Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: nybörjarhörnan
Läst 1945 ggr
lovemysack
0

Föda upp fiskar, akvarium?

Hej! Vad ska man ha för akvarium när man får yngel? När man ska para vissa individer? Jag har två akvarium, ett på 200 liter med hanar i och ett på 250 liter med honor i. Nu skulle jag vilja börja testa att sätta ihop vissa individer och då få lite yngel. Vad ska man ha för akvarium när man sätter ihop? Samt vad ska man ha när ynglen föds och växer upp? Sen då? När man särar dom, ska man ha olika kar då oxå? Ja snälla! Kom med tips! Såg detta, kan de vara något? http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=2728&Parent=2063&ItemId=27420 Eller räcker det med att ha sådana här? http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=2065&Parent=2063&ItemId=20554

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[Tinitusan]
1

det är helt o hållet beroende på vilken typ av fisk du vill odla på?

lovemysack
0

#1 Jag tänkte börja med mina Guppy iallafall tänkte jag! :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

mimåne
2

Guppy kan du hålla hanar och honor tillsammans hela tiden i samma akvarium. Yngel lär de få och de behöver du inte flytta på utan låt dem vara i akvariet dem också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

lovemysack
1

#3 om man vill sätta ihop enskilda individer för att få en viss färg, kan man låta dom leka i ett mindre akvarium i ungefär 1 vecka å sen flytta över till det större sen?

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Luis_felipe
0

Beror ju helt på hur stort det "lilla" karet är och ifall de trivs. Vissa kan ju ta ett tag innan de vänjer sig och börjar leka. Om du släpper i 5 guppysar i ett 30L t.ex. så kommer det troligtvis inte gå men har du et 56-80L så borde det funka utmärkt :) Just guppysar är väldigt lättlekta! Den om man vill odla ciklider som jag har gjort så blir det lite annorlunda ^^,

Lojs
2

#4 Ja, det borde funka. Men det är ju under förutsättning att honorna inte träffat hanar innan, de flesta honor från butik brukar redan vara befruktade. 

Jag som odlar alla mina guppies mot samma mål (och har ett övergripande, ganska diffust mål) har gjort det enkelt för mig, jag har ett stort kar (250 l) där jag har de hanar jag vill avla på tillsammans med alla honorna, så vet jag att jag bara får avkommor av mina favorithanar framöver, sedan har jag ett mindre kar (54 l) där unga hanar får utvecklas och så flyttar jag över de jag gillar bäst till det stora karet när de vuxit till sig. Jag bryr mig inte så mycket om att honorna redan är befruktade när de flyttar in eftersom jag bara köper in honor som passar in i mina planer så vet jag att ynglen i alla fall får 50% av de generna.
Det stora karet där ynglen får bo kvar och växa till sig har ganska bra med växter i övre delen av karet, det gör att de flesta av ynglen överlever, så länge jag matar ordentligt.

Att ha ynglen i mindre burkar som de du länkade är att göra det lite svårare för sig, det är svårare att hålla balans i så små burkar, man får byta vatten mycket oftare  och risken för att det går åt skogen med det hela är större, jag tycker de får flytta därifrån ganska tidigt så de inte behöver bo så smått när de utvecklas. 
Jag har 2 13-liters plastlådor där jag odlar snäckor, jag har ett par guppyyngel i varje för att äta maskar och liknande otyg som inte snäckorna äter, men de bytar jag ut efter hand som de blir större så de slipper bo där så länge.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Tänk på också att honorna kan lagra befruktningen och få flera kullar yngel på en parning. Ett annat tips jag har till dig är att inte flytta omkring dem mer än nödvändigt då det är en stressfaktor för fisken som i värsta fall skapar sjukdom.

lovemysack
0

Tack för alla jätte bra svar! Ska ta åt mig och göra allt så bra som möjligt! :)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

mimåne
0

Jag önskar dig all lycka till med din odling 🙂

lovemysack
0

Tack minimåne! :) Uppdateringar om hur det går kan läggas upp vid intresse! Just för tillfälle har jag endast hanar. Imorgon hämtar jag ett nytt akvarium, få se när det införskaffas lite honor!

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.