Hjälp med fiskval
Hej!
Har ett 54l som just nu bebos av 5 fläckiga pansarmalar och 5 guppys. På önskelistan står indiska glasmalar och/eller mosquitorasbora.
Ev vill jag skaffa fler pansarmalar också.
Ett tag tänkte jag skaffa ett dvärgguramipar till denna komposition men läst en del om att hannarna kan bli agressiva när de leker. Vilket ofta sker när tempraturen höjs, ett problem jag har med mitt lilla akvarium är just att tempraturen svajar och går upp 27-28 under varma dagar (termostaten är ställd på 20 och tempen går sällan ner under 24)
Borde man ändå chansa på att få en snäll guramipojke eller finns det nåt annat alternativ som kan passa? Vill ha nåt lite lugnare "ögongodis" med intressant beteende. Kollat lite på Galaxyrasbora men ev tre stimfiskar i 54l kanske blir rörigt?
Du har inte funderat på räkor? Jätteroliga att titta på och passar ju jättebra med små stimfisk.
Tror att det kan bli lite för varmt för räkor i mitt lilla akvarium : ( Annars var det en god idé : )
Hejsan Mirala!
Vill du satsa på en lugn fisk så känns Dvärggurami inte som rätt val. Indiska glasmalar går tyvärr också bort då de kräver ett större akvarium men moskitorasboras däremot skulle säkert passa utmärkt i ditt akvarium. Fint val! Efter det skulle jag nog säga att ditt akvarium är fullt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för tipset! Ja i uppsalas Akvariehobby sa de att glasmalar skulle fungera i mitt 54l, men det råder väl delade åsikter om det helt enkelt : ) Mosquitorasboras känns däremot som ett säkrare kort som sagt!
Palett Ciklider. Jag har dom i mitt akvarium med Guppy och dom funkar jätte bra :-)
Absolut inga palettciklider, dels är akvariumet för litet och dels blir de rena mördarmaskiner när de har yngel.
Jag hade ett par i 225 liter (hörnakvarium), och de tog över hela akvariumet. tom mina vuxna scalarer stog i ett hörn och vägrade komma fram.