Fisk till 43 liter.
Tanken var att kunna finna en fiskart utan att behöva "tjata" på forumet. Men tycker alla säger så himla olika angående storlekar på akvariet. Så vad säger ni, finns det någon trevlig fisk som går att ha i ett akvarium på 43 liter? Längsta sidan är 50 cm. Gärna någon art man kan ha ett stim av och som ska kunna gå med räkor.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Någon mindre rasbora kanske? Galaxyn är ju snygg, det är den som är i headern för den här sidan🙂 Finns flera andar snygga också.
Kollat olika rasboror och även sett så galet många olika "fakta" på hur stort de bör ha. Därför jag frågar först så att det inte råkar bli något spontanköp som sedan visar sig bli helt fel. :)
Är akvariet 50cm långt så borde nog olika rasboror och små tetror som Kolglödstetra fungera :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Håller med föregående, kolla på rasboror :)
Dvärgkardinalfisk. 😉Har själv ett otal sådana i två stycken 43 liters akvarium, så det fungerar garanterat bra.
Gillar galaxyn (utseendemässigt i alla fall), men läst och hört att den är skygg?
Min tanke med akvariet är att göra ett stenröse eller liknande på vardera sida där det ska växa rejält med växter, sedan på en mindre yta i mitten ska det vara lite öppet. Lär även slänga i lite flytväxter på det.
Såg Boraras maculatus i djurbutiken, vilka jag tyckte var väldigt söta! Men då läste jag någonstans att de föredrog/det rekommenderades färgat vatten/svartvatten.
Alla säger som sagt så olika, därför är jag jättetacksam för all hjälp jag kan få här!
Tanken är att ha röda räkor, så vore trevligt om fiskarna inte också var helröda för att kanske få in lite mer färg. 🙂
Med rätt inredning och rätt kamrater så behöver galaxyn inte alls vara skygg, mina är alltid framme och s(t)immar tillsammans med mina dvärgkardinaler.
#7 På så vis! Tanken är bara en fiskart och sedan räkorna. Så en 10-15 stycken kan alltså fungera i mitt 43-liters då? :)
Jag kan inte svara på hur de beter sig som ensam fiskart dock, bara med sällskap. Men 10-15 st skulle gå bra, numerärt sett, så länge de har tillräckligt stor simyta.
50x27x32 är måtten. Är det okej åt "galaxerna"?
Jodå, det är nog precis samma akvarium som jag har dem i(samma mått åtminstone), och de trivs väldigt bra.
Tack för hjälpen! Då blir det nog ett gäng såna sen när akvariet är inkört. :)
Finns det någon mer fisk man kan ha i akvariet, eller är det ganska fullt så sen?
Hmm… Scharlakansbadis, Dario dario, är en liten fisk som borde fungera bra. En hane och en eller två honor ska kunna passa, och de rör nog inte räkorna heller. Kan vara svår att få tag på dock, tror jag…
Kollade Imazo, de har en nära släkting hemma, Dario sp. Tiger… 🤤
Behöver lite tips på hur jag ska gå till väga när jag ska starta upp. Hört det blir för lite att köra igång med räkor? Har ett gäng yngel samt amanoräkor som vore ypperligt om de kunde vara de som kör in akvariet, men personligen tycker jag att det blir lite dålig. Att köpa bara ett fåtal av de fiskar jag vill ha känns kanske lite taskigt om de vill vara flera. Så, är enda alternativet att köpa in en 2-4 st guppys eller liknande?
Alla individer som bajsar kommer ha påverkan på vattnet så vill du använda räkor tycker jag absolut att du kan göra det. Jag ser det snarare bara som bra att de inte är några riktiga bajsmaskiner. Ju mindre bajs desto säkrare. Men glöm inte hur känsliga dem kan vara :)
#16 Då får det bli tre yngel och två-tre amano då? Hur går man tillväga sedan när man ska köpa räkor samt Galaxyrasbora? Just med antal och sådär. Är det säkert att slänga i 10 fiskar när akvariet är lite inkört och alla värden ser bra ut?
Stimfiskar som rasbora och mindre tetror brukar inte ha någon större belastning på akvariet. Eller enkelt sagt, de skiter inte mycket🤐😛. Så dem kan du köpa 10st av på en gång när akvariet är redo för dem. Ska du köpa nya räkor också? Inför i så fall det ena en tid innan det andra så blir det inte för mycket på en gång.
Eftersom att räkor är känsliga och egentligen inga bra uppstartsfiskar så hade jag personligen satsat på enbart yngel och då upp emot 5st beroende på storleken. Det låter kanske dumt men går det åt pipan kommer det nya yngel medans nya amano behöver köpas. Om man får resonera som så.
#18 Ynglena är yttepyttesmå, så vet inte om de kommer att göra så mycket nytta. Frågan är om det är bättre att köpa ett par guppys då? Och denna gången inga endlers, de var lite väl långlivade mot vad jag planerat. 😛
Och som du säger så har jag tänkt att börja med antingen räkorna eller fiskarna. Kör nog på fisk till att börja med då de är lite lättare att få tag på och sedan räkor när det gått ett tag till.
Haha ja precis, välj guppys i så fall 😛 Men det är helt upp till dig, amano kan göra jobbet dem också.
#20 Får se vad det blir. Gissar på att det kvittar bara det är en lagom mängd för akvariet. 🙂