Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 942 ggr
kirshim
0

ny innevånare utan visum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hittat en ny snäcka i ett av mina kar som varken ser ut som en posthornssnäcka eller sandsnäcka, dvs dom två arter jag frivilligt skaffat mig…

Nån som kan berätta vad detta kan vara?

Ingen vidare kvalitet på bilderna, kan ni inte lista ut vad det kan vara så ska jag göra nya bättre försök att få den på bild….

Lillyrod
0

Det är en physa : ) Finns inget visumtvång på den.

kirshim
0

Nåt snällt som gör nytta alltså och inte är elak på övriga innevånare?

Då kan den ev få kvittera ut ett uppehållstillstånd….;P

Lillyrod
0

Den knatar omkring och äter alger och matrester som de flesta andra snäckor. Blir ganska stor. Jag plockade faktiskt bort mina när jag fick in dem så jag har inga. Har desto fler skivsnäckor istället : )

kirshim
0

var tog den där fina tråden vägen som beskrev alla akvariesnäckorna, hittar den inte nu i mitt trötta tillstånd…;P

kirshim
0

är jag helt blind eller är det så att inte Physan står med där?

Hittade den på Zoopet så läst på lite, försöker bestämma mig för om den ska få vara kvar eller inte men å andra sidan får den garanterat vara kvar till imorgon för nu sover akvariet…;P

Lillyrod
0

Sen ska du hitta den. Nej physan är inte med där för den räknas till de sk skräpsnäckorna. Lite synd kanske för den gör lika mycket nytta som de andra.

[Jens]
0

Titta unde Lexikon ovan så hittar du info eller klicka på länken Physasnäcka ;) .. Utan visum .. Hahaha ;)

Lillyrod
1

Aha vi skrev inte namnet riktigt och då kom den inte fram : /

kirshim
1

hehe, har ett par dagar här att hitta den om jag bestämmer mig för att ta bort den, sen är vi ute och flänger i 2 veckor, får väl hoppas jag inte har 200 när jag kommer hem efter det….;P

[Jens]
0

Det behöver du inte vara orolig för kirshim. De förökar sig inte så mycket om det inte blir övermatning. Ett tips när du har fiskvakt. Gör att du häller upp rätt mängd mat som dina fiskar ska ha varje dag i en bit folie och risken blir mindre att de övermatar akvariet.

kirshim
0

ska träna frun nu närmsta dagarna, sen får dom nog klara dom 4-5 dagar ik sträck det blir som längst, eller är jag taskig på fiskarna då (kommer hem och mellanlandar ett par gånger under dom två veckor vi ska vara borta totalt eller så är bara jag borta) 

Blir vattenbyten varje vecka som vanligt…

[Jens]
0

Närå, är det bara så att hon råkar hoppa över en dag så gör det ingenting. Det värsta som kan hända är just övermatning för då kan det bli problem i akvariet.

kirshim
0

jodå, hon har fått stränga order om att INTE mata lite extra innan hon åker utan bara som vanligt….

[Jens]
1

Hahaha det där funkar aldrig här hemma i alla fall för det brukar låta så här ' De såg så hungriga ut'.

kirshim
0

har inte sett hur det blir än…lol

[Jens]
0

Näe, det är ju så😉

[Tinitusan]
0

jag får gå emot alla andra o säga att jag är inte alls glad för physasnäckorna, dels blir d en miljon innan du knappt hinner blinka o sen får du kläggiga äggsamlingar på allt, jag kör med sandsnäckor istället som gör mer eller mindre samma sak  som physan men man ser inga ägg o inte alla snäckor heller =)

kirshim
0

jag har sandsnäckor och posthorn i det akvariet förutom denna, har varit spårlöst borta idag…;P

Lillyrod
1

Jag sa ju det 😃

[Jens]
0

Matar man med måtta så brukar de dö  ut enligt min erfarenhet. Jag ser en eller två per halvår men sedan är de borta. De förökas inte här men däremot posthorn. Jag ska inte säga vad jag tycker om dem men om jag visar dessa smiley så förstår du nog ---> 😡🤮

usvead
0

I slutet av maj hittade jag en physa i mitt 96 L kar. Jag var i valet och kvalet men sedan lät jag den vara kvar i o m att skalet är så fint, brunt med guldfläckar. Än så länge har jag inte sett några fler…

kirshim
0

behöver dom vara 2 för att föröka sig?

[Jens]
0

De är hermafroditer.

Så här skriver de på zoopet och jag smålog lite:

Arten fungerar som en städpatrull i akvariet eftersom den t.ex. äter foder- och växtrester, men ibland kan det bli alldeles för många av arten och orsaken till det är att akvariet sköts dåligt (övermatning, felaktig (för fiskarna) mat, vattenbyten sköts dåligt, dålig filtrering etc.) och det bästa sättet att komma tillrätta med detta är att börja sköta akvariet bättre. 

kirshim
0

jodå, den fina texten har jag också läst…

Att dom är hermafroditer betyder väl att dom kan vara både "hane" och "hona" men kan dom föröka sig med sig själva eller krävs det två individer?

72mm
0

Jag har haft posthorn i ett 30L och bestämde mig för att ta bort dem. Man kan ju aldrig gör något åt alla snäcklingar och ägg, men det går faktiskt att bli av med dem om man konsekvent plockar bort de stora (de som producerar nya ägg).  Tid tar det ju givetvis. 

Svälter man en snäck-population tillräckligt börjar de kanibalisera varandra, jag tror detta gäller speciellt sandsnäckor. Kan ju vara en anledning till varför man verkar kunna hålla en stor population av dessa utan att de tar över hela tanken.

Friskt kopplat är hälften brunnet!