PMDD (växtnäring)
Jag beställde PMDD från http://www.haack.se/pmdd/ i maj förra året, som jag blandade och på något sätt lyckades glömma bort att jag över huvud taget hade beställt (ja, jag är dum i huvudet). Jag beställde ett så kallat enkelpack med MiPlus, som innehåller 1 påse KNO3, KH2PO4, K2SO4 samt en 25 milliliters flaska med MiPlus. Jag hittade nyligen burkarna (jag vet att det står att man ska blanda i flaskor, men jag måste ha missat det) med blandningarna och har nu två frågor.
För det första, är detta för gammalt och nu oanvändbart? Det är ju trots allt över ett år sedan jag blandade det. För det andra har jag aldrig använt någon typ av växtnäring innan (jag har inte ens testat PMDD än) och undrar därför hur man använder det. Är det bara att hälla i lämplig mängd i vattnet som det är? (vilket jag tycker jag låter konstigt, men jag har ju ingen aning).
Ingen fara med det. Kan vara lite sörjigt i det som ser ut som te men skaka om det eller sila igenom det på nytt. Jag är väldigt försiktig med PMDD och brukar följa det råd som haack rekommenderar för nybörjare men då enbart när jag gör vattenbyten, dvs rätt mängd pmdd i hinken som du häller i akvariet då blir det inte så stor chock för växterna att ta in allt som behövs utan med tiden vänjer de sig vid det och även fiskarna.
Jag brukar endast göra vattenbyten 1-2 per halvår (har ytterfilter) så mängden PMDD blir inte så stor i akvariet men jag tror man inte ska mixtra alltför mycket men det är bara vad jag tror. Andra kanske har andra uppfattningar om PMDD.
Såg nånstans att det blir gammalt efter ett halvår. Lyckas däremot inte hitta källan och jag kan minnas fel här.
Jag häller i 10 ml av varje vätska/100 l vatten efter varje vattenbyte, så har det stått i instruktionerna jag läst :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Om det inte ser ut/luktar som det blivit dåligt så är det säkert bara att köra🙂
Tack för svaren!
Så jag byter vatten efter vanlig ordning (det vill säga ca 20% av vattnet i det mindre akvariet och 25% i det större en gång i veckan) och häller i 12,5 ml av varje vätska i mitt 125 liters akvarium, samt 35 ml av varje vätska i mitt 350 liters? Ska jag blanda ut vätskorna i hinken med det nya vattnet som du säger Jens? Är det verkligen nödvändigt (eller ens bra) att tillsätta växtnäringen en gång i veckan eller bör jag bara göra det t.ex vid varannat vattenbyte?
Jag brukar bara hälla i så mycket som det ska vara direkt i akvariet när jag bytt vattnet färdigt, det blandar sig självt i strömmen. Brukar köra enkeldos två gånger i veckan då en del växter jag har inte nöjer sig med en gång i veckan🙂
Man tillsätter pmdd vid vattenbyte för att nolla näringsnivåerna, så de inte byggs upp över tid till för höga halter. Jag tror att Haack har beskrivit detta bra på sidan:
http://haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=89
Så byt 35-40% vatten varje vecka och sen tillsätt pmdd 12 ml resp 35 ml. Om du inte byter vatten så ofta får du hålla mer koll på att det inte blir för mycket näring. Tänk på att låta det gå en månad innan du gör några justeringar, eftersom det tar tid att se resultat.
Och ja, det är egentligen 6 månaders garanti på tillblandad näring, annars kan man få utfällningar, små "bitar" i vätskan. Om det inte stör dig kan du nog använda det du har.
#5 Har dock inte mycket till ström i det mindre akvariet (där jag för övrigt håller körsbär), funkar det ändå?
#7 Det lär funka ändå. Känner du dig osäker kan du hälla ut mängden fördelat över akvarielängden?
#8 Har förresten en fråga till. Ska man hälla i vätskorna separat, alltså först x antal milliliter ur den första burken, sen den andra och sen den tredje, eller ska man blanda vätskorna tillsammans först?
Häll dem var för sig. Lukta i burken där du har Miplus. Min flaska härsknade efter ca 6 månader och det tog veckor att få bort lukten ur karet sen. Hällde ju i innan jag kände hur vedervärdigt det luktade : P
#10 Om den luktar illa, ska jag beställa ett helt nytt paket då och kasta dom gamla?
Det var bara den med miplus som luktade men jag slängde dem allihop.
Kanske bäst så. De kostar ju inte en förmögenhet, det heter ju p m d d av en anledning :)