Hjälp - mina räkor är packade!
Vet inte vad som hänt… Fick en växt leverans som jag dumt nog inte sköljde innan jag stoppade ner i akvariet. Växterna var skyddade med blött papper (typ servett) som lätt går sönder, men jag plockade bort pappersrester och stoppade ner växterna i karet.
Nu - två timmar senare vinglar mina räkor som om de vore fulla. Först var det en som "ramlade" av en flytväxt och landade på rygg och sprattlade. Trodde den blivit biten och skadad av nån fisk först men nu vinglar alla räkor! De verkar ha tappat balansen, ramlar på rygg eller sida och verkar allmänt desorienterade.
Har visserligen inte haft räkorna så länge men de har inte betett sig så här tidigare. Kan räkor vara "allergiska" mot sötvattentång? Det är det samt mossa och gälört som är nytt men de tror jag inte är orsaken.
Har testat vattnet och det visar inte på något onormalt. Nitrit och Nitrat 0, ph 6.8, klor 0.8mg/l

Om det var från butik så är de växterna ofta behandlade med medel som inte räkor tål, växter behöver stå i separat vatten ett tag innan de blir ofarliga efter att de har behandlats.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
haha låter roligt menar att räkorna ramlar ser säkert roligt ut men det är synd om de
Växterna kom från mej och jag har inget konstigt i vattnet. Aquasafe och tropicas växtnäring endast.

Nej, då har jag ingen aning, bara papper borde inte vara någon fara.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
oj.. låter illa hoppas dem överlever stackarna.
Kanske du skulle ta upp växterna och låta dem stå i vatten utanför akvariet en dag eller så innan du sätter tillbaks dem igen?
Dessutom kanske det vore smart att byta så mycket av vattnet du kan snarast innan dem dör av förgiftningen?
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ja ett vattenbyte kan kanske hjälpa.
Tror inte det är nån ide att ta ut växterna för jag tror egentligen inte att det är växterna i sig som är "giftiga". Möjligtvis att pappret innehöll något men då är det redan i vattnet. Fiskarna är inte alls påverkade men de kastade sig å andra sidan inte över mossan för att knapra.
Jag testar ett delvattenbyte - måste ändå fylla på eftersom det dunstar närmare två liter om dan.
Kan tillägga att räkorna försöker göra som vanligt, dvs simma omkring och käka. Det är bara det att de snubblar och står på huvet titt som tätt.
Jag hoppas verkligen att de repar sig. Jag vet inte hur känsliga de är men det var kanske vatten och lite skräp med härifrån som de inte är vana vid.
Verkar som om några räkor hämtat sig. Konstigt nog är de större fortfarande groggy, men dem ger sig inte fiskarna på. De mindre däremot är lättfångade byten när de ligger på rygg och sprattlar.
Om det var något konstigt med växterna så hoppas jag det spätts ut nu och tas om hand av kolet jag har i filtret.
Överlever räkorna det här så lutar jag snarare åt att tro att de blev höga av lycka över att få så mycket gott att gnaga på.
Lillyrod: Växterna är superfina och jag tror inte det är vare sig de eller pappret som "bär skulden". Däremot så kan det bildas gaser eller uppstå kemiska reaktioner i försändelsen under själva postgången. Vill m a o inte att du ska känna nån som helst skuld. Jag borde ha sköljt dem innan jag stoppade ner dem bara.
Ett bra regel att tänka på när man får hem växter från butik och även från privatpersoner är att lägga dem i kolsyrat vatten ett bra tag för det tar bort mycket 'skit'. Jag gör alltid det med mina växter och ser man att vattnet blir 'dåligt' så ger man växterna en omgång till. Rör gärna bladen och gnugga väldigt lätt så faller mer saker ifrån dem som man inte önskar ha med sig in i akvariet.
Tack för tipset. Men jag förstår inte… kolsyrat vatten? Vad händer då? Vad menar du med att vattnet blir dåligt?
Jag fick detta tips av en medlem här när jag började och jag märker skillnad och varför kan jag inte direkt svara på. Tror att kolsyran gör att det lossnar lättare än vanligt vatten.
Jag har kolsyremaskin hemma så det blir inte inte dyrt och hur ofta köper man växter? Det är värt 'pengarna' så att säga tycker jag.
ok - ska tänka på det nästa gång. Tack Jens
Håller med om kolsyrebehandlingen. Jag kör också alltid kolsyratvatten plus lite salt och badar växterna innan de åker ner i karet. Aldrig fått några skräpsnäckor exempelvis, de släpper under bahandlingen :) Skölj noga efter bara
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Du råkar inte tillföra co2 i karet? Jag fick spattiga räkor när jag höll på att ställa in bubbeltakten.
Nej - ingen koldioxid. Men jag läste just en intressant artikel (http://www.planetinverts.com/shrimp_reproduction.html) om räkor. Tydligen släpper honor ifrån sig en kemisk substans när de är redo för parning. Detta kan få pojk-räkorna att rumla runt som om de vore fulla.
"It is known though that when a female molts the males in the tank will swim around the tank in a drunken manner looking to find the ready female."
Kanske var det det som hände?
#16 Ja, det är det jag har sagt hela tiden! Tjejer är för luriga!! ;D
Yeess. Mossa! Nu kör vi 😃
😂
lol - Och så sabbade jag festen med delvattenbyte.
Men faktiskt… Igår stoppade jag ner ett termostat för vattnet kändes kallt. Har ingen termometer men det kändes lite för kallt. Nu är vattnet varmare och imorse såg jag att Platy hannarna var på flickorna och "pekade" med sin "snopp-fena". Undrar om inte temp höjningen påverkat lusten lite…
Jag tror inte delvattenbytet skadade men det kan säkert vara så att lusten föll på hos räkorna. Beteendet stämmer ju väl med det som står i artikeln.
Så tokigt det kan bli 😂
Kallvatten vet man ju att det har negativ effekt på sånt… ;)
#20 Hehe Snopp-fena ! ! ! 😂 Ibland blir man helt ordlös och man kommer inte på vad det heter. 🤔 🤔 Gonopodium heter det 🙂
haha det visste inte jag heller att den hette ska jag erkänna, gonopodium it is!
#24 Ha ha. Jo, jag visste att det heter gonopodium, men snopp-fena faktiskt är mycket mer talande :-). Ingen kan missförstå om man sett levandefödare 😃
Akvariet fortfarande släckt imorse när jag åkte så jag såg inte så bra, men de räkor jag hittade verkade må bra. Kan vara så att jag väntar räklingar snart
Haha, den här tråden gjorde min dag…
Hur har det gått Ts? Hur har räkorna mått idag?
En död räka, men den hade fastnat bakom innerfiltret. Låg fastklämd mellan vägg och filterbehållare. Men det var alltså helt annan dödsorsak. Övriga ser bra ut tack och lov.
eller så sögs den dit av strömmen? håll lite extra koll på dem för säkerhetsskull =)
Det ska jag göra. Denna var en av de största tyvärr :-(
Trist med den som dog. Men skönt att dem verkat klara förgiftningen i alla fall! 👍