Sjuk scalar?
Jo, kikade till fiskarna nyss när jag matade dom och såg att min ena scalar har på sin ena fena fått som något vitt ludd. Det ser inte ut som vita prick Utan isåfall svamp. Men tänkte rådfråga här. Jag är heeeelt nybörjare på fisksjukdomar och liknande, även om jag läst om det så är det svårt att veta när man inte sett det live. Den verkar vara normal i övrigt, simmar och äter (kanske något mindre?) Och de andra fiskarna är kärnfriska. Vad tror ni?
Sjukdomar är en av de svåraste att bedöma men jag tycker själv att det inte ser ut som vita prick utan det kan vara fenröta men som alltid så söker jag information på nätet och hittar detta. Är det likadant hos din scalare tro?
Ser ut som svamp eller bakterieangrepp. Kolla länken som Jens postade, det ser ut att vara liknande på din fisk.
Ja, kanske.. Ska kolla bättre när jag kommer hem. Tyckte inte att det riktigt ser ut så, men varierar kanske från varje individ.
Det kan vara så att det är i första stadiet och när det blir 'värre' så kan det bli så. Jag tycker absolut du ska medicinera redan nu idag!
Hur medicinerar man det? Jag läsa på bättre, men hinner inte just nu.
Du får läsa via länken.
Svamp eller bakterieinfektion men jag har svårt att avgöra vilket av dem det rör sig om. Har fisken haft en skada där tidigare?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nyss köpt akvariet och då följde den med, så jag vet inte riktigt. Jag kan fråga den förra ägaren om det är så..
Bra idé att fråga den förra ägaren. Fisken kanske har haft det här tidigare.
En flytt kan vara stressande för fiskarna och stress är vad som oftast utlöser sjukdomar. Det är troligt att det här har uppkommit som resultat av stressen den utsatts för. I bästa fall går det över av sig själv på några dagar men förvärras det behövs medicin.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Just Scalarer är väldigt stresskänsliga, så det kan förklara varför det har brytit ut nu , direkt efter flytt.