Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 11932 ggr
[Proppan91]
4

Se kön på slöjstjärt?

Många säger att det är svårt att se kön på Slöjstjärt. Finns det inte något som gör det lättare?

[raichu]
2

Vad jag vet så är det inte ens möjligt..

Jag kan ju ha fel men jag har både hört och läst att det inte möjligt.

MVH//Patrik

linn8
1

Jag har hört att hanarna har röda hjälar?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Ellenor123
3

Det är möjligt att se kön på slöjstjärtar. När hanarna är könsmogna så får dom små vita prickar på gälarna. Ser ut som små, små finnar. Men går inte att missa :) Lättaste sättet att könsbestämma tycker jag. Honorna har rundare kroppar än hanarna, men det kan vara svårt att könsbestämma på det sättet eftersom det också beror på hur mycket mat dom får. Mina slöjstjärtar var ungefär lika runda allihopa. Honornas analöppning står ut, medans hanens inte gör det. Jag kunde dock aldrig könsbestämma mina på det sättet, var svårt att se någon skillnad. Efter ett par månader fick hanarna sina lekvårtor och började leka med honan och då visste jag säkert.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

TccT
1

Lekvårtorna har dom bara när det är lekdax inte hela tiden så det inte blir något missförstånd.

Gälarna har bra färg för både hane och hona när fisken mår bra

Ellenor123
1

#4 Precis, men när man sett dom så vet man :) Mina hanar fick dom efter jag haft fiskarna i ungefär 2 månader, och sedan hade de alla vårtorna i typ 6 månader tills jag sålde dom. Så man hinner ju se dom ^^

[Proppan91]
1

#3 och #4 Om jag lägger upp bild på mina skulle ni kunna se då?

Ellenor123
1

Kanske, lägg upp närbilder på hela kroppen :)

[Proppan91]
1

#7 Skall försöka med det men är inte hemma just nu

[Proppan91]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer det bilder #7 ganska kassa men ja

mejamylove
1

honor kan också få leksporrarna bara så ni vet, men det är nog förmodligen en hane om din får dom. Tänkte säga det bara så man inte utesluter möjligheten att det kan vara en hona :)

[Proppan91]
1

Andra slöjisen

TccT
1

Väldigt svårt att se på dom.

Har du sett "lekvårtor" på honor själv? Om nu någon hona skulle råka få  så är det nog inte i närheten av vad hanar kan få och honor blir ju dessutom rundare tack vare rommen i sig.

[Proppan91]
1

Nej det har jag inte:(

[Proppan91]
1

Bara o vänta o se då men är det två hanar så får de ju knappast lekvårtor fången hona finns i närheten eller?

Kasper13
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hur ska man se dom jag fattar inte. Har någon bild? Och mina simmade efter varandra i början men inte längre

Kasper13
1

Bild på den andra haha