Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1274 ggr
Cagun
0

Ovälkomna gäster.

Har upptäckt en pytteliten snigel. Vart kommer den ifrån? Vad gör man med en sån? Plockar bort?

Klorinas

Hells Angel
0

Dem brukar komma med växter. Du kan gärna lägga ut en bild så att man ser vad för snäcka det är! :)

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cagun
0

Okej :) halvbra bilder men hoppas det syns. man ser mina yngel :D

Klorinas

Cagun
0

Klorinas

Cagun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klorinas

Cagun
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klorinas

Lilolizeit
0

Det är en skivsnäckling/kanelbulle-snäcka.

brukar komma med växter. Du kan ta bort den, krossa den mot rutan - fiskar brukar tycka det är gott, eller helt enkelt låta den vara kvar och äta alger.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Cagun
0

Blir den stor?

Klorinas

Lilolizeit
0

nej, inte alls. kanske 1/2 cm..

Cagun
0

Okej tack då blir det nog fiskmat. :)

Klorinas

Cagun
0

Men en sak till förresten. Är det en sån snäcka som det blir miljoner snäckor till av? Eller kommer den vara ensam. För den har ju redan gjort rent ett löv och håller nu på med nästa. Hehe.

Klorinas

Caifig
0

Det kommer komma fler…… Har själv fått dem i båda mina kar och de förökar sig otroligt snabbt ;) men jag är för blödig för att ha ihjäl mina så de får vara kvar. Rätt söta och gör mer nytta än skada!

Lilolizeit
0

Jag tycker att just skivsnäckorna förökar sig i rätt lugn takt om man jämför med ex physa.

MonsterTrollet
0

Såna har jag med, söta små rackare som gör rent i karet, brukar inte ha invasion av dom heller de håller ett bra antal.  :D

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

Hells Angel
0

Jag hade såna som tog över hela akvariet! Vi rensade ut så många vi kunde och fick ihop flera dl. Och då fanns det många fler i gruset/ växterna och inredningen!

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

Cagun
0

Oh.. Det lät ju jätte besvärligt med så många! Det vill jag inte ha. Hmm…. Det blir nog å inte ha kvar den då. Men den får göra rent lite först :P

Klorinas

Hells Angel
0

Om du har tillräckligt stort så kan du ju skaffa en snäckätare, det borde funka! :)

Cagun
0

Vad är snäckätare för ngt? Jag har 6 st guppys bara. Å två tappra yngel sen i måndags. :)

Klorinas

Lilolizeit
0

En snäckätande snäcka eller fisk. Tänk bara på att dom ska utfodras även när snäckorna i akvariet är borta/slut..

Cagun
0

Okej tack :) med vanligt foder som guppys? Går dom ihop? Äter dom upp yngel?

Klorinas