Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 5428 ggr
Mirala
0

Filterräkor?

Har någon här erfarenhet av filterräkor? Kan man ha dem i ett 54l? Måste man ha en separat luftpump om man annars har en filterpump? Hur många bör man ha? Vad kostar de? Hur gamla blir de? Hur känsliga? Tack på förhand :D

lovemysack
0

Vi köpte 5 räkor för 30kr/st. Vi hade dom i ett 20l akvarium med tetror. Ingen separat luftpump behövs. Dom är känsliga och man bör vara nogran och hålla rent. Dock så syns dom dåligt så man måste verkligen veta hur många det är för att ingen ska följa med sanden. Våra vart ungefär 2-3 månader. Kul att testa men fiskar är roligare ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Mirala
1

För att förtydliga så menar jag solfjäderräkan Atyopsis moluccensis, finns en större variant också har jag läst : )

Lilolizeit
0

Har själv ingen erfarenhet av dom, men hittade den här sidan med en del info.

http://www.redbee.se/content.php/60-Mountain-Rock-R%C3%A4ka

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
0

Är det Atyopsis moluccensis du menar? Även kallad mountain rock räka i handeln. Den vanliga filterräkan. Förutom den finns det även en jätte filterräka samt en dvärgvariant fast hur vanlig den är i handeln vet jag inte. Den vanliga går att hålla i 54L och du behöver inte hålla en extra luftpump om du använder en vanlig pump med bra tryck i. Det finns jättebra artiklar om räkan på redbee, tyvärr kan jag inte länka dem just nu men använder du Google kommer du att hitta artikeln och kan läsa om allt du behöver!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Ja men se där kom ju både namn och länk till artikeln! Allt medans jaskrev så långsamt :)

axa
1

#1 pratar vi om samma art?

Jag har två filterräkor i 56l, de har klarat sig genom dåligt vatten, semestrar, olika typers fiskar och de får rom stup i kvarten. Eftersom de alltid vill sitta strömt, så ser man dem hela tiden, ibland flyger de över akvariet. 

Minder trevliga är de dock när man städar karet och de har hakat sig fast i något och vägrar släppa taget. Helt plötsligt får man en chock av att det är en (stor) räka där! 

Köpte de för ca 79kr / st och tycker man behöver minst två.

Har ägt samma par i ungefär två och ett halvt år om inte längre. Vet dock inte hur gamla de blir. Men de är riktigt charmiga och har olika nyans vilket gör att jag vet vilken som är vem.

mimåne
0

Jag tror #1 menar några andra räkor.