Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 1922 ggr
fredricakarlsson
0

Kampfisk, hane och honor??

Hej. Har ett 60l akvarium med en kampfisks hane i. Nu undrar jag om jag hade kunnat ha en grupp honor där i också? Vet att man inte rekomenderar det, men hade man kunnat testa och se om de är snälla mot varandra. Min hane är gudasnäll, han rör inte räkorna, malarna eller kopparbarberna jag har. Han rörde inte ens sina egna yngel och har aldrig visat sig "aggressiv" på något sätt. Men sen kan det ju vara problem med honorna, att de är elaka mot honom. Så hade man kunnat testa att stoppa i 3-4 st honor och se om det funkar? Jag jobbar i djurbutik så funkar det inte så kan jag bara lämna tillbaka dom igen  eller detta är en väldigt dum idé?

Lillyrod
2

Det är en dum idé. De kommer inte att vara snälla mot varandra tyvärr.

Spöket
0

Jag försökte det i mitt gamla 260- liters för ca 7 år sen. Det fungerade ett tag men det slutade med 3 döda honor och ytterliga 3 trasiga honor .

Multi vad?

fredricakarlsson
0

Okej, då får jag starta ett med bara honor :) Har ni några tips på någon annan fin och "rolig" fisk man kan ha i karet? Kopparbarberna gömmer sig mest så karet ser tomt ut :p

WolfFire93
0

Jag har faktiskt nästan aldrig haft problem med det. Har inget minne av att mina äldre kampfiskar bråkade när de gick med sin hane, då hade jag 4 honor. Senaste jag hade när jag födde upp var: alla honor gick i ett vanligt stort akvarium tillsammans runt 15 honor och sen hade jag nanoakvarium med en hane i varje (inrett med bakrund, växter, bottenmaterial, m.m) och flyttade honorna när de skulle paras. Men även med detta var honorna snälla mot varandra i det stora, förutom när jag fick en sjuk.

[Jens]
0

Hur var det nu? Kan man verkligen ha honor tillsammans? Jag har hört att även de kan vara 'suriga' på varandra? Att hanar kan slåss tills de dödar varandra är ju mer känt men att honor är på varandra har jag också hört.

mimåne
1

Man ska aldrig, (låt mig få upprepa det där) Aldrig, hålla hanar och honor tillsammans annat än under seriös odling.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Ja det vet jag men skrev jag fel? Jag menar honor med honor inte är en bra kombination heller. Har hört att de kan bli jäkliga mot varandra också.

mimåne
1

Det var inte riktat mot dig jens, utan som svar på ts fråga. Ska jag vara ärlig så läste jag aldrig vad du svarat heller jens. Är trött så lusläste bara :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

ElinvBorg
0

Jens, min ena hona jagade den andra lite första dagen men nu är det bra och de "umgås". De kommer visserligen ha lite revir men tror det viktiga är att de måste hitta sin rang när någon ny flyttar in och helt enkelt ta reda på vart de har varandra. Dock tror jag det inte är så bra att ha för många honor för trångt tillsammans 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Jens]
0

Man har sett att de i butik har flertal honor tillsammans och skulle man t ex ha 2 honor från det karet tillsammans i ett 30 L så kanske det inte skulle bli några problem?

ElinvBorg
1

Mina två honor kommer ifrån samma kar i butiken, samma odlare/leverantör vet jag dock inte. Men på 30 l så tror jag två honor ska trivas tillsammans. Mina gillar att ibland vara på varsitt hörn men lika mycket håller de sig nära 🙂

[Jens]
0

Det låter jättebra. Jag har två tomma 30 L nanoakvarium hemma.

ElinvBorg
0

Två snygga hanar eller fyra urtjusiga damer då 😉

[Jens]
0

Hanar går ju inte ihop så näe. Min tanke var nog en hane i det ena och två honor i det andra.

ElinvBorg
1

Låter bra! 👍

Spöket
0

5-6 honor ska kunna gå bra har jag läst, man ska helst inte ha färre.

Multi vad?

ElinvBorg
0

Varför går färre inte bra? Har tänkt ha flera kampfiskhonor men börjar med dessa två då akvariet är nystartat 🙂

[Jens]
0

Jag blev också nyfiken men 5-6 honor i ett 30 L funkar inte så då får det bli en i mitt i så fall men jag undrar dock om jag inte skulle satsa på 2 hanar i stället. Alltså en hane i varje. Funderar på om man kan ha det och de står 10 cm mellan varandra. Ser de varandra då tro?

ElinvBorg
0

Finns ju en chans och om de ser varandra hela tiden så kan ju det vara stressande. Sätta för något som "blurrar" sikten bara på den sidan kanske? Om man inte vill täcka för helt 🙂

Aristarcos
0

#18 var inne lite på samma spår då att skaffa en kampis hanne till mitt 30 liters och kasta ut Guppy yngel därifrån . Men då har jag ju det stora karet bara   5 cm ifrån kanske, och däri går massor av Guppy, och det kanske en kampis hanne skulle  bli galen på :/

[Jens]
0

#19. Är det lika illa om jag skulle ha en hane i det ena och två honor i det andra? Måste jag ha något 'brulligt' emellan då också?

ElinvBorg
0

Hanarna spänner ju upp sig för honor också och det handlar fortfarande om revir så kan vara stressande då också tror jag, ingen expert dock. Går ju alltid att testa och om man märker stress så kanske man måste sätta något emellan 😎

[Jens]
0

Ja precis men tanken är inte alls att göra något slag i saken idag utan kanske på senhösten. Måste läsa på först för jag vill veta så mycket så möjligt innan jag skaffar mig en art som jag är obekant med.

ElinvBorg
1

Det är bra att läsa på så man vet vad man ger sig in på. Ser fram emot om det blir någonting av projektet 🙂