Hjälp kampfiskar i miniboxar
Ursäkta för dålig bild men en djuraffär jag var på nyss har några kampfiskar i de sjukaste små boxarna jag nånsin sett, utan inredning eller nånting! Absolut ingenting. Det är helt brutalt! Jag frågade hon i butiken och hon svarade idiotiskt: Ja men det är bara för dom inte går ihop och vi har inte fler akvarium, finns ingenting att göra. Så ryckte hon på axlarna. Vad i..?!?!? Jag får panik! Jag funderar på att ta hem en av dessa stackare men resten då? Hjälp, vad kan man göra?!
Insta: isabellaroenne
Att köpa fiskarna hjälper ju inte mer än för stunden. Nästa gång de beställer leverans från sin grossist kommer de att köpa in fem nya och så rullar det på.
Sluta handla i butiken, sluta stödja deras verksamhet genom att besöka dem. Även om du köper ett hundkoppel så går det in i samma kassa.
Vad du kan göra är att kontakta länsstyrelsens djurskyddsenhet i det län som butiken ligger och tala om att du sett fiskar i affären och att de inte verkar hållas i tillräckligt stora akvarium. Man kan vara anonym.
Jag vet att det inte hjälper i det långa loppet att ta hem en av fiskarna nu, men det är en tröst för stunden iallafall. Det "komiska" är ju att dom inte ens hålls i riktiga akvarium utan i små mini plastboxar.. Av allt jag sett i djuraffärer är dethär det värsta. Fiskarna rör sig knappt i domdär boxarna.. Gud vad ledsen jag blir
Det går bra att ha dem där tillfälligt.
Multi vad?
"Tillfälligt" i detta fallet kan ju vara tills dom dör.. Dom har ju dom där tills dom blir sålda.:/ Är påväg dit nu igen och ska ta hem en av dom iaf. Det är sista gången jag går in i den djuraffären. :)
Får hålla med 'Spöket' för de brukar inte ha dem så länge i dessa nano och jag har då sett värre när de är i 2 L och då har jag sagt ifrån men det du kan göra är t ex att fråga hur ofta de byter ut dem för försäljning.
Jasså okej.. Tycker det var tråkigt att se iaf, ser ju inte okej ut. Trodde dom satt i karantän först men det var fullt friska fiskar.
Ja, det är inte så fina boxar men det verkar ändå att de har bytt ut dem ofta och vet lite vad de gör med tanke på att mellanväggarna är målade så att inte hanarna ser varandra men att ha dem i dessa boxar än längre tid är absolut inte okej.
Grejen med denna sorts "förvaring" är att det i själva verket är mycket snällare mot kampfiskarna, än att tvinga ihop dem i större kar med dåligt sällskap som biter i deras fenor, eller att vattnet är alldeles för strömt, vilket det väldigt ofta är. De syns också mycket bättre såhär, och blir sålda fort. Så de spenderar inte särskilt lång tid i dessa behållare.
Man önskar förstås att alla fiskar kunde få ett x antal liter vatten för sig själv, med perfekt inredning osv även om det bara är tillfälligt. Men det är inte möjligt. Skulle man kräva sådant av alla akvariebutiker så skulle de få slå ner för gott, och vår hobby hade gått i graven.😕
Det som blir ännu viktigare här är ju att personalen informerar att det inte är okej att hålla kampfiskarna i såhär små behållare permanent, utan att de egentligen behöver 20 liter eller mer. Men jag tror tyvärr inte att alla gör detta. Det finns brister i alla butiker. Man kan bara hoppas att fler säljare väljer att informera så mycket som möjligt om varje art de säljer.
#8 Jasså okej ja men då är det väl okej under kortare perioder antar jag :)
De har sådana burkar även här till kampisarna. Dock står det en tydlig lapp att det endast är butiksförvaring och inte ska se ut så hemma. Känner att det är lite tråkigt att de ska behöva bo så, men de ser ut att må bra och har gjort små skumbon, så man får väl trösta sig med att det är tillfälligt.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus