Skalarer
Jag har ett par skalarer som regelbundet lagt rom. Ungefär 1 ggr/mån.
Men plötsligt har de slutat med detta. Sista gången var i början av april, alltså 3 månader sen.
Vad kan detta bero på? De ser ut som vanligt, beter sej som vanligt osv.
Nån som kan förklara?
Finns här nån som är kunnig ang skalarer och som har ngn slags förklaring?
Tack i så fall.
det låter som du har ngt fel med ditt kar om de helt tvärt slutat, har du koll på dina värden? har du förändrat ngt i karet sista tiden?
Mina lade också rom ganska så tätt men sedan lade de av men de försökte igen efter några månader men sedan lade de av igen och det har inte hänt något sedan dess. Jag misstänker att de ser andra faror i karet.
Kan inte fiskar bli för gamla också ? Förutom att något ändrats i karet menar jag.
Absolut kan dom det Aristarcos. =)
Tack för svaren. För en tid sen testade jag vattnet som visade sej fina värden (dropptester). Så jag tror inte att det är vattnet i sej. Och direkt gamla är dom inte. Hanens ålder vet jag inte, honan är def inte för gammal. Men var ligger gränsen betr ålder, nån som vet?
Det jag tänk på och undrar om är att de varje gång har blivit av med rommen. Malarna tar dem nästan direkt. Det är väl inte så kul för dem, de kanske ser att det är onödigt. Det här med "faror" som Jens skriver. Vad tror ni om det? Jag såg i helgen att dom faktiskt började putsa lite på ett blad och jagade bort de andra. Men det blev inte mer än så.
Jag tror det är mera så att 'farorna' är boven.
OK, vad hittade du för faror, vad kan skrämma dem? För övrigt är det inget som ändrats i mitt akvarium. Inget nytt tillsatt, ingen ommöblering, inga konstigheter med ny mat osv osv.
allt som gillar just deras rom helt enkelt. =)
Dom har helt enkelt tröttnat på att mata malarna! Ska man se det så?
Det kan hända att de försöker igen. 🙂
YES! Idag har dom lagt rom på ett blad! Så glad jag blir, även om jag inser att malen kommer att sluka allt inom kort. Men i alla fall, dom är inte sjuka, utan friska o pigga och lägger rom igen.
Det kan finnas många olika orsaker som gör att en fisk slutar leka som förut. Det kan räcka med ändrad kost, nya fiskar i akvariet eller ett missat vattenbyte. Så något fel behöver det inte vara :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus