Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1040 ggr
Apsn-
0

Odla "gräsmatta"

Ja jag skulle villa odla en undervattensgräsmatta och tänkte fråga er proffs om tips och tricks! Vilka arter passar bra för detta?

[Jens]
0

Det har varit diskussioner om det tidigare och jag hittade denna då en tidigare Medarbetare kunde en hel del om detta. http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/528e7695ce12c45b2600210d-tips

Apsn-
0

Åh tack så mycket det ska jag kika närmare på! :D

[Jens]
0

Det var så lite så ;) Oftast är det väldigt svårt att få fin gräsmatta om man inte kör med co2 men däremot så kan man använda sig av mossa och binda fast det i nät som t ex denna bild visar: http://img40.imageshack.us/img40/4987/217116.jpg

Lilolizeit
0

Ofta när man vill ha en "gräsmatta" så brukar de handla om ganska krävande växter, som kräver mycket ljus och näring och i vissa fall co2.
Jag har inte så bra koll på dom växterna, då jag aldrig gett mig på dom.

Om du däremot inte har möjlighet till de jag nämner över och tänker att du nöjer dig med någon light-verison av gräsmatta, så blir ju sagitta subulata eller  lilaeopsis novaezelandiae till exempel, fina under mindre krävande omständigheter 😊

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Apsn-
0

Tack så hemskt mycket för era svar! :D Jag har kollat runt lite och hittat lite om både riccia mossa och även lite intressant läsing om att man skulle kunna göra tänkande mattor av sådana alg/mossbollar (cladophora) som ett mer lättskött alternativ. Är det någon som har erfaranhet av detta? :)

Lilolizeit
0

Tänk bara på att mossbollar/algbollar är precis vad det sistnämnda säger, en Alg-boll.. Den består alltså av alger som kan sprida sig till resten av ditt akvarium och dina växter. Jag skulle inte rekommendera någon att ha en sån algboll i sitt kar överhuvudtaget.!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Apsn-
0

Oj oj oj nej det är nog dumt att riskera! :O haha vill ju att den håller sig till sig själv