Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 773 ggr
a_k69
0

Käkar Botior sandsnäckor?

Jag ska byta bottenmaterial från grus till sand då jag har pakistanbotior och inte förstod bättre när jag startade upp karet 😁 Ska beställa malaysiska sandsnäckor och det vore ju surt om botiorna käkar upp dem… Har försökt läsa mig till om det är stor risk att det blir så. Är det någon här som har erfarenhet från detta?

[Udoon]
0

Botior äter dom snäckor dom kommer åt. Däremot förökar sig sandsnäckor väldigt fort, så med lite tur  kan det hända att du fortfarande kan ha dina snäckor, och att dina fiskar får sig lite gott emellanåt också 😃

Draken
0

Botierna kommer inte få tag på alla sandisar, eftersom de gräver ner sig, jag har haft botiormed sandsnäckor, visst har de tagit en och annan, men många har också överlevt :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

a_k69
0

Toppen, tack för svaren. Då köper jag ett gäng och hoppas några klarar sig undan 😄

Draken
0

Om botiorna redan är i karet, så lägg ner snäckorna i ett hör, där du kanske har en sten eller massa växter, lägg dem direkt på sanden vid växternas rötter eller på baksidan stenen. Då hinner de gömma sig undan innan Botiorna kommer på att de är där ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

a_k69
0

Bra tips! Tack 👍

Draken
0

Har gjort det själv några gånger ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis