Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: akvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 970 ggr
KatarinaSt
0

Hur testa nedbrytnings-bakterie halt?

Kunde inte komma på hur jag skulle formulera rubriken, men frågan gäller alltså… Hur kan jag verifiera att uppstarten av nytt akvarium kommit igång vad gäller nedbrytningsbakterier. Finns det något test eller kan man på annat sätt lista ut om akvariet är redo för fler fiskar?

Längtar efter att skaffa fler men är osäker på om akvariet är redo

[Jens]
0

Mja, det finns väl egentligen inga garantier utan man får helt enkelt lita på det som experterna säger om försiktigthetsprincipen. Däremot så är det bra att kolla på No2-värdet under de första 3 månaderna för det svajjar rejält men avtar mer och mer med tiden.

Hur länge har du haft igång akvariet och hur stort är akvariet och vad har du för fiskar i akvariet? Gör du delvattensbyte varje vecka?

KatarinaSt
0

Har haft igång det utan fisk 4-5 veckor, med fisk den senaste vecka. 5 st platys på 120 liter. De första fyra dagarna gjorde jag 10 liter delvattenbyte varje dag pga att jag har en växtpanel ovanför som vattnet går genom. Jag var orolig för att ev kemikalier eller annat otrevligt skulle lakas ur. Det har jag slutat med nu utan planerar göra normala delvattenbyten 1ggr/veckan istället

[Tinitusan]
0

om du bara haft fisk i en vecka bör du avvakta minst 3-4 veckor innan du tillsätter mer fisk, det minimerar risken för nitrit som annars är oerhört vanligt.

KatarinaSt
0

😭

[Tinitusan]
0

haha jag vet det är jättetråkigt haha men def att rekommendera om du vill få till ett bra kretslopp i ditt kar, du skulle väl kanske ev kunna tillsätt 1-2 till om kanske 2 veckor men det gäller verkligen att skynda långsamt!

KatarinaSt
0

Var förbi Akvarielagret och köpte vattentester. Hade med mig lite vatten som de testade direkt. En anings lite höjd nitrat så det blir till att vänta nån vecka eller två då. 

Men man kan ju inte åka hem tomhänt så det blev lite rötter samt en högst ovanlig mossa som kostade skjortan. Jag har aldrig sett den mossan förut. Nån som vet vad det är?

Vilken mossa?

[Jens]
0

Ja man måste skynda långsamt och man måste ha tålamod. Allt detta gynnar för framtiden för både dig och fiskarna. Väldigt viktigt. Detta har alla fått genomlida och de som har bråttom får oftast problem och inte bara för hög nitrithalt utan flera saker.