Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1350 ggr
Vanhedaren
0

Avdelad 54l kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har lite planer på att göra om mitt 54l till ett hem för två-tre kampfiskar. Kommer dela det med en filtervägg (? bild), ha massvis med flytväxter, rådasand, rot, sten och diverse. Frågan är vilka växter som skulle passa samt om 18l (54l avdelad i tre) vore för litet för dessa? Om det är lika bra att köra på 27l/fisk istället. Har planer på att försöka "rädda" några firrar som blir vanvårdade i en djuraffär, också tala lite vett i dem om att om dem inte har möjlighet att ta hand om dessa ordentligt, borde dem verkligen inte säljas där - att den enda anledningen jag skulle köpa dessa vore för att dem lider där dem befinner sig i stunden. Dem befinner sig alltid i en tank med för hård ström och fiskar som biter sönder dess fenor, ser sjuka och sönderstressade ut. Så på ett vis vore det toppen att kunna ta hand om så många som möjligt, men samtidigt ska de ju inte ha det trångt. 

Thoughts?

[Udoon]
2

måste du köpa fiskarna så tycker jag det är bättre att låta bli, butikerna lyssnar sällan och får dom in sina pengar så bryr dom sig inte, utan kommer ta hem ny fisk och hålla på samma sätt.

Vanhedaren
0

Det var det jag var orolig för, ja. Får ta ett snack med de som jobbar där och försöka förklara hur fiskarna inte mår bra - vilket självklart köpare ser och avskräcks från. Ingen vill ju köpa fisk som ser sjuka ut.

Vanhedaren
0

Vad tror ni annars om 18l/fisk? Alldeles för trångt eller helt okej?

Mått för 54l delat på två vore 30x30x30cm och delat på tre vore 30x30x20cm per fisk.

ElinvBorg
1

Tänk få fiskens välmående, själv tycker jag minimum är 20l men gärna 30l så tycker du bara ska dela på två 🙂

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Evelina97
0

Tycker du ska köpa dom stackars fiskarna! Även om dom i affären fortsätter behandla fler fiskar dåligt har du ju iallafall räddat några från lidandet!

Vanhedaren
3

#5 Dock är ju detta uppmuntrande för butiken, så dem tar in fler av dessa. Får helt enkelt skälla ut de ansvariga och se hur det blir.

mimåne
1

Jag tycker det blir bättre om du delar det på två :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus