Uppgraderar ni era akvarium ?
p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }
Har haft igång mitt Juwel Lido 120 L ett tag nu och har lite frågor !
Jag köpt hela “förpackningen/setet” när jag köpte akvarium : Akvariet+möbel och med det ingick : doppvärmare, belysning,kombinerat innerfilter/cirkulationspump.
Namn på kombinerat innerfilter/cirkulationspump: Bioflow 3.0 & Eccoflow 500.
Det kombinerade innerfiltret med cirkulationspump sitter fast monterat I akvariet.
Nu till frågorna :
Ni som köper färdiga kit när ni köper akvarium …. uppgraderar ni något till ert akvarium ?
Som till exempel : mini wave maker, syrepump, bättre cirkulaionspump/innefilter etc ?!
Har inga problem med akvariet … men tycker att andra verkar ha lite mera cirkulation I sina akvarium.
Vill göra allt för att mina fiskar och växter ska må bra!
Så snälla tipsa och berätta vad ni har för utrustning I era akvarium !
Belysningen. I standardpaket är den ofta alldeles för klen för mitt intresse. Akvarium över 100l med tillhörande innerfilter har jag heller inget intresse av då jag vill köra ytterfilter på den volymen och uppåt. Som du hör passar inte paket riktigt mig, det blir dyrt att byta ut teknik. Därför har jag aldrigt köpt något heller :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag har ett 260 L juwel vision, med pump lysrör och doppvärmare. Det jämfört med andra på över 200 l som jag byggde eget filter till är jag inte nöjd med. Hemmabygget är mycket bättre. Köpte även juwel bakgrunder extra, vilket gjorde filtrera sämre. Tycker inte alls att det stämde. Däremot är möbeln snygg och passar bra, lite roligt när det hör ihop. Tycker inte heller att doppvärmaren fungerar så optimalt som den borde. Men det är ju sånt jag inte skulle ha tänkt på om jag inte byggt flera filter själv. Dessutom gillar jag när det är flera utblås och inte bara ett kraftigt.

Tack för svar : mimåne & pluntan
Då har jag nog gjort en liten tabbe när jag köpte mitt lido akvarium då!
Men jag är väldigt nöjd med både möblen och själva akvariet… men innerfiltret är lite fjutigt eller är det kanske bara för jag är nybörjare som jag oroar mig för tillräklig cirkulation etc
Köpte startpaket/paketlösning just för jag är nybörjare …
Kan man göra något för att öka cirkulationen eller/och för att öka effekten på ett innerfilter som är fast monterat?
Hjälper en liten luftpump något ? ( till exempel en Tetratec Luftpump Aps 150)
Eller den gör mer skada en nytta?
jag har tendens att alltid öka på filtrering o cirkulation i mina kar, men det beror ju självklart på vad man har för fisk också, jag har malar eller cirkulationskrävande ciklider.
överlag tycker jag två filter är bra, på så sätt behöver masn inte riskera att förlora massa fisk om ett filter skulle gå sönder!

Okej, så ingen luftpump men ett till innefilter eller 🤔
Två innerfilter som har utblås mot varandra eller två innefilter som är på samma sida ?
Det behöver inte vara så att du gjort ett misstag. Det beror helt på vad man har för ändamål med akvariet. Ett startpaket kan vara bra och ett enkelt sätt att börja för en nybörjare.
Om du vill ha mer cirkulation i akvariet så kan du köpa dig ett till innerfilter och köra det i akvariet med det gamla. Jag hade satsat på en eheim pick up som också är relativt billiga och i bra kvalite.
Placera gärna båda filtren bredvid varandra. Det kan bli en orkan och svårt att simma för fisken om de riktas mot varandra. Beror också givetvis på hur långt akvariet är och hur starka pumparna är.

Ok, Eheim pick up ser väldigt intressant ut !
Måtten på akvariet är : 61 cm långt, 41 cm djupt och 58 cm högt.
Vilken Eheim pick up ska jag köpa ? (Eheim pick up 2006 ?)
Är Eheim ett märke som de flesta zoo/akvarie butiker har ?

Menade Eheim pick up 2010 inte Eheim pick up 2006!
Hoppas nån kan svara på mina frågor 🙂
Jag är usel på mattematik så det säger mig inte hur många liter akvariet är på :) men jag gissar på att du ska ha modellen för ett 60liters akvarium. Eheim är ett av de allra största märkena i handeln så de finns garanterat i butik. På kartongen står degt hur många liter pumpen är till för.