Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 3253 ggr
Clasan
0

Krökt rygg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om en fisk har krökt rygg, vad kan det bero på? En av mina galaxyrasboras har haft krök rygg sen vi fick hem den (i maj), den är en av de modigaste och aktivaste fiskarna, har färgat ut fint sen den kom hem och äter bra. Såhär ser den ut, kan det vara sjukdom? Alla andra fiskar i akvariet den kom med verkar också må bra.

Clasan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en till bild

Lillyrod
0

Om fisken för övrigt är pigg så kan det vara en ryggradsskada som den helt enkelt är född med. Jag har haft både Guppy och platy som fötts med skadad ryggrad. De fiskarna har aldrig haft något problem med det utan levt som vanligt.

Aristarcos
1

Yngel med krökt rygg har jag försökt plocka bort för att minska risken att sprida defekten. Men får de inte yngel spelar det såklart ingen roll 😉

Clasan
0

Okej men vad skönt! Jag har ju inte medvetet tänkt få yngel men om de får får en väl försöka rensa bort krökta ryggar som du sa. Men är inte galaxyn ganska svårodlad?

Aristarcos
0

#4 jag vet inte om man kan odla dem, men risken kanske inte är så stor att de får yngel, jag har själv guppys, och det blir massor av yngel