Vilka växter?
Ser ut att kunna vara hygrophila polysperma till vänster, och de låga i mitten (inte de allra lägsta) + de till höger i fronten vattenormbunke. Mer än så vet jag inte utifrån den här bilden.
Den låga i mitten är pogostemon helferi (en av mina favoriter). Tycker både till höger och den bakom poggen ser ut som bolbitis heudelotii, dock inte helt hundra på den. Den längst bak till höger ser ut som vanlig limnophila sessiflora, men det finns ganska många som liknar den så den är inte heller helt säker. Ser även ut att vara någon annan växt ihop med den, nån bacopa eller kanske rotala rotundifolia? Den till vänster vet jag inte, skulle gissa på hygrophila difformas, sen ser det ut att växa något rött/lila där bak också, men vet inte vad. Sen är det valle, nåt annat (hygrophila corymbosa eller nåt kanske?) Stora busken till vänster skulle jag gissa på hygrophila polysperma, men också svårt att se.
Här gissar vi vitt o brett😃 Någon med bättre koll som vet ifall jag fick en enda rätt?🤦♂️
Vi får nog i vanlig ordning invänta mimåne…..
#3 Amen! haha
Växterna ser ut att vara i fint skick så jag skulle inte tveka att köpa dem för rätt penning.
Åå vilket roligt inlägg! Nu ska vi se vad vi kan hitta här.
Den första du frågar om, växten på botten. Det är pogostemon helferi. Sen har du alldeles rätt i att det finns vallisneria i bakgrunden och till vänster om den är det faktiskt min egen favoritväxt. Hygrophila corymbosa siamensis. Mycket vacker och lättskött art. Inga tvivel om dessa två :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack så mycket ! Vad kan vara ett rimligt pris för 4 skott vallis, helferin och corymbosan ? Har ingen aning om det är värt 100kr eller 300kr haha. Vad skulle ni ttycka var rimligt?
4 skott från vardera växt som du uppgav i bra storlek så skulle jag säga att ett fint paketpris skulle vara 300 kr om man är snäll. Det är 25 kr för varje skott och ett bra pris.
Jag som själv säljer mycket växter så hade satt ett pris på 100kr för allt inklusive frakt och emballage. Vallisneria går för 5skott 30kr här hemma, samma på corymbosa, då är vi redan uppe i 60kr. 40 för knippet helferi låter rimligt. Där har vi 100kr. Frakten går på (för mig) 17kr men det kan man ju absolut bjuda på när man får sälja flera olika växter samtidigt tycker jag. Så blir priset jämt och bra.
I butik ligger priset ungefär på ca 49kr per kruka växter, ska du köpa samma mängd växter där som av privatpersonen (alltså tre st krukor) då landar du på typ 150kr totalt. Så att betala 300spänn för samma växter av en privatperson med alla risker det innebär, är något jag inte hade gjort. Det är säkrare att köpa växter i butik, så någon fördel ska man ju få genom att köpa privat. Jag tycker det ska vara billigt.
Ja jag hade tänkt mig ca 100-150kr :) Har du nå helferi att sälja Mimåne? Jag tror att han kommer vilja ha mer pengar än 100-150…
Tyvärr inte. Jag har ej den arten. Om säljaren kommer att vilja ha mer pengar än vad det är värt, berätta då att du kan köpa det billigare i butik.
Jag köpte pogostemon helferi idag i affär och har planterat dem men jag har en fråga. Hur förökar sig dess? växer de bara och blir större eller kan man sätta ner toppskott?
Den skjuter sidoskott men man kan också ta toppskott 🙂
Okej tack :) En av växterna var nämligen ca 8cm hög och jag tänkte klippa ner den lite men visste inte om jag kan plantera ner det eller om det ska kastas :)