söker efter nån räka som tar bäst hand om växt delat som har ruttnat och gått av. Sen söker jag snäckor som tar hand om bajset från fiskarna

ElinvBorg
0

På snäckfronten i alla fall så finns malaysiska sandsnäckor som vänder ner bajset i sanden så den inte syns, det vill ha sand i akvariet :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
3

Ingen äter bajs farido. Mata måttligt så vittrar bajset bort med tiden.

[dynamitella]
3

Trodde att vi kom överens typ 2009 att inga fiskar äter bajs. Räkor äter heller inte ruttna växtdelar, utan fördrar alger och annat gott. Bäst vore att manuellt ta bort eventuellt bajs och växtdelar helt enkelt.

Akvarium kräver viss skötsel man inte kommer undan :/

farido13
0

Jag vet att ingen äter bajs ville bara veta vilken snäcka som grävde ner bajset😅 och så hade hag för mig att nån stans på iFokus så var det nån som sa att nån röka tog hand om gamla blad

[dynamitella]
1

Malaysiska sandsnäckor kan hjälpa till att köra runt lite i sanden, men du kommer som sagt behöva ta bort bajset helt och hållet. Det kan inte bara ligga och samlas på botten (även i substratet, därför använder man såna "dammsugare"/hävert för att rengöra substratet).

Asolene spixi (snäcka) äter växter och ger sig främst på döda växtdelar. Jag har själv sådana som käkar för fullt i mitt akvarium.