vattenbyten
Jag skulle behöva få klarhet i varför man gör vattenbyten. Låter som något som borde vara helt självklart, men nu inför semestern när det kommer bli viss bristvara på vattenbyten känner jag att jag skulle behöva veta VAD lite mer exakt det är som måste bort.
Nitrit, självklart! Men om jag trots upprepade mätningar aldrig haft mätbart med nitrit i karet, betyder det att jag skulle kunna ha längre intervall mellan vattenbytena?
Nitrat? Då kanske jag kan boosta med mer växter istället för vattenbyte under semestern?
Något annat?
Man byter inte vatten för att bli av med nitrit om det inte är ett helt nytt kar vi pratar om. Med tillräckligt mycket växter behöver man inte heller byta för att hålla nitrat-nivåerna nere. Du byter vatten för att bli av med andra biprodukter som normalt inte mäts annat än som TDS (total dissolved solids). Jag misstänker dock att betydelsen av vattenbyten är starkt överdriven. Vi gör vattenbyten ofta för att det är ett billigt och enkelt sätt att garantera en viss vattenkvalite, inte nödvändigtvis därför att vi måste.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Vilket bra svar! TDS hade jag inte ens hört om…
Har precis bytt bottenmaterial, så räknar det som "halvt nystartat"😉 och växter har vi nog tillräckligt för nitratnivåerna, vi har inte särskilt mycket fisk just nu.
Så då var de avklarade, bara TDS kvar då! Tycker när jag snabb googlat att det ser ut som om det ofta kommer med kranvattnet, främst utomlands och att det kommer med olika typer av medier för tex pH sänkning som man häller i vattnet?! Antagligen också från avföring eller gödning?!
Nitrit och nitrat kan man säga ju mindre desto bättre om, TDS ska nog snarare ses som ett neutralt attribut för vattnet. Ungefär som temperatur eller pH. Det är dessutom ett sammansatt värde på "hur mycket lösta ämnen (organiska och oorganiska) som finns i vattnet" inte ett mått på hur "skitigt" vattnet är. Delar av TDS kan säkert vara negativt om det kommer till extremer. Det är ju mycket som ingår i TDS, kalcium, magnesium, natrium, olika salter och organiskt material. Jag har dock ingen koll på hur snabbt TDS kan variera.
Förutom att vi gör det för att få bort en del skadliga ämnen ur akvariet så är det även bra för växterna att få nytt vatten och även för fiskarna. För många arter kan ett vattenbyte även stimulera till lek.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
OK, nu känner jag mig lite mer "påläst" och drar slutsatsen att de fixar semestern utan vattenbyten men att jag ser till att göra byten precis före och efter :-) Tack för hjälpen!
Apropå sommar, semester och vattenbyte…
Kan det vara en ide att sätta i ett extra innerfilter i mindre kar typ 54 L just för att underlätta för fiskvakten?
Någon som har några tankar kring min fråga….
Utöka antalet innerfilter i karen så att fiskvakten inte behöver oroa sig över vattenbyte på 3 veckor?
Det var ingen dum idé usvead och det skulle kunna funka i 3 veckor åtminstone.
#6 Om man inte normalt byter vatten för att bli av med ämnen som tas om hand av den naturliga kvävecykeln så hjälper väl inte mer filter-kapacitet?
Vatten byter du som komplement till filtreringen, inte som ersättning för undermålig sådan.
Om du normalt byter vatten varje vecka och inte byter på 3 veckor är det möjligt att du kommer få något förhöjda nitrat-värden, och för dessa hjälper vad jag vet inte mer filtrering.
Mer växter och/eller mindre mat däremot skulle kunna hjälpa om du är orolig för just nitriat. Vill du förenkla för fiskvakten så kan du istället halvera antalet matningar (samma mängd mat). Det är t.ex. ju lite enklare att behöva mata "två gånger i veckan" än "varannan dag".