sjuk fisk?
Mina guldfiskar har vita utstående prickar på gälarna, är det parasiter? Vilket medel är bäst mot det eller går det ens att rädda dem?
Det är vita prick för jag ser att det inte har bara hamnat på gälarna. Du kan gå till akvariebutiken och köpa t ex Tetra Contralck som är mot vita prick och andra hudparasiter såsom Costa och Chilodonella. Det finns något som heter Punktol också som är att rekommendera. Har de på akvariebutiken annan att rekommendera så hoppas jag dom vet vad de säljer.
Redan nu så ska du saltbehandla akvariet med Ektozon eller med salt utan jod i. Rekommendationen är 1-2 dl per 100 l. Sedan springer du som attans till affären och köper medicinen och väl hemma läs instruktionerna noga och påbörja behandlingen.
Har du kol i filtret så ta bort det under medicineringstiden.
Vad orsakar vita prick?
Det kan vara flera orsaker men det vanligaste är att vid kraftiga vattenbyten eller vid felkoppning så kan vita prick uppstå. Det är väldigt lätt att få vita prick när det blir extrema kalla förhållanden som t ex vid vattenbyten så det är bra att tänka på att inte hälla i för kallt vatten i akvariet.
Nedkylning vid frakt av fisk där graderna kan sjunka fort från butik till hemmet kan också leda till vita prick.
Stress. Fel fiskar i akvariet som inte passar med varandra. Stress kan också komma utifrån akvariet där akvariet kanske står på ett ställe där mycket rörelse sker och fiskar blir rädda.
Oki tack :) trodde inte det var vita prick… ska leta fram medusinen. Det har varit så varmt så jag tog nog lite för kallt vatten när jag bytte.
Det kan faktiskt mycket väl vara parasiter som du trodde från första början WolfFire93. Det finns något som kallas för gälparasit som sätter sig på gälarna. Vita prick börjar oftast på fiskens fenor.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vad gör man åt de parasiterna?
Då är det en medicin mot parasiter man ska använda sig av. Man följer instruktionerna som följer med medicinen. Vita prick är också en parasit och skulle det råkas vara det så kan medicinen för parasiter ta bort vita prick också.
nej nej stop, om jag inte helt missminner mig så får de vårtor när de är lekmogna, kolla upp det först innan du medicinerar!
för övrigt så börjar vita pricken oftast t på fenorna o sprids sen därifrån.
det är lekvårtor det är jag övertygad om, tecken på att du har en hane, här är en länk där du kan läsa mer http://guldfisk.se/hona-eller-hane =)
XD men dem e så små… rätt runda dock… blir akvarieguldfiskarna lekredo snabbare? Jag e van att släppa dem i större storlek i dammen. Typ minst dubbel storlek… De e bara typ 10-15cm…
Ja, det är bra att man tog upp lekvårtor. Det kan mycket väl vara så Tinitusan.
Vad gör jag då? XD båda har det… de har haft lågt vatten och nu har de djupt vatten. Är båda honor eller hur ser man skillnad? Är det lätt att få yngel, eller ska jag bara strunta i det?
Såg länken nu… är den vita pricken röret? Ska se om jag har bilder på båda
De gillar inte kameran XD
Var uppe och kolla, ingen av dem har vit prick. (Har haft koi med sån, men visste aldrig vad det var) Men de smeker varandra och jagar runt varandra. Tror det e 2 pojkar, vad tror ni? Hur kan man skaffa honor isåfall? (Om det nu är lätt att kläcka några söta yngel…)
ja det är hanarna som får vårtorna o att de då börjar gruffa lite känns fullt naturligt!
Stod att honor också kan få det. Och hittade detta: "Guldfisken är relativt lättodlad. Om det finns både hanar och honor närvarande krävs oftast inte mer än bra utfodring och några större vattenbyten. Hanarna driver honorna mot vattenväxter eller en lekmopp, där äggen frigörs. Äggen fastnar på växter, lekmoppen, glas och grus. Äggen kläcks efter ungefär 5-6 dagar. Fiskarna äter gärna rom och yngel." Skulle vilja ha honor… om jag går till djuraffären, hur kan jag se att de e honor?
jag är ingen expert på Guldfisk tyvärr, fråga gärna Fjordell, vet att hon kan det där =)
Oki ^^ tack alle samman ^^
Nämen ojdå! Lekvårtor hade jag inte en tanke på att det kunde vara, jag trodde de skulle vara större i storlek. Kul att få se bilder på dem om det är det :)
Ja det är värkligen en lärorik upplevelse :D hade jag vetat det hade jag inte varit lika orolig för koien heller, trodde hon skulle sprängas XD
Jag blev väääldigt intresserad av detta och åkte till djuraffären direkt XD alla 4 ska dock få flytta till större kar när jag får hem det igen. För honorna var lite större. Och herre gud vad de är intreserade! Ska göra vattenbyte imon och se om jag får in honorna i lek också :D Köpte lite större, för de skulle hälst vara runt 2-3 år. Så vi får väll se om det blir några ägg :3 Lägger ut lite bilder på min kärleksfulla pojk.
Ojojoj, så intresserad han är och dessutom är de väldigt fina också! Hur stor damm har du hemma? Tror du skrev nånting om att du har en damm där de kan vara under sommartid eller jag kanske missuppfattade det?
Ja han e helt tokig så jag tycker nästan synd om honorna XD kan ju hoppas det lugnar sig efter de lagt ägg eller nått. Kan bli vackra ungel tror jag :D
På första bilden ser den nästan lite missbildad ut från höger sida. Speciellt i munnen men är kanske vinkeln och oskärpan som luras?
Vilken av dem? Min guld eller de nya? När jag vanligtvis köper så letar jag efter yngel med laka ryggar, nu köppte jag de ända två som var säkra honor. Om de visar sig att de är dåligt avelsmaterial så kommer jag inte avla på dem :) då hamnar dem i dammen senare :D Är dock lite rädd att pojkarna kommer stressa ihjäl dem under natten.. vågar inte ha luckan öppen heller som jag brukar, så hoppas att det inte blir över 24 inatt…
Önskar att jag kunde ha egen damm, men tyvärr bor jag i hyres hus/lägenhet… Men jag har en vän till mig som har en stooooor damm :) Här har jag 3 olika stolekar. 60l först i mitt rum, sen flyttas de till 170l som också är i mitt rum. Och sen flyttas de till vårat 300l. Efter det, när man ser att det är dax, flyttar de till dammen. Har dock aldrig fött upp guldfisk… brukar köpa billig dammfisk, tror de blir könsmogna senare. De bor i den dammen resten av livet, den är djup nog att övervintra i vad jag har förstått :) men det e han som tar hand om dem sen. Men jag älskar guldfiskar och kan inte låta bli att skaffa dem X3 hade haft dem hela deras liv om jag kunnat. (Men det e liksom inte snällt att ha dem i akvarie hela livet) Älskade min koi som jag fick i julklapp, men när den blev typ 3 så kände jag att den behövde komma ut. Den fick flytta till en som höll på just med koi, den bor i en damm och är nu jätte stoooor! :3
Ska jag flytta ner pojkarna?
De stora honorna försöker sova men de ger sig inte… trodde den ena var död först, sen vaknade hon. Kan det ha ihjäl dem?
Menar den gula i allra första inlägget som startar tråden.
Bilden e inte super, men jag är inte den bästa på karpfiskar. Jag håller vanligtvis på med Laburintfisk odlig och kött ätande fiskar. men råkade köpa en sjuk hona, var för ivrig och stoppade ner henne med det samma, och hela besättningen dog… Vääääldigt dyrt att ersätta då hanarna jag köpte till min avel låg på runt 400kr… XP Så nu har jag pause och ville ha lite guldfiskar, men blev väldigt peppad av detta :D
Tillbaka till ämnet, något som är duktigare än mig får gärna se om de är okej att avla på :)
Honorna överlevde natten :D äter gör de också.
Vilken ståtlig liten hanne du har! Grattis! Det är ett mycket bra tecken när dina hanar får sådana breeding stars! Könsmogna hanar får det bara om de trivs bra
Vårtorna kan också dyka upp på framsidan av bröstfenorna
Yay :D fast de är inte så snälla mot damerna… men jag hoppas att jag lyckar få honorna in i "lek mode" också, så kanske de lugnar sig. Kommer de lugna sig? XD
Nej jag förstår det deras lek kan ju vara rätt våldsam. Om det verkar som att damerna får ta lite väl hårda smällar kan du sänka temperaturen i karet, inte ha tänt lika länge på kvällarna och snåla med maten. (simulera höst/vinter)
Mina slöjstjärtar kom alltid i lek efter vattenbyten när temperaturen höjdes en aning så tror det är det som triggar igång dem :)
Super :) testar det :)
Ja gör så! Lycka till! :D
Tack :3 fick dock flytta ner dem, det är stekhätt idag och akvariet där låg på 25.9°C… Men cikliden är inte den elakaste… jäklar vilka pirajor som tiger barberna är.. får nog bara kyla ner akvariet ikväll och flytta tillbaka dem.. vill inte de ska må dåligt…
Har kylt ner akvariet och flyttat upp dem igen.. hatar tigerbarbrer! De högg av fjäll och bet sönder fenor på ett par minuter… första gången jag har den stimmfisken.. Tror inte det blir några ägg tills de lagat sig efter attacken… X'C
Tigerbarber har jag också haft. Köpte gröna för jag tyckte de var så vackra. Jag hade ingen aning om vad det var jag bar hem för något men jag bar tillbaks dem efter ca 3 dagar. Detta var länge sen och jag har inte haft några barber sen dess 😃
Jag gjorde samma XD har också gröna. Men de funkar ihop med cikliden så jag tänkte inte på det, men dem är ju nästan värre än piraja… dem högg i flock och jag var tvungen att kasta mig mot karet och fiska upp dem… cikliden på drygt 25cm bara vaktade sin grotta, annars brydde han sig inte