Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1201 ggr
[Fergal]
0

Grå, suddig ryggfena! :O

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, såhär ligger det till… Min ena slöjstjärt (teleskop) har sedan ett tag börjat flyta vid ytan efter matning vid några tillfällen (villket jag vet beror på att den svalt luft, och försöker undvika att den fortsätter få i sig det) Jag har sen några dagar tillbaks sett att ena sidan av ryggfenan har som en grå, suddig beläggning som ser lite utbuktande ut. Kan det bero på att fenan hamnar över ytan när fisken flyter så att den liksom torkar…? Har läst att det kan vara svamp eller mindre parasiter, stämmer det? Funderar på att ge slöjstjärten ett saltbad i några dagar för att se om det hjälper. Skulle gärna vilja veta mer exakt hur mycket salt man bör ha i för att det ska få någon verkan :)

[Jens]
0

Ärligt talat så kan jag inte uttala mig någonting efter att ha tittat på bilden för jag ser allting suddigt.

[Fergal]
0

Ah, ledsen för den suddiga bilden.. Kan försöka få en bättre så snart som möjligt. Men det suddiga på fenan ser ut som en lite slemmig, vit/grå hinna. Ovanifrån syns det bättre som om det speglas av ljuset, och nästan ingenting från sidan. Men eftersom det inte syns något på andra sidan av fenan så är det något som inte är rätt… Kan fenan ha torkat eller tagit någon typ av skada av att ha legat över ytan? Fisken i övrigt är pigg och äter normalt, simmar och verkar frisk.

ElinvBorg
0

Jag tycker det låter som svamp

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
0

Det ska mycket till om det har torkat men man vet aldrig.

[Fergal]
0

ElinvBorg, tack för svaret! :D Har du någon koll på hur mycket salt man behöver till att saltbada fisken? Bör jag doppa den i några minuter som vissa nämner, eller ska den ligga i karantän i några dagar med salt?

ElinvBorg
0

Det kan jag inte riktigt svara på och det beror på vilken metod man vill använda. Är rätt ny med akvarium och fiskar så kan inte ge dig några konkreta förslag tyvärr :/

[Tinitusan]
0

1dl salt per hundra liter vatten, med eller utan jod spelar ingen roll, o höj tempen lite grann om du har möjlighet för att hjälpa till med läkningen ytterligare =)

[Fergal]
0

Tinitusan, var just det tänkt att fisken skulle doppas i eller stanna i karantän i några dagar? Läste någonstans att man kunde ha 1-2 dl per 10 liter vatten, och att fisken då skulle ligga i några minuter, helst 5.

[Jens]
0

Det sistnämnda är inte att rekommendera.

[Tinitusan]
0

håller med Jens, att stoppa dem i ett saltare saltbad är inte att rekommendera så länge inte angreppet är livshotande, det är väldigt plågsamt att stoppa dem i så salt vatten.

Draken
0

Behandla hela akvariumet med salt och höj tempen, som Tinitusan föreslår. Om det är svamp eller parasiter av något slag, kan det vara smittsamt, och då är det bra att övriga fiskar också får behandling.

När du säger grå/vit slemmig hinna, får jag tankarna på att det kan vara sammetssjukan, fast vet inte om just slöjstjärtar kan frabbas av den, vet att det är ganska vanligt att v'äldigt stressade ciklider kan få sammetssjukan. Det var jättesvårt att se något på bilden.

Ser det ut så här ?   https://www.google.se/search?q=Oodinium&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CCoQsARqFQoTCMDCjvT4m8gCFUOILAod2dgC0A&biw=1680&bih=913

http://anneihunneberga.blogspot.se/2012/03/sotvatten-oodinium.html

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Fergal]
0

Rovfisk, tack för svaret. Nae… det ser mer ut som denna, fast inte alls lika drabbad https://www.google.se/search?q=chilodonella&client=safari&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAgQ_AUoAWoVChMIvL7jo4ScyAIVZpdyCh0kCA-F&biw=1024&bih=672#hl=sv&tbm=isch&q=chilodonella+fish&imgrc=3UUgc3CP7RBhqM%3A Hur blir det med växterna…? Har läst att dom inte tål saltet så bra… Dessa växter har jag i dammen Rotala Indica Lobella cardinalis Eleocharis pusilla Bacopa lanigera Anubias

Draken
0

Det verkar vara ett parasitangrepp. Kolla med din närmaste djuraffär, vilka mediciner, om det skulle behövas, som skall användas isf.

Jag är jättedålig på växter och salt, skall se om en av mina kollegor kanske kan svara på den frågan bättre ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Fergal]
0

Okej, tack så mycket :) Jag väntar tills du hört av dig ^.^

mimåne
1

En del akvarieväxter är känsligare för salt än andra. Vad har du för arter?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
0

Står i #12 mimåne :)

mimåne
1

🤦‍♂️ Tack för upplysningen ElinvBorg!

De arterna kan nog vara känsliga för salt men å andra sidan så är det väldigt vanligt idag att folk saltar lite i akvariet mot sjukdomar. Då handlar det om mindre mängder också och inget bräckvatten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Fergal]
0

Tack Mimåne! Hur mycket salt kan man tillsätta i dammen utan att växterna riskerar att ta skada? : )