Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 930 ggr
Exoticas
0

När ynglar molly?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Förra veckan införskaffade jag ett gäng fiskar till mitt nya kar, mitt första =)

Just nu bor där ett gäng Mollys och ett gäng fantomtetror, insåg igår kväll att 4 mollys förmodligen är gravida. Hur kan jag se när det börjar bli dags? Ser ju att de är i varierande storlek, någon är rund och någon "fyrkantig" men finns det egentligen några tecken på när det är dags för dom att yngla? =)

Slänger med en bild på en av de mindre!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Fler bilder på de runda, de är inte i yngelkassen permanent utan puttade i dom för att ta bild =)

/Josefin

Exoticas
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Alla bilder är av dålig kvalité tyvärr =(

/Josefin

Lillyrod
0

Det ser inte ut som om det är riktigt dags än iallafall. Magen brukar bli i 90 grader framtill ( som en fyrkant) precis innan det är dags. Man tror de ska spricka ; )

Exoticas
0

#3 Är det din diagnos på alla? =)
Funderar på att låta dom yngla i karet för att se hur det går och om några klarar sig men mollysarna har ju ätit upp alla växter nu så vill hinna fånga upp en i yngelkassen innan det är dags så att några kanske överlever =)

/Josefin

Lillyrod
0

Jag tror de kommer att bli lite större innan det är dags ja : )

Exoticas
0

#5 Finns det något beteende eller så jag ska kika efter för att se att det är dags?

/Josefin

Lillyrod
0

Mina levandefödare har alltid börjat fara upp och ner längs rutorna när det närmar sig. Precis som om de ville komma ut och bort från de andra. Massor med växter och gömställen för de små är det bästa. De starkaste överlever och honan slipper bli stressad av att bli förpassad till en yngelbox. Lycka till med dem!

[Jens]
0

Så kul att din molly ska få ungar och jag säger precis som Lillyrod att det tar en stund till innan det är dags. Om man tittar på formen på denna molly samt att du ser en stor fläck baktill så rör det sig om bara 1-3 dagar innan hon föder.

Dräktig molly

Sedan vet jag av erfarenhet att molly har lite tendens för att äta sina egna och då är det bra med gömställen men har man inte så mycket växter så kan man använda sig av garn, en sk lekmopp där ynglen kan gömma sig. Se bara till att garnet är obehandlat och inte innehåller några kemikalier.

http://www.youtube.com/watch?v=ld8LXVc5Dt8