Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 2291 ggr
MariaK1977
0

Neritina Puligera Rödringssnäcka bra/dåligt?

Vi behöver en algätare och funderar på snäckor. 

Fick förslag på posthornssnäckor, men så bläddrade jag i vår akvariebok och hittade något som heter Neritina puligera eller Rödringssnäcka. Det står att den är en bra algätare och att den behöver bräckvatten för att reproducera sig. Jag tycker att det verkar lovande🙂

Är det någon som har erfarenhet av dessa snäckor? Bra dåligt om dem?

[Tinitusan]
0

det är väl de vanliga zebrasnäckorna om jag inte minns fel, det jag vet om dem är att de är flitiga på att lägga ägg även om de inte kläcks o det är ngt man bör ta i beakt =)

MariaK1977
0

Vet inte om det är samma, hittar väldigt lite info. Tror zebrasnäckorna heter Neritina sp. 'zebra' eller Vittina coromandeliana eller Neritina natalensis. Kanske är det ändå samma problem med ägg som inte går att få bort från inredningen?! Båda är ju Neritina. Någon som vet? Vet ni i så fall om både hona och hane krävs för ägg eller om hona räcker? Tänkte om jag kan slippa problemet om jag bara köper 1 snäcka…

MariaK1977
0

Tack förresten Tinitusan, visste inte att ägg kunde vara ett problem!

[Tinitusan]
0

ingen fara, jag hade ju inte helt rätt men problematiken borde vara den samma tänker jag?

paradisgarden
0

En fråga. Lägger neritina ägg även om de inte har nån partner - om man bara har en alltså?

mimåne
0

Zebrasnäckan är inte en hermafrodit. D.v.s de har inte två kön utan är antingen hanar eller honor. Med det sagt så borde de inte föröka sig om de går ensamma.

Är ni intresserade av snäckor så har vi ett fint snäcklexikon på sajten där ni enkelt kan se och läsa om de vanligaste snäckorna inom akvaristiken idag.

Snäcklexikon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

paradisgarden
0

Nä, det var just det jag tänkte på. Men tänkte att de kanske lägger ägg även om de inte parat sig - tomma ägg alltså.

mimåne
0

Jag vet faktiskt inte. Har ingen egen erfarenhet av dem. Men någonstans i mitt minne säger något mig att du hittar svaret på det om du använder sökfunktionen här på sajten. Det har diskuterats förut tror jag.

72mm
0

När jag startade mitt första akvarie skaffade jag tre neriter som algätare. Jag såg inga ägg. Efter ett par månader så hade två av dem dött av okänd anledning. Nu, mer än ett halvt år sedan inköp har den sista börjat förpesta tanken med vita ägg överallt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

mimåne
0

Det är vad jag funderar på också, om dessa snäckor kan lagra befruktningen tills de är redo att lägga äggen precis som t.ex äppelsnäckor.

paradisgarden
0

Hmm.. Aha. Vågar man chansa då…?🤔 Tycker ju de är väldigt vackra och äpplen kan jag ju inte köpa. Så man får väl välja; vacker större snäcka och eventuella hemska vita ägg, eller ingen snäcka och inga ägg…😕 Eller fundera på någon annan snäcka som inte medför detta problem..

mimåne
0

Hm.. en Elefantsnäcka?

MariaK1977
0

72mm, vilken Neritina underart hade du? Tycker inte jag hittar info om ifall alla underarter lägger irriterande ägg eller om det bara är zebrasnäckorna??! Det finns ju andra neritina som är bra algätare och fina. Kanske lägger de inte klibbiga ägg?! Har både googlat och läst Lexikon pluss akvariebok utan att hitta det svaret…

Hells Angel
0

Jag har haft olika snäckor t.e.x posthorn, jätteposthorn, Physor och små kanelbullesnäckor m.m, ingen av dem här snäckorna har ägg som är svåra att ta bort. Har vet dock inte hur mycket Zebrasnäckors ägg klibbar, men snäckarterna jag nämnde ovan kan man ta bort äggen på med en tvättsvamp. :)

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

paradisgarden
0

Elefanter blir lite väl stora för att passa i min miljö tror jag. Men skall absolut överväga det igen.

Ja, det är väldigt svårt att hitta mer ingående info om snäckor..

Posthorn har jag och vill gärna ha nåt lite större än de, men inte för stora.

Hells Angel
0

#15 Google på jätteposthorn 😃

When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.

paradisgarden
0

De äter ju växter, så känner mig inte jättepigg på dem..😐 Skulle vara kul med någon annan form på skalet också. Sandsnäckor skall jag ha i mitt andra kar, men vill inte ha det i detta.

72mm
0

#13 den brun/svarta zebrarandiga varianten. Är det den som kallas zebra antar jag? Jag flyttade den lille gynnaren till en fullständigt igenväxt (glömde belysningen på när jag åkte bort en vecka) vas och den har ett par dagar senare ätit rent nästan hela glaset. Fantastisk för just det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!