Släppa ut Guldfisk i Svenska vattendrag
Var och besökte dammen på min mors gård som är ganska överbefolkad med guldfiskar.
Satt en tant och en gubbe som pratade om att kanske håva upp ett dussin och släppa dem i nån liten sjö. Sa att det nog var en kass ide då de svälter ihjäl eller kan frodas friskt och förstöra ekosystemet.
Finns det några fall i sverige med Guldfiskar som anpassat sig till det vilda? Minns att min kompis släppte ut sina guldfiskar i en liten illaluktande "groddamm". De klarade sig nog inte men där var förhållandena urkassa…
Det räcker med att tala om för dom att det är olagligt att sätta ut fisk utan tillstånd. Guldfiskar är knappast nåt man får tillstånd för. Finns det sen amfibier där så är det ju väldigt illa.
Sälj av några istället ^^
Multi vad?
Man ska aldrig släppa ut några fiskar (eller andra djur) i naturen när man har fått för många eller tröttnat på dem! Förutom att det är olagligt, kan akvariehobbyn lätt komma i mycket negativt ljus när man efter en tid ser larmrapporter i tidningarna om främmande arter som man antar att akvarister har släppt ut. Risken är att myndigheterna känner att de måste agera, utan att ha någon kunskap i ämnet, och så kan den aktuella arten eller släktet mycket väl bli förbjuden att hålla i akvarier eller dammar. Redan nu trycker djurrättsorganisationer på för att få alltmer begränsningar i akvariehobbyn (inte minst i på EU-nivå, men även Jordbruksverket m fl) och vi behöver inte ge dem vatten på sin kvarn tycker jag.
Olle
Tror ingen kommer kasta ut fiskarna i nån random vattenpöl då paret som prata mest verkade tänka högt.
Läste nån nyhetsartikel för några år sedan om "tam"-fiskar tagit över helt i en del sjöar. Detta i Canada.