Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 934 ggr
Dumpuck
0

Rädda växterna

För lite över en månad sedan gjorde jag om i akvariet, rensade bort lite dåliga blad från växterna och sådant. Flyttade om lite och ja, ordnade till det. 
Brukar i normala fall vara väldigt snabb när jag fixar med akvariet så har inte tänkt så mycket på hur jag haft växterna under tiden, har vissa gånger lagt alla i en hink och vissa gånger på en handduk på golvet. Aldrig haft problem så tänkte, som sagt, inte till denna gång.
La växterna på en handduk på golvet medan jag fixar med dom, sedan snabbt tillbaka till akvariet igen när allt var i ordning där. Denna gång tog det däremot längre tid än normalt och växterna tog väldigt mycket stryk, nu har över hälften av växterna minskat. De har ruttnat och vill inte ta sig alls.

Använder PMDD men finns det något mer jag kan göra? Hade varit himla tråkigt om jag måste köpa nytt då pengarna verkligen inte finns för det just nu, det finns ju växter kvar men de lever med nöd och näppe ser det ut som. Hur lång tid brukar det ta för de att återhämta sig? Kan jag göra mer?

Vill gärna inte ha påpekningar om handduken då jag lärt mig av mitt misstag, brukar i normala fall lägga allt i en hink och i undantagsfall lägga på handduk. Men nu tog det mycket längre tid än normalt, vilket jag inte var medveten om.

Lillyrod
0

Jag brukar också lägga växterna på en handduk och det har aldrig varit några problem. Ibland har jag haft dem på en vanlig bricka med. Hur länge ungefär hade du dem ovan vatten? Bara så jag vet eftersom jag gör likadant.

Om de hade torkat kan de nog vara svårt att få dem att ta sig igen men om de var någorlunda ok så ska de komma igång igen.

[Jens]
1

Ja, jag lägger aldrig växter på det torra så att säga utan använder alltid en hink för det dröjer inte så länge innan de torkar och har de väl skrumpnat ihop så är det nog kört. Ge det en tid så får man se om det kommer igång igen med ev nya rötter m.m. men ser du att de verkligen dör så har de gjort sitt.

Dumpuck
0

#1 Nu minns jag tyvärr inte tiden eftersom det var lite över en månad sedan, men blev ett tag. Tyvärr… =/

#2 De var lite skrumpna ja, jobbigt nog. Var då jag insåg att det tagit längre tid än normalt. Varje växt har halverats i mängd, minst. Vallisinerian (stavning?) är den som tagit mest stryk, har bara några få strån kvar på den som jag hoppas ska kämpa på mer. 
Jag tror det finns chans att de repar sig men som det är nu så försvinner det mer än vad det kommer nytt, men lite nytt har det ju kommit. Så hoppet är inte helt över, hoppas verkligen de tar sig igenom min misshandel så jag slipper köpa nya. Finns verkligen inte pengar för det just nu..

[Jens]
0

Låt de sitta kvar som sagt men det jag blir orolig för är att din akvarium är som ett öken utan växter? Det mår varken fiskarna eller bakteriekulturen bra av.

Dumpuck
0

#4 Det är just det jag blir orolig över med om fler försvinner, för jag har verkligen inte råd i dagsläget att köpa växter. Jag vet inte om man ska säga att det är tur eller otur att det är ett mindre akvarium och att det inte är så mycket fisk i det.
96 liter och ca. 6 fiskar så är knappast överbefolkat.
Var planerat med både fisk, filter och växtinköp (lyckades bara köpa filtret) denna och förra månaden men har blivit oförutsedda utgifter som heter duga, därför hoppas jag innerligt att det tar sig ändå. Är snabbväxande växter också så bara de tar sig så ska det inte vara några problem, såvida inget annat händer istället.

ElinvBorg
0

Vad är det för fiskar du har? 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Dumpuck
0

#6 Platy och en Ancistrus =)

[Jens]
0

Bor du i göteborgtrakten dumpuck?

Dumpuck
0

#8 Nej, bor ett antal mil uppåt i landet, Jämtland =)

[Jens]
0

Ahh, synd för jag hade kunnat delat med mig för jag har vägarna förbi t ex göteborg eller andra städer i närheten. Var bara en tanke. Kanske finns det någon annan i din närhet som kan dela med sig. Man vet aldrig.

Dumpuck
1

#10 Uppskattar din tanke mycket, tack så mycket ändå! 
Ja, jag hoppas det finns någon som i varje fall kan tänka sig att sälja lite billigt. Annars blir det till att hålla tummarna att det tar sig.