72mm vattenlek
Känner att det blir lite mycket olika trådar om småsaker, så jag hoppar på trenden med personliga samlingstrådar. Här kommer jag posta allmänna småsaker om ditten och datten som rör mina akvaristiska äventyr.
Större projekt kan eventuellt få sin egna tråd, men då får de vara ganska omfattande och väldefinierade.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Kommer såklart följa :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Jag har monterat ner mitt lilla "allt-i-allo" nano på 30L och ska istället viga tanken åt mina Rasbora Maculatus. Inget djungeltema den här gången, utan snarare en ganska enkel design med sand, löv, en stor rot och ett fåtal växter.
Rasboror lever normalt i väldigt surt svartvatten med låga flöden och lite ljus så utmaningen blir att hitta en växt som klarar av detta.
Dominanta hanar vill gärna inrätta ett litet revir för lek så all inredning som erbjuder små "rum" eller avdelningar är således fördelaktigt. Jag tror jag hittat en riktigt bra rot för detta - den är precis lagom stor, L-formad och skapar ett plan med sina snirklande rötter. Jag har tänkt att placera detta plan en bit ovanför botten så det blir gott om skydd uppåt och trevliga små avdelningar att hålla till i.
Under roten har jag tänkt att ha rikligt med löv för att om möjligt ge mat och skydd till eventuella yngel. Jag låter ju naturen ha sin gång och anstränger mig inte med speciella anordningar eller lek-tankar för att optimera. De som överlever överlever för att miljön var tillräckligt bra.
Följer :)
Jag kommer också att följa :-) kul med ombyggnationer!
Var och skaffade lite växtnäring för första gången. Har väntat med att experimentera med just den aspekten av det hela fram tills nu. Borde kanske köpt lite PMDD (verkar som om det är det som gäller enligt vad folk säger), men köpte istället lite spontant två flaskor från Tropica på Hornbach - helt utan att ha läst något om det…
De har två varianter, en för "mycket fisk" med järn och de vanliga näringsämnena och mineralerna men utan kväve och fosfor. Den andra ska vara för kar med "mycket växter" och den innehåller dessutom fosfor och kväve i form av nitrater (får man anta).
Jag tyckte det lät som en vettigt system. Någon som har erfarenhet av dessa produkter från Tropica?
Någon cryptocoryne kanske? Du har alldeles rätt i att den andra flaskan, dvs den gröna växtnäringen innehåller nitrater.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag använder Tropicas gödning. För tillfället bara i ett kar eftersom det bråkat så mycket med alger i det stora. Annars kör jag det i två kar och pmdd i det lilla som jämförelse. Den funkar bra än så länge. Använder båda flaskorna.
#7 Drar du ner på dosen lite då du använder båda i samma kar eller tänker du att det är ok med lite överdosering?
Jag kör bara halv dos. Hel dos känns överdrivet mycket och det verkar funka.
Förvaring av "överblivna" växter har förvandlat min prototyp-vas (spräckte den så jag fick köpa en en ny till den "riktiga" installationen hos mor min…) till en liten djungel.
Har väl tänkt att göra iordning den, men har kapitulerat och nu får det vara djungeltema på det hela. I med så mycket växter det går och fixa något vettigt ljus så får det vara bra… 😉
Har haft en idé om att gömma en variant av min enkla akvariestyrning (ljus-program/pump/vattenbytes-påminnelse/temp-kontroll & alarm) i en hängande belysning, så vasen (som troligtvis får stå kvar i sovrummet) kommer få agera test-projekt för det.
IKEA har en väldigt billig taklampa i plast kallad Melodi i rätt storlek som kan få agera grund för projektet. Jag får klura ut ett sätt att installera elektroniken i den, installera en reflektor och hitta en lämplig lampa…
Har läst en hel del bra saker om Tropicanas gödning utan nitrater men inte provat själv. Hade tänkt köpa den, men vår butik hade inte hemma och jag hade inte tålamodet att vänta.
#11 vi får väl se. Jag kommer använda dem båda två i olika kar. Ikeas "Melodi" som den ser ut med en 14W rundstrålande (1000 lumen) LED-lampa. Skärmen är gjord för att sprida ljus åt alla håll, så det är ju igentligen helt fel skärm att modifiera. Fast å andra sidan spelar det ingen roll om man istället skruvar i något som är riktat neråt.
Delar upp elektroniken i flera små moduler så jag kan balansera dem inuti skärmen. Installerar en hemmagjord reflektor av aluminiumfolie (bättre än inget). Limmar fast ett par legobitar med cyanoakrylat ("10 sekunders lim") inne i skärmen som jag kan använda för att montera elektronikmodulerna förhoppningsvis kommer det att sitta uppe utan att jag behöver limma. Om någon skulle släppa kommer den bli hängande i diverse kablar iaf, så det är inte så farligt.
Lego kan man göra mycket med!
Följer :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
det där är samma lampa som jag har till mina kar fast storleken större, jag gjorde så att jag sprejade skärmarna svarta för att stoppa att ljuset spreds ut genom skärmen =)
#16 Exakt. Jag hade också tänkt mig den svart.
Anslutningen till min nya kabel såg lite industriell ut, så jag körde på det temat. Ansträngde mig inte att dölja kabeln utan framhävde den lite istället.
Den lilla lysande knappen mitt på fungerar både som kontroll-lampa som knapp för att överrida dygnsprogrammet och tända/släcka manuellt. Den pulserar grönt när temperaturen ligger där den ska, blinkar ilsket rött/blått om tempen ramlar över/under vissa larmgränser och lyser blått för att påminna om vattenbyte.
Givetvis oerhört och underbart overkill för en djäkla räkvas, men eftersom jag kör samma system som i tidigare akvariestyrningar så får jag det så att säga gratis.
Nu har jag en helt vansinnig lampa i (varmvit, rundstrålande LED på 13W som ska ge 1000 lumen), men jag har beställt relativt billiga LED-spotlights på eBay som förhoppningsvis blir mycket bättre.

Malplacerad IKEA-lampa

Vad jag väntar på att jultomten från Kina ska komma med.
Jag demonterade ju "Räkröset" till förmån för ett tank, om än fortfarande nano-30L, så ändå gjord för mina små Rasboror. Nya experimentet är hur bra jag kan få dem att trivas på den begränsade volymen.
Grund-idéen är; lite ljus, sandbotten, mycket löv och rötter som de kan stå under och leka i samt att låta pH falla till runt 6 eller t.om under. Rasboror ska ju trivas i svartvatten, så förhoppningsvis trivs de bättre om jag lyckas sänka det.
Lite bilder från arbetet.
…och så här ser det ut idag.

Roten åstadkom riktigt thé-vatten. Det blir lite klarare för varje vattenbyte dock.
Snyggt!
Verkligen snyggt. Det är så olika tycker jag hur mycket rötter färgar. I det lilla karet har jag fortfarande efter drygt ett och ett halvt år mörkt vatten men de båda andra karen är knappt färgade alls.
Jag har inget emot det. Hela tanken är tänkt att gå i brunt iaf, så så länge vattnet är klart gör det inget om det ser ut som om någon tappat en kanna kaffe däri. Det är en snygg brun färg.
Det får bli som det blir. Vad jag däremot verkar ha problem med är att få ner pH-värdet. Det ligger runt 8 (har 8 i kranen) även om jag har lika mycket al-kottar i filtret som jag har filtermedia. 😃
Ja att sänka pH på naturlig väg är verkligen inte lätt, jag får inte ner mitt heller, mer än marginellt trots pH sänkande bottensubstrat, rötter och eklöv. Sänktes från kanske 8,2 till 8,0…
Tittade just på en genomgång av "The king of DIY" system och hur han resonerar kring varför han gör som han gör. Extremt intressant. Speciellt därför att han verkar veta vad han snackar om och är i princip helt tvärt om mot hur jag själv ser på saker.
Jag gillar små saker och så naturliga system som möjligt, han kör rena tankar utan substrat och håller fisk i tankar och med filtrerings-system som behöver egna rum för att rymmas.
Rekommenderas: https://www.youtube.com/watch?v=UhGWKDI8qn8
mkt fint!