Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1204 ggr
Caifig
0

Watt per liter?

Är sugen på att införskaffa ett större akvarium och vill gärna kunna ha rätt mycket växter i. Funderar på ett Juwel rio 300 då det blir billigare än att köpa ett kar + lösa delar, men om man ska gå på watt per liter så blir det endast ~0,6 w/L i rio-karet. Räcker detta för lite mer ljuskrävande växter (utan co2, möjligen EC)? Vet nån om det finns möjlighet att tillsätta fler lysrör i ett Juwelkar? Alternativt är att köpa ett vanligt alukar och sedan försöka hitta någon billigare lösning gällande belysningen. Behöver inte vara en ramp, men måste ändå se relativt snyggt ut också :P Några tips?

I mitt nuvarande kar har jag ~0,48 w/L och märker att inte alla växter trivs (ex. bacopa mini och ludwigia palustris som f ö ruttnar bort). Ska istället göra om detta till ett Walstad när nya karet är igång!

[Jens]
0

Hej,

Jag vet en tidigare Medarbetare vid användarnamn Roxie hade reflektorer till sina lysrör på sitt akvarium och om jag inte minns fel så köpte hon 2 extra rör till sitt akvarium. Det du kan göra är att skriva till henne via PM och se om hon svarar dig.

Jag har dock en länk till hennes senaste inlägg där hon nämner lite om sina lysrör.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5404ca168e0e7413c40053f7-mina-akvarium-nr-3

Caifig
0

Tack!

Får forska vidare lite :)

[Jens]
0

skicka ett PM för hon finns här ibland ;)

sauk1
0

Roxie köpte en till ramp från Juwel och dubblade. Själv ville jag behålla täcklocket och skruvade därför fast två extra rör med hjälp av GLO T5 se länk http://www.pwss.se/product.php?productid=6320&cat=0&page=1 Välj det du tycker blir billigast eller bäst. Såg f ö i en Facebookgrupp att ett oanvänt kar du söker säljs begagnat för 4000 kr i Uppsala, om du bor i närheten.

Caifig
0

#4 Ah ok :) tyvärr bor jag alldeles för långt bort, annars hade det karet varit perfekt.

Juwel-karen är ju så grymt snygga också, så det får nog bli ett sånt! Kan inte bestämma mig om det blir ett 240 eller 300 dock. Men det återstår att se ;)