Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 855 ggr
mpersson89
0

Skräpsnäckor

Hej! :)

Är ny här på forumet och även ny med det här på akvarium! :)

Vi har fått massa små snäckor i akvariet, fiskade upp säkert 10 igår och 20 stycken för bara en liten stund sen.. Vi har ett 30 liters med Körsbärsräkor.  Hittade en snäcka som äter andra snäckor, helena snäcka (Anentome helena). Men står att små räkor (speciellt yngel) kan ligga i farozonen för denna snäcka. Betyder det att snäckan kan äta upp våra räkor?

Vad ska man göra för att hålla dessa snäckor borta? Är det bara att fiska upp dessa? Vi hade mycket i början men sen fick vi bort alla, trodde vi.. Sen såg jag rom på en växt, och nån dag senare så kryllade akvariet av dessa igen.. :(

[Tinitusan]
0

nja tvivlar på att en helena får tag på friska räklingar, de är ju betydligt snabbare än en snäcka, det är tyvärr svårt att bli av med, jag som odlar lite har samma problem då jag måste mata mkt i mina kar, annars är det ett tips att försöka mata mindre i kombo med att manuellt plcoka bort dem.

ElinvBorg
0

Hej och välkommen :) Skräpsnäckor är det tyvärr bara att plocka för hand om du inte skaffar helenasnäckor, jag kan inte svara på om de kommer röra dina räkor eller ej så det får någon annan gärna göra. Ofta är problemet med skräpsnäckor att man övermatar vilket gör att de förökar sig fort, tror du det kan vara ett problem i ditt fall?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

mpersson89
0

Tack för ditt snabba svar :) Jag ger ett foder till räkorna, står att varje räka ska ha 1-2 "pellets" per dag, menar du att jag kan dra ner på det ett tag utan problem? :) Vill ju inte att räkorna ska dö av svält, fast de äter ju i och för sig lite alger och annat så kanske klarar sig ändå? :)

ElinvBorg
0

Såg att Tinitusan skrev samtidigt som mig ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Tinitusan]
0

de klarar sig utan mat eller med väldigt lite mat ett tag, övermatning i ett räkkar är vanligt.

mpersson89
0

Oj vad många svar, hinner knappt med att svara, haha !:) Tacksam för alla svar! Då ska jag helt enkelt dra ner på maten lite ett tag o plocka snäckor som en galning och hoppas på att dessa försvinner :) Tusen tack för alla svar! :)

Draken
1

Jag har haft Helenasnäckor med räkor och räklingar, och det har inte försvunnit några räklingar. som Tinitusan skriver, det ska mycket till innan en snäcka får tag på en räka, om räkan är helt frisk, de är helt enkelt för snabba för snäckorna :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mpersson89
0

#7 Tack för ditt svar! :) Som ni skriver så är ju inte snäckor direkt "snabba" om man säger! Ska testa dra ner lite på maten och plocka själv, fungerar inte detta så får jag nog försöka få tag på en Helenasnäcka :)