Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2598 ggr
a_k69
1

Nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ny här och nybörjare i akvarievärlden. Så roligt och jag blev biten direkt! Köpte ett 56 liters kar med sonen i april. Vi började med två Svärdbärare och 12 neontetror. Det karet funkar väldigt bra och nu har vi drygt 20 Svärdbärare 😀 Nu till mitt egentliga problem. Jag köpte ytterligare ett kar, 180 liters begagnat med fiskar. Som varit igång en dryg månad. Fiskarna verkar må bra, men jag misstänker att det egentligen är lite för mycket fiskar plus att jag nog har fel bottenmaterial för en av dem… Fiskarna som jag fick med: 5 skalarer, 6 norsk flaggtetra, 8 kopparberber, 2 pakistanbotior, 6 Ancistrus och 6 jag inte lyckats identifiera.. Jag har rätt grov svart sand som jag misstänker inte är så bra för botiorna. Har läst att de ska ha finare sand, bör jag byta eller tror ni det kan funka ändå? De ser ut att trivas och gräver runt i sanden. Vad tror ni om antalet fiskar? Har lärt mig otroligt mycket av att läsa här på forumet. Vilken fantastisk kunskap ni besitter 😊

a_k69
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här en bild på fisken jag inte hittar någon information om. Gissar att någon här vet vad det är för fisk ☺️

Lillyrod
1

Det låter som det är en hel del fiskar i ditt större kar och även i ditt mindre. Svärdbärare är en ganska stor fisk och jag skulle nog inte sätta den i ett kar under 80 liter. 

De oidentifierade fiskarna är ju en tetra men jag kan inte för mitt liv komma på vad de heter just nu : )

Botian vill ha fin sand som bottenmaterial det har du rätt i. De vill gärna vara ett gäng för att trivas riktigt bra. Två är för lite.

Hur högt är ditt stora kar? Scalarer behöver minst 50 cm i höjd för att de ska kunna växa ordentligt och fenorna inte bli krökta.

Hälsar dig förstås varmt välkommen hit också : )

a_k69
0

#2 Jo vi köpte två Svärdbärare, en hona och en hane och sen dess har de ynglat av sig två gånger, så alla är inte så stora än. Men det lär ju snart bli ett problem! Djuraffären här tar emot fiskar men är det så bra egentligen? Tråkigt om karet är för litet för dem, det var en av fiskarna de rekommenderade i affären, men det är ju ändå mitt ansvar att ta reda på fakta innan 😔 Vårt stora kar är 50 cm högt, så jag hoppas skalarerna ska må bra. Var ju detta karet alla dessa fiskar bodde i innan. Hur kan jag bäst lösa problemet med sanden?

Lillyrod
1

Jag tycker nog du kan lämna till djuraffären när de blir för stora att ha kvar. Någon lycklig köpare får privatodlat sen. Du kan ju också annonsera ut dem. Här eller finns det grupper på fb.

Sanden ja. Det blir jobbigt för det enda är ju att tömma karet om man ska byta. Att lägga över fungerar inte för det sjunker ner och det större lägger sig överst lika fort. Jag har inte själv haft botia så jag vet inte så mycket om dem.

Här kan du läsa lite om skalarer ; zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=196&SOK=1

a_k69
1

Tack för tipsen Lillyrod! Får övertala sonens pappa att starta sitt gamla akvarium och ha sand i, då kan han ta över våra Botior 😀 och köpa några kompisar till dem.

OlleA
1

Fiskarna på bilden i #1 är en tetra som heter pristella (Pristella maxillaris).

Olle

a_k69
0

Tack Olle! Vad kul nu kan jag läsa på lite om den krabaten också 👍🏻

mimåne
0

Hej och varmt välkommen till sajten! Hoppas du ska komma att trivas och få massor med inspiration till hobbyn :)

Vilket fint akvarium ni har, du och sonen. Det ser trevligt ut. Däremot så måste jag nog hålla med dig om att det är ganska fullproppat i akvariet och att bottenmaterialet skulle kunna bytas. Vill du göra dig av med några fiskar kan du försöka sälja/bortskänka dem privat med annonser eller höra med lokala djurbutiker om de kan ta emot dem.

En annan tanke jag får när jag ser akvariet är att det ser ut att vara ganska lite växter i förhållande till fiskar. Växter hjälper till att bryta ner avfall i akvariet och bidrar på så vis också till en bättre vattenkvalite. I och med att akvariet är överbelastat med fisk idag så finns det en risk att dålig vattenkvalite, förgiftning eller liknande uppstår. Mer växter hjälper till en del.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

OlleA
1

Vill du köpa mer växter, går det bra att beställa flytormbunkar (Ceratopteris cornuta) av mig! 🙂 Det är en lättskött sort som trots namnet går utmärkt att plantera i bottengruset. Den växer fort, bildar mycket syre och tar upp en hel del överskottsnäring så att vattenkvaliteten förbättras. Välkommen att beställa! 🙂

Olle

a_k69
0

#8 Tack mimåne! Ja det stämmer nog att det är lite för lite växter. Måste åtgärda det. Börjar så smått se mig om efter ytterligare ett kar 😀 Har ju fiskar så det skulle gå att befolka ett till, plus att jag skulle ha någonstans att ha fiskarna medan jag byter bottenmaterialet. Har grunnat på hur jag skulle lösa det annars, var kan fiskarna vara medan man gör om annars? #9 Ja tack OlleA det låter som en bra idé! Skickar du växter eller hur funkar det?

mimåne
0

Du kan använda en hink, skål eller liknande kärl att ha fiskarna i när du byter bottenmaterialet. Det behöver inte vara ett akvarium. Ta vatten från akvariet och lägg en tunn duk över kärlet så att fiskarna inte hoppar ut. Svårare än så är det inte :)

Söker du mer växter har du en till som säljer och skickar växter här. Du är välkommen att höra av dig så hjälper jag till.

a_k69
0

Okej, funkar det med hinkar, toppen. Tänkte att det skulle ta för lång tid att fixa akvariet och att de inte kunde vara i någon hink under tiden. Tack för tipset, man kanske inte ska göra det svårare än nödvändigt 😊 Vad har du för växter mimåne?

mimåne
0

Det som finns just nu hos mig är Vattenpest, Cryptocoryne wentii brown, Cryptocoryne aponogetifolia, Hornsärv, Musselblommor, Rotala rotundifolia.

OlleA
0

#10 Ja, jag skickar gärna ett litet paket med växter till dig. Flytormbunkarna kostar 10 kr/st + portot och jag ger gärna lite mängdrabatt om du beställer flera. Skicka ett PM med din adress och hur många du vill ha, så skickar jag dem gärna på måndag. 🙂

Olle