Helvetes jävla skit
Ja, som rubriker hintar om så går mitt ena akvarie åt helvete. En fisk vi hittade i veckan med stor svullnad på magen och hål i magen har nu hittats död. En räka av 5 är hittad död och de andra 4 är spårlöst försvunna. Hela akvariet är konstant jättesmutsigt av alger och allmänt bös oavsett hur myclet vi försöker städa, växterna dör på grund av den dåliga belysningen och fiskarna är jätteskygga. Just nu vill jag kasta ut allting i akvariet och bara BÖRJA OM. (60liters hexagonakvarie jag pratat om tidigare) Har aldrig haft nitrit i och alla andra värden ser bra ut förutom väldigt lågt PH. Mitt andra akvarie (100liters) går jättebra, rent, snyggt, pigga fiskar och bara en liten mängd nitrit som jag upplever är under kontroll. VAD SKA JAG GÖRA?? Är svårt att städa akvariet när man ej kommer åt ordentligt, fiskarna blir livrädda när vi rör om och det är gröna alger överallt. Vi måste byta lampa har vi konstaterat i en annan tråd men kommer det lösa alla våra problem? Finns det någon tillfällig lampa man kan tillsätta så allting inte bara fallerar eller ska jag bara slänga ut hela skiten? Hjälp mig :(
Kasta inte ut karet, finns många här som vill hjälpa dig.
Vad är det för alger du fått? En bild på karet brukar hjälpa..
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Ligger som en hinna? Det låter som cyano. Lätt att ta bort? Låter också som cyano. Är det lite slemmigt och luktar illa?
hur lågt pH har du? har du lika mjukt vatten som jag har så måste du tillslut buffra med något annars sjunker kH för mkt soom i sin tur ger svajande pH värden vilket kan ta död på dina fiskar, har liknande problem själv med bara 3 i kH ur kranen.
Jaha! Fick svaret att det var vanliga alger i en annan tråd men jag har ingen aning. Det luktar…akvarium. Haha
Har 4 i kh i kranen tror jag
Om de släpper väldigt lätt och ligger som en hinna så låter det som cyano. Man brukar känna en stark lukt. Typ träskvatten.
Akvariet i en svacka men ju längre tiden går desto närmare kommer du utgången. Det du beskriver hänger allt ihop. Just nu är det algerna som växer istället för växterna. Det innebär att växterna inte hjälper till att bryta ner fiskarnas avföring och annat bös. Det blir kvar orört på botten. När du får bukt på algproblemet och växterna börjar ta sig så kommer akvariet komma i en bättre balans där också städningen blir mindre. Däremot är det också viktigt att du inte städar alldeles för mycket just nu, utan sätter upp en rutin för det. En gång i veckan. Växterna behöver rutiner för att kunna växa bra. Det kan ta flera veckor innan det blir bra. Det tar tid.
Angående de skygga fiskarna så kan det hjälpa att sätta upp en bakgrund. Gärna på de tre sidorna på baksidan. Det här skapar en tryggare miljö för fiskarna. Vad var det för fiskar du hade?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag tror det är vanliga grönalger du har. Flyter ut i vattnet när du gnuggar på dem medans du kan ta upp cyano i handen.
Jag har nu övervägt med min pojkvän (som är den egentliga ägaren till akvariet) och vi ska köpa ny bättre lampa, men då måste vi även köpa ny pump och doppvärmaren eftersom vi måste ta bort hela takkupan. Det är precis som du säger mimåne, att algerna flyter ut i vattnet och går inte att få tag i. Det är 9 st galaxyrasboras (så ingen mer har dött) och att de är skygga är mest tråkigt nu i samband med all annan skit med akvariet. Vi har bakgrund på 1 sida, kommer de verkligen bli mindre skygga när de har mer bakgrund? Akvariet har varit väldigt tätt planterat men de har ändå gömt sig bakom roten. Har fått en flaska happy carbo, är det värt att tillsätta det eller faller det ändå på ljuset?
Jaha du har en bakgrund redan, det såg jag inte. Ursäkta mig :)
Galaxyrasboras är kända för att vara väldigt skygga och ibland har man hört dem beskrivas som omöjligt skygga. Det kan höra till arten.
Jag tror ni gör helt rätt i som vill köpa en ny belysning. Men det jag funderar på är kostnader. Beroende på vad ni väljer att köpa kan ett helt nytt startpaket på 54L fås till samma kostnad. Något att fundera på kanske.
Skönt då verkar det inte vara cyano. Ett problem mindre : )
Du tipsade mig om en lampa i en annan tråd för typ 200 spänn om jag såg rätt (om du inte menade att jag behövde två stycken) så billigaste eheimpumpen jag hittade (för 60liter) och billig doppvärmaren så är det uppe i 650 spänn cirka. Men ett nytt startpaket med 54l har väl också ofta bristfälliga lampor och pumpar? Och undrar fortfarande om flaskan happy carbo, är den bara onödig?
Jag hade nog inte bakgrunden på bilden men nu sitter det en svart sopsäck på den ena bakre rutan :)
I mitt startpaket på 54-liter så följde det en hyfsat bra pump. Lysröret har jag bytt ut men bara röret kostar knappt en hundring. Jag tycker det är värt det. Mitt paket kostade 495 kr och var då ett extrapris men här i stan finns alltid samma paket för 595 kr.
Ja det kommer jag ihåg, du har helt rätt Clasan :) Du ska bara ha en om du köper den modellen.
Ett nytt startpaket brukar man kunna få för 499kr och då kan det ingå en sådan eheim pump du tänkt köpa för 60L (om märket är eheim på akvariet) och en bra eheim doppvärmare, men du har rätt i att belysningen inte är den starkaste i sådana akvarium. Men det beror ju också helt på vad man behöver, har du tänkt ha lätta växter utan någon tillsatt gödning så kan det fungera men vill du göda på och ha andra arter så kan den bli för dålig.
Happy carbo, hm. Å ena sidan tänker jag att det är slöseri att använda den just nu, men samtidigt säger något mig att det skadar ju inte att försöka. Gäller det bara för 1-2 veckor så hade jag inte brytt mig om att tillsätta den.
Kan man då, som Lillyrod skrev, byta ut själva lysröret till ett bättre i detta 54liters? Känns slöseri att låta akvariet stå bara om man nu skulle köpa nytt 54lliters, finns det några fiskar som trivs i ett akvarium med bara sten typ, och ganska dålig belysning? Det är en väldigt stor flaska så jag skulle kunna tillsätta hur länge som helst, ska jag skippa det eller kan det vara värt ett försök? TACK igen för att ni finns här och svarar på alla mina nybörjarfrågor! ❤️
ok jag har 3 i kH från kranen, 4 är ändå lågt o jag slår vad om att du nu har under 3 i kH i karet vilket är anledningen till dina dödsfall, jag hade köpt ett kH test o sen investerat i ett kH/pH plus pulver som är enkelt att dosera o höja upp kH till 5 o pH till runt 7, då undviker du problemet i framtiden.
Du kan byta ut lysröret i startpaketet men inte till ett som är starkare (watt). Växter gillar en viss färgtemperatur på ljuset också som brukar mätas i Kelvin (K). En del lysrör har högre kelvinvärde än och andra lägre. Jag vet inte vilket rör du får med i startpaketet tyvärr.
Otålig som jag är, så hade jag personligen inte orkat pröva med easy carbon utan köpt nytt och kommit igång så fort som möjligt. Jag antar att det är en kostnadsfråga och om tålamod.
Det är mellan 3-6 i KH enligt testet, så kanske 4-5. Pht är evtremt lågt, 6.5. Bra att det finns pulver att köpa! Tack för tips :) men fisken som dog hade dock en väldigt svullen mage som sagt så den dog nog av något annat, men räkorna dog säkert av det låga PHt.
Mimåne, du menar att du köpt nytt akvarium? (Alltså det där startpaketet du pratade om)
ah fast 6.5 är inte extremt lågt, mitt kar som jag haft dödsfall i rasade ner i 4.8, DET är extremt lågt haha, men då är dina värden hyfsat bra o troligtvis inte anledningen till varför dina fiskar dött, men ngt att tänka på framöver för i takt med att karet mognar kommer värdena sjunka.
I din situation?
Ja precis
Okej Tinitusan, det låter ju lite bättre iaf, även om vattnet precis var bytt när jag tog testet, så det lär väl sjunka
Svårt att säga. Jag tror att våra intressen skiljer oss åt för mycket för att jag ska kunna ge dig ett rättvist svar på den frågan tyvärr. 😕
ja det är möjligt, mitt råd är att försöka hålla koll på kH o pH ett tag framöver, lycka till =)
Ja så är det säkert mimåne. Min kille ville ju främst ha räkor egentligen, men eftersom vi är nybörjare vill vi ha ett enkelt akvarium som är tätt planterat = det vi tycker är snyggt. Vi har funderat en del och hittar vi ett billigt startpaket av bra märke kan det hända att vi köper det istället. Frågan är då om man fortfarande kan använda hexagonakvariet till något helt annat, några fiskar som helst inte vill ha växter och som klarar sig med sämre ljus?
#28 Det finns ju en del växter som inte är så petiga med ljuset också. De flesta fiskar vill väl egentligen ha det lite mörkare, finns nog få naturliga habitat som ser ut som ett akvarie?
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Ni kan ju även titta på blocket ifall ni kommer över något bra erbjudande där :)
Absolut, men tycker det är sällan det ingår bra grejer i så små akvarium som säljs på blocket. :)