Hygrolon
Så jag ska i sommar ge mig på att bygga upp ett litet drivprojekt a la aquaponics stil, har redan blomlådor med monstera o fredskalla bla o det växer som ogräs, nu ska jag försöka bygga en slags bakgrund på mitt 720 där jag delar av med ett mkt intressant material hygrolon, tänkte jag kunde lägga upp det här i en egen tråd så ni kan följa mitt lilla projekt =)
Tänker du skaffa några andra innevånare eller vad är syftet med denna projekt?
Följer naturligtvis!! Ska bli riktig spännande att se!
jag ska skapa mitt eget drömkar som ger mig den där "sitta stilla o bara titta" känslan tillbaka igen, kommer förmodligen bryta mot några regler vad gäller vad man får o inte får bland för den biotopkänslige, men det bryr jag mig faktiskt inte om, med lite bikarbonat håller mitt vatten väldigt neutrala värden o ger mig möjlighet att gå efter fiskars temperament istället för ursprung, ska inte skaffa vf så, den enda säkra invånaren hittills är min kinesiske algätare sen får vi se =)

Väldigt spännande projekt! Jag är mycket nyfiken på att se hur det går! Jag blir själv sugen på att kanske bygga för pumpen med sånt material och sy fast akvarieväxter på, borde kunna bli snyggt, även om man kanske bara skulle köra med någon mossa.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Det verkar som ett jättekul projekt, jag följer!
Ser fram emot hur det går! Funkar det bra för dig ska jag helt klart försöka testa det på mitt lillkar i höst!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Idag kom det! Ser ut som en vanlig filt haha
Min enda concern så här spontant är att det kan stryka med några yngel om de simmar igenom o sen inte kommer tillbaka igenom.
Oj, det är liksom "tygigt"! Föreställde mig det böjligt men styvt. Perfekt färg!
yup jag trodde samma sak, men detta är precis som filten jag drar över mig i soffan på kvällarna haha
Vad roligt det här ska bli :-)
nu får ni hjälpa mig lite, funderar på fyllnad av mina fickor/bakgrund, tänkte först ha lecakulor som jag har nu, vilket i sig funkat bra, men nu funderar jag faktiskt även lite på kattsand, har ni ngn erfarenhet av det?
vet att många använder coops kattsand i sina lowtech men det där med lowtech är fortfarande ett outforskat område för mig även om jag börjar få bra kläm på det här med aquaponics o växternas reningsfunktion =)
Hur menar du, bakom mattan?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
duken, hygrolonduken =)
Nä nu förstår jag ingenting. Jag tror jag fått det här om bakfoten helt :)
haha läs igenom hela tråden?
Jag har Coops kattsand och eldorados i akvariet. De är väldigt luftiga och fyllda med porer (använder även till mina krukväxter) . Sanden löser inte upp sig heller, en annan fördel jag märkt är att vattnet blir extremt klart av det.
Jag har gjort det men det klickar ändå inte riktigt för mig, jag får vänta och se när det börjar komma bilder :)
Jag har blandat coops kattsand med soil. Ett elände att plantera växter i men har hittills inte drabbats av nitritspik vilket verkar vara klassiskt i ett nystartat kar.
Kattsanden bevarar sig d.v.s. den smulas inte sönder men det kanske inte fungerar här med tanke på storleken på hålen. Leca kulor är större och det är väl också en slags lera så det kanske fungerar
Gustav.k ok, hur pass smått är det? det ska ju inte trilla igenom hygrolonfilten då funkar det ju inte, men vore bra eftersom det är mindre än lecakulor som ju hade kunnat skapa dödsfällor för yngel.
Mimåne, ok då ska jag försöka förklara lite tydligare =)
jag ska ju flytta mitt 560 ner till källaren då kommer jag lyfta ur mina lådor med monstera, jag har spånat ett tag på om jag kanske kan bygga en egen bakgrund o sen använda den som blomlåda, ser ju snyggare ut än de lådorna jag har nu. då nämnde min väninnan hygrolon, det är alltså en slags filt som är skapad att fungera som barken på ett träd, leder vatten o tillräckligt mjukt för att rötter ska kunna tränga igenom, används i terrarier normalt.
jag skrev till företaget o frågade om det gick att ha i karet o de sa ja, tydligen använder många det i aquascaping. så jag beställde 200x100cm, det är som en vanlig mjuk filt typ, min tanke är att jag ska silikona fast det här som en bakgrund, antingen hela baksidan eller som moduler, sen fylla med lecakulor eller kattsand o plantera mina stora monsteror o fredskallor o gullrankor i det istället för de blomlådorna de nu är i. som en back-to-nature som fungerar som ett filter du vet?
de ska alltså flyttas till mitt 720 som ska bli enda karet här uppe, hoppas du förstår nu =)
Jo, ja så långt hänger jag med. Men det jag inte förstår är.. Du ska fylla med något bakom hygrolon bakgrunden.. Hur är det möjligt. Duken ska orka stå upprätt trots att den är som en filt. Och kattsand måste täckas med ett lager sand över för att det inte ska bli ett lerbad.. Hur sätter man ihop något sådant bakom filten med hål i? Jag måste ha missförstått på något vis för i min skalle är det totalt omöjligt att få ihop detta haha.
ja alltså haka inte upp dig på kattsanden, det var ju bara en fråga, blir det lera av det hela funkar det ju inte, då får jag köra på lecakulor som jag gör nu =)
fast gustav verkar ju mena att det inte löser upp sig om jag förstått rätt?
o varför skulle det inte gå att silikona fast en filt uppifrån o ner? gör man det som moduler så är det ju som påsar som sitter fast runt hela kanterna med silikon o för stabilitet uppe är ju stagen tillgängliga att silikona fast i också, exakt hur jag ska gå tillväga har jag inte bestämt ännu, annars kan man ju även köpa rostfri ståltråd o väva in högst upp o kanske en på mitten för stabilitet o för att kunna forma.
att det inte skulle fungera är jag inte orolig för, det kommer gå, kan ju tex använda ngn form av plast rör i stil med vanliga avloppsrör som jag silikonar fast på botten o sen silikonar tyget emot tex, möjligheterna är oändliga =)
Kattsanden löser inte upp sig. Eldorados sand är lite grövre än Coops, skulle gissa på att kornen är runt 3-4mm i dia.
har du möjlighet att ladda upp en bild gustav?
Ja jag väntar med spänning på att få se hur det blir, är säker på att du kommer lösa det även om det låter märkligt i min hjärna :)
haha fortfarande? men jag tackar för förtroendet ;)
det kommer bli skitbra! nu är tanken att återgå till malawi igen men annars tänk hur häftigt med en hel bakgrund av mossa tex!
Hade inget med fisk att göra utan bonsaier där tydligen kattsand också är bra användningsområde. Är bild på skillnaden i storlek mellan coops och eldorados kattsand http://littletreesfromsweden.blogspot.se/2011/04/planting-medium.html
ah tack så mkt, willys känns som bästa alternativet, dock funderar jag på om det blir för dyrt, en stor påse lecakulor får jag för 99kr på hornbach, lär nog behöva 1,5-2 skulle jag gissa, kattsänd bör det gå kanske 10st om jag gör stor..
dock funderar jag på rengöring, om jag sätter ytterfiltret inne i så kommer behovet av rengöring öka, hur sjutton gör jag rent en fastsilikonad bakgrund liksom?
Varför behöver du göra ren bakgrunden? Tror du det blir alger så det stör på ett filt liknande material? Vi har hittills bara gjort rent framsidan på karet (ca 6mån) och då är allt i glas så skit borde synas bättre där än på ett ojämnt filt liknande material… Men en mjuk diskborste är väl ett alternativ?
Sug med slamhäverten mot bakgrunden.. ? 😛
MariaK1977 därför att om jag ska sätta insuget till ytterfiltret bakom den här bkgrunden så kommer det fungera som ett enda stort förfilter, o då kommer skiten fastna på ytan i likhet med på en svamp på ett innerfilter tex
ja det är en bra tanke mimåne, kan kanske fungera, sittter den bara ordentrligt fast så kan man ju trycka på den o fen att röra sig o det i sig borde göra det ganska enkelt att suga upp!
Aha, ja nu fattar jag problemet :-) Blir som en "dammig badrumsfläkt"! Är det inte risk att slamsugen fastnar likt mattor fastnar i dammsugaren? Kanske inte blir något problem då det är vatten på båda sidor om hygrolonet…
ja ungefär haha, o fastna kan den kanske göra men man stoppar enkelt suget genom att sätt ett finger mot slangen i hinken man slangar till så det är inte så farligt, men som safgt det gäller att den sitter fast ordentligt så klart!
Det kommer väl ändå att finnas en viss vattenström till häverten om man lägger den mot bakgrunden eftersom att vattnet kan strömma igenom bakgrunden från baksidan.
ja precis, absolut finns det det =)
jag funderar på om jag kan använda annat än lecakulor, ni som har kattsand får gärna lägga upp bilder, lecakulorna har nämligen nu färgat mitt vatten väldigt mörkt, vilket i sig känns fel när det ska vara till malawisar.
Har precis börjat med kattsand i mitt lilla kar och precis i början vart vattnet rött (trots att jag sköljt innan) men efter lite vattenbyte och nåt dygn senare är det klart i vattnet. Luktar lite mysko i början också men djuren i karet verkar trivas och sandsnäckorna tyckte bättre om kattsanden än småttiga svarta gruset som var där i tidigare. Fördelen är att det sjunker men är fortfarande lätt till skillnad från lecakulorna som ju brukar flyta.
ja att de flyter gör inte så mkt i o för sig, de håller ju sig ändå under ytan så att säga, problemet med karet nu när jag haft lecakulor i lådorna är att det är först nu efter ngn månad som det färgats riktigt te-gult…
idag har jag börjat med mitt projekt o gjort en av hörnen, fy fabian vad det är klibbigt o svårt att arbeta med silikon haha!
Vilket spännande projekt du gett dig in på, ska bli kul att följa :)
roligt att du gillar det, får se hur det blir tillslut, silikonet har ju inte kommit ännu så misstänker att jag får avvakta tills nästa vecka innan jag hinner slutför allt =)