Funkar mitt akvarium på en IKEA-möbel?
Hade tänkt att starta upp mitt akvarium igen (54 liters). Men det är bara det att jag vet inte riktigt vart det ska stå..
Det hade varit väldigt fint och praktiskt om det hade kunnat stå på mitt skrivbord.
Men har ingen aning om det håller(?!)
Vad tror ni? Bifogar länk på skrivbordet:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60214183/#/60214183
Och om det inte skulle gå, är det någon som har en enkel lösning som inte innebär att plånkan blir alldeles platt.🤔
Jag har mitt 54-liters på ett plåtbord från Ikea. Sökte efter det nu men det verkar inte finnas kvar. Det som finns ser likadant ut men det står att det bara håller för 15 kg. Mitt är betydligt stabilare.
I beskrivningen på ditt skrivbord står det att det är gjort av spånplatta och papper. Det låter faktiskt inte så stabilt.
Tack så mycket för svaret, det vore ju inte så kul med vattenskada..
Men har ikea andra alternativ tro (som går bra)?
Ikea-möbler är i regel inte särskilt stabila men det finns säkert något som ett 54-liters kar kan stå på. Det blir ju inte så tungt. Du får kolla i produktbeskrivningen på de olika möblerna. Det brukar stå där vad de rekommenderar för högsta vikt.
Tack, tack för din hjälp, ska checka!
Jag har mina 54 L kar på Kallax från IKEA, och ska kanske tillägga att jag har satt krysstag på baksidan.
Lite olika pris beroende på färg…
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/#/60275812
#6 Det vore ju något faktiskt, tack så mycket för att du delade med dig
Sitter och funderar om man skulle kunna stärka det befintliga skrivbordet med lecablock.. Det borde ju gå eller?
Vi har en här inne som målade leka-block och det blev snyggt. Kommer bara inte på vilken tråd det var.
Nu har jag införskaffat mig en Kallax från IKEA + krysstag..
Pysslade ihop det idag och det ser riktigt fint ut, hoppas bara det håller 🤔
Vill tacka alla som hjälpt mig i detta, i framtiden ser ni ju om det gått bra (förhoppningsvis lägger jag upp bilder på framtida räkkar))
Tack! 😎
Jag är också intresserad av vilka Ikea-möbler som kan tänkas hålla för akvarium, har ett 54 L på en byrå som nu inte går att öppna översta lådan på (dumt, för däri är mina strumpor och nu börjar det bli kallt) och ett 100 L som jag ännu inte satt igång. Det bästa vore en så smal möbel som möjligt, då det lite lätt trångt i rummet. Är väldigt osugen på Lecablock men det får blir det annars, får piffa till det på nåt vis. Förlåt att jag snor tråden Fliso, och hoppas på en bild sen då!
Jag har haft ett 45 liters på en expedit (nu Kallax) och ett 54 liters på en malm byrå utan problem.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#11 Grodhopp, vad kul. Då byter du enbart strumpor synkat med vattenbyte? :D
Som Lilo skrev så passar Kallax-serien bra för ett 54 L akvarium. Jag har en möbel men det är inte Kallax och jag använder vinkeljärn för säkerhets skull. Sover bättre att använda det. 🙂
ett tips för att skydda möbler är vanlig genomskinlig vaxduk, finns att köpa på maxi eller jysk tex o går att spänna så pass härt atrt man inte ser att det är en duk på =)
Jag har mitt 54L på en Hemnes-byrå, funkar utmärkt! :)
/Ladygrenners
Precis Sauk1, jag får bara rena strumpor en gång i veckan ;). Näh, jag har fatiskt inte öppnat lådan på hela sommaren då jag jämt går barfota, sen testade jag häromdage och vart lite snopen! Hade akvariet innan på en teakbänk, men fick för mig att flytta in det sovrummet.. Tack allihopa för tipsen, jag tror att den där byrån är från 50-talet så är nog lite gisten i lådorna ändå. Men förstärka någon IKEA-möbel låter ju bra.