Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1298 ggr
gulzebra
0

Mina växter dör, belysning?

Mina växter mår skit! De bara blir bruna och dör för mig. Ormbunkarna (sumatra- och flytormbunke) ser förjävliga ut, vattenspikbladet lever men blir brunt, gälörten tappar blad och har bara lite fluff högst upp. Min Nymphoides sp taiwan däremot växer som ogräs (men ser ändå ful ut med genomskinliga kanter på bladen ganska kvickt), vattenpesten har äntligen börjat ta sig (men växer väl inte direkt som pest heller), hornsärven har äntligen börjat ta sig den också och växer fort - men då och då med någon stängel eller två som blir brun, igen. 

Flytväxterna däremot mår fint. Ffa musselblommorna växte som ogräs. Har numera rensat bort det mesta, har en enda musselblomma kvar för att inte blockera ljuset. Min Salvinia natans har jag kvar men det är så pass liten mängd att det knappast blockerar något ljus. Funtar på om man kanske ska ta och göra sig av med varenda flytväxt men natansen är jag väldigt förtjust i och behåller gärna.

Hur som helst - jag har 110 l, 2x20 w Hagen Life-Glo, T8. Lyset är tänt 12 timmar/dygn och går på timer. Har varit utan reflektorer hela tiden, har precis satt dit aluminiumfolie och ska köpa ordentliga reflektorer när jag får pengar nästa gång. I övrigt finns JBLs 7 kulor under en del växter (ormbunkarna, taiwanen och gälörten främst) och jag tillsätter pmdd en gång i veckan vid vattenbyte, det är först efter att jag började med pmdd som hornsärven och vattenpesten slutat dö och börja växa istället. Har dock sorten utan extra järn, borde jag byta till den med mer järn månne?
I övrigt är karet igång sen maj/juni så det är ganska nystartat. Det är bebott av 5 vuxna platys och x antal yngel, 4 äppelsnäckor, okänt antal sandsnäckor samt skräpsnäckor, och 2 nyinflyttade Ancistrus. Har inga direkta algproblem, kan få lite grönt på rutan och en rot som mest men det är lätt att skrapa bort. Hade alger innan men de försvann när jag började tillsätta pmdd.

Jag har i nuläget ingen möjlighet att skaffa bättre ramp eller så utan 2x20 w T8 är vad jag har att hålla mig till tillsvidare. Vad kan jag i det här läget göra för växterna? Vilka rör borde jag skaffa? Vill inte ha ett alldeles gult akvarium utan ett ljus som ser fint ut att titta på, men ändå är bra för växterna. Gärna nånting som skulle göra det möjligt att ha någon röd växt om så är möjligt. Har suttit och pluggat belysning och tyckte att Life-Glo verkade bra men… Ja, det ser ju inte så ut. Vad kan det annars vara som felar?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
0

Vad har du för bottensubstrat? Sand eller grus? Hur hög är gruset? När startade du akvariet?

[Jens]
0

Läste i en annan tråd att du startade akvariet i juni? Då kan mycket hända under denna period. Har du i någon extrakt utöver dina JBLs kulor? Är detta lysrörsarmatur standard för detta akvarium?

gulzebra
0

Jag har Julas blästersand. Som absolut lägst under växterna typ 5 cm, uppemot 8-10 cm som mest.

Yes, kring månadsskiftet maj/juni har jag för mig (herregud, känns som om det varit igång i hundra år nu 😛). JBLs kulor och pmdd är det enda jag stoppat i. Tänkte tillföra co2 också men sparar utrustningen till ett framtida växtkar istället tills jag känner mig säkert nog för att ha sånt i ett kar med levande djur. Easycarbo kanske vore värt ett försök däremot?

Armaturen är nog rätt standard, en elektriker fick byta ut någon del så den skulle funka, inte säker på vad, men tror inte att det är något som påverkat den negativt. Flytväxterna mår/mådde iaf finfint, hade en hel del gula blad ett tag men de tog sig hur fint som helst när jag började tillföra pmdd, det i kombination med att gälörten tappar så pass mycket av sina blad och bara behåller topparna får mig att misstänka att belysningen behöver förbättras i första hand. Dels med rensning av flytväxter som gjorts, dels med reflektorer som ska köpas (och tillfälligt fixats med aluminiumfolie), men kanske ffa med bättre lysrör. Men jag har verkligen ingen aning om vad för rör jag borde satsa på iom att jag trodde att de jag köpte skulle vara bra 🤔

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
0

Jag tycker det mesta låter bra men jag ställer mig tveksam till pmdd till en början och då menar jag att köra med det i början när karet är nystartad? Det är mycket som händer det första halvåret och då ska man ta det lugnt och låta akvariet ta sin tid för att få bakteriekulturen att fungera bra.

Rören är det inga fel på men jag skulle nog ha valt ett annat till ena utav dem som t ex Power-Glo men tror dock inte att det är det som är problemet utan just att det är nystartad.

I ditt fall så skulle jag lägga av med pmdd och sedan köra reflektorer. Blir du nöjd med det så kör på det annars byt ut ett mot en power-glo.

Lillyrod
0

Jag testade med ett life-glo men bytte ut det nästan genast. Det var väldigt dåligt ljus och växterna sträckte sig efter det andra lysröret. Håller med Jens om att du kan prova med att byta ut minst det ena : )

gulzebra
0

#4 Varför lägga av med pmdd? Näring bör väl vara bra speciellt i början innan det hunnit bli någon näring i karet tänker jag. Innan jag började med pmdd hade jag knappt någon hornsärv eller vattenpest alls bland annat, de bara tvärdog. Likadant med flytväxterna, de gulnade och dog de också, tills jag började med pmdd. Algerna däremot stortrivdes, tills pmddn kom och algerna försvann.
Jag förstår att det är mycket som händer första tiden oavsett men jag förstår liksom inte varför näring skulle vara dåligt i ett kar som inte är ingånget och som så tydligt visat på näringsbrist innan pmdd tillsatts? Okej om man istället gynnar alger tex, då kan jag förstå att man borde sluta och hitta någon form av balans för att motverka de och gynna växterna istället, men så är ju inte fallet här.

Ah, får köpa ett Power-Glo framöver också. Hur är det med röda växter, skulle det göra det möjligt att kunna ha något rött så småningom eller krävs det än bättre rör/armatur för det?

Lillyrod
0

Mina Ludwigia glandulosa växer bra och får fin röd färg utan co2. Just nu ingen annan näring i karet heller pga fortsatta algproblem. De verkar inte bry sig mycket om vilket ljus de får heller. Jag har under aquarelle rör och under ledbelysning och båda är lika röda och fina : ) Huvudsaken är att ljuset når dem och att det är ordentligt ljust.

gulzebra
0

Åh, de var ju inte lite snygga! Får prova såna när jag fått bukt på växterna sen 👍