Sjuk växt?
Hej! Jag vet inte vilken växt det här är (tror svärdplanta men jag har jätte svårt för att komma ihåg namn) men den verkar inte må bra, som ni ser på bilden så är toppen på bladet "genomskinligt" och den har bruna fläckar och hål lite här och där. Den får växtnäring m.m, vad kan det här bero på?
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
åh jag vet att vi diskuterade bruna fläckar på blad o kom fram till att det var brist av ett speciellt ämne men minns inte vad, inte mkt hjälp kanske =/
Kalium?
Säg till när du kommer på vilket ämne! 😊
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
Det beror förmodligen på någon makrobrist, typ kväve- kalium- eller fosforbrist. Vissa växter gillar inte att tryckas ner för långt i grus/ sand. Nustartad akvarium spelar spratt också. Sedan undrar jag vad det är för växt?
kalium känns bekant, googlade men hittar inget så övertygande bevis dock, mitt råd är att du helt enkelt sätter dig o googla lite olika saker, gå in på plantswap o liknande sidor o kolla tex
hittade det här:
K, Kalium brist - Visas först i äldre blad
Långsam tillväxt
Små hål som sakta växer sig större i äldre blad
Gula områden
Tynande ibland ruttnande kanter och toppar
känns som MariaK1977 har helt rätt =)
#4 Efter lite googling fick jag fram att det är en svärdplanta.
Vad är det du göder med idag? Hur mycket?
Undrar också vad du göder med och om det tillförs regelbundet. Svärdsplantor reagerar snabbt om man slarvar eller på annat vis får en svängning åt det mindre med näringen. Sen ser det här i mina ögon också ut att vara en planta som är odlad emersed. Kanske har du ganska nyligt köpt den från en butik. En del blad har inte samma form som de andra vilket får mig att tro att denna planta just nu håller på att vänja sig vid förhållandena under vatten. Vid den här tidpunkten kan den bli lite risig och få håliga, bruna eller ljusa blad som tråds upp. När plantan vant sig brukar den komma igen ganska snabbt.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Mitt tips till dig så här långt är att klippa bort de blad som börjat sina. Plantan behöver inte ödsla kraft och näring på dessa längre utan kan lägga det på de friska och nya blad som är på väg.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag använder Happy-Life Evolution Happyferro och så mycket som det står på. Det står 5 ml per 100 liter och akvariumet är på 20 L så bara 1 ml.

rotnäring bör du använda till rot växter
Vart finns det då? 😛
JBL har näringskulor som man kan köra ner i sanden. Jag började med det för ett tag sen och det gör nytta. Om du vill kan du halvera dem.