Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 650 ggr
[VSK]
0

Hur har ni det med temperaturen

I era kar?

Jag har runt 25-26 grader i båda karen trots varmare i lägenheten. Jag kyler med stora golvfläktar som blåser snett på karen så att sidan och baksidan får cirkulation. Jag har ej tvingats till snabba delvattenbyten med kallare vatten än, eller lägga i Petflaskor med fryst vatten.

Behöver faktiskt inte ens stänga av lysrörsarmaturerna 🙂

Lillyrod
0

Jag har aldrig haft problem med att temperaturen går upp i karen. Inte ens förra sommaren. Har jag inte doppvärmare går det ner för mycket. Öppet rakt igenom när jag är hemma och bor på andra våningen så det håller sig ok.

Spöket
0

så länge som det inte gäller kallvattensfiskar så gör nog inte några grader till så mkt i en kortare period..börjar det närma sig 29 så bör man vidta åtgärder.

i ett av mina kar där jag har mina Mollys tillsammans med guppys så har jag 28grader i normala fall 😃

Multi vad?

[Tinitusan]
0

jag har inte heller problem med att värmen i karen går upp för mkt, trots att husewt nu håller mellan 25-30 grader beroende på vardu är så ligger alla karen med doppis i på 26-28 grader som de alltid gör, endast karen utan doppis som normalt håller runt 21-22 har nu gått upp till 25-26 vilkewt i sig inte är ngt att oroa sig för då det är snäckkar o jag har haft snäckor i 28-29 grader utan synlig påverkan på deras hälsa

[Jens]
0

Mina kar har klarat sig bra. Det dunstar men gör påfyllning när det behövs.

[VSK]
0

Jag har ganska mkt yngel i mitt lilla kar då det blivit ett yngelkar. Det är Ancistrus och guppys. Inte en enda har kolat utan alla ser ut att trivas fint. -har faktiskt ej läst nåt om hur dessa yngel måste ha, men vet att yngel överlag är känsliga.

[Tinitusan]
0

Ancistrus klarar högre temp utan problem =)

[VSK]
0

Yngel oxå?

[Tinitusan]
0

ja absolut, kanske inte från 25-29 på en sekund men att tempen stiger under dagen gör inget, eller har i alla fall aldrig gjort ngt här hemma o malar överlag tål högre temp bra

[VSK]
0

Okej. Bra att veta. Tack för svar 🙂

stickanw
0

Min burk var till slut uppe i 29 grader så nu står en fläckt och blåser diagonalt mot akvariet för att om möjligt få ner tempen.

kirshim
0

Igår fick jag byta vatten 2 gånnger (ca 10l per gång i  112l karet) då tempen sköt upp närmare 30 grader i karet, idag har det tack och lov stannat på 26grader…

Är lite orolig för mina räkor som bär på rom just nu….

mimåne
0

Här är det heller inga problem men då har vi också bara 22grader i skuggan idag.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

usvead
0

Det är ju ljust längre nu under sommaren, och varmare ute……

Drar ni ner på antalet timmar under sommaren? Kör ni i sträck eller delar ni upp tiden under dygnet?

Jag tycker mig märka att temperaturen i karen går upp när belysningen är på. Om man då vill minimera risken att det blir för varmt i karen när det är som varmast ute är det då dumt att dra ner på belysningstiden?

[VSK]
0

Nä det är inte dumt att stänga av belysningen om det blir för varmt. Hellre för mörkt än för varmt.

[Tinitusan]
0

här börjar det bli lite kris i akvariumet uppe, nere i källaren är det dels svalare o dels finns en fungerande AC som kyler hela källaren på mindre än 10 min , men här uppe verkar den gått sönder så när innetempen stigit till 28-30 har även akvariumet krupit upp i temp, 28 nu men har isklamper på lut om det blir för illa

[Jens]
0

Nu har det varit problem här med och jag har gjort vattenbyte både igår och idag. Har visserligen en golvfläkt men jag har inte orkat använda den ännu… inatt ska det komma regn så graderna kommer att sjunka.

[VSK]
0

Regn på G här med 👍

[Tinitusan]
1

men vet ni vad jag gjorde precis då? 28 grader i karet, 2 grader mer än vanligt, gör ett 25% o tänkte jag fyller på med kallare vatten än vanligt, sätter på vattnet o går ut o vattnar med akvarievattnet som  fanns i hinkarna, kommer in o inser att jag fyller  på med väldigt hett vatten istället för extra kallt!!!

tempen mätte 31 grader, i med iskallt vatten o tömde kanske 15% till så nu är karet nere i 29 grader igen, is i magen för större byte vill jag inte göra men det regnar lite här just nu o hettan har lättat så jag hoppas på mindre värme under morgodagen =/

Spöket
2

Oj, värmen kan göra en förvirrad och trött 😮 🙂

Multi vad?

[Tinitusan]
1

haha ja till mitt försvar har huset hållt 28-30 grader de sista 3 dagarna så jag får skylla på det, hoppas nu bara inte fiskarna tog skada, lite orolig för ev stressrelaterade sjukdomar så som vita pricken men förhoppningsvis fixade jag det snabbt nog…

Luis_felipe
0

Jag har jätteproblem med min temperatur just nu… Det är så sjukt varmt på får övervåning just nu att varje dag runt klockan 12-13 går tempen i mitt malawikar upp till 29-31 grader så jag har nu på rutin att varje dag klockan 12 göra ett 20% vattenbyte med kallt vatten för att gå ner tempen till ca 27 grader. Jag gör det med väldigt svag stråle så att det inte ska bli alldeles för snabb temperaturskillnad. Vi har bara en fungerande fläkt här hemma och den står inne i mitt rum och utan den kan jag knappt sova här inne så jag kan tyvärr inte ställa den mot akvariet och jag har testat att ha 2 frysklampar och en 1L petflaska i karet men det fick bara ner tempen 1 grad så jag vet inte riktigt hur jag ska göra…

Luis_felipe
0

Kan lägga till att vi haft 32-36 grader varmt här nu i 4-5 dagar i rad och isoleringen här hemma är inte på topp så därför går tempen upp så sjukt högt. har bara haft detta problem 2 gånger tidigare. det var två dagar förra sommaren

[Tinitusan]
0

nä det är surt, skaffa fler klampar eller fyll större petflaska, förhoppningsvis minskar värmen nu nästa vecka, vi får hålla tummarna för det blir inte mkt gjort hemma när innetempen håller nästan 30

[VSK]
0

Det kommer in kallare luft och regn på många håll imorgon.

[VSK]
0

Regn och 16 grader nu 😃

[Jens]
0

Det regnar inte nu men under natten. Graderna har sjunkit rejält och är nu på 16 grader. Luis_Filipe, åk till ÖB eller Jula eller Rusta och köp dig en golvfläkt. Så många ören kostar de inte och det är det värt ;)

[VSK]
1

Vi år totalt 8 fläktar i en trea 😃

[Jens]
0

Haha 8 st!! Jösses men jag kan samtidigt förstå att i vissa boende är det olidligt, speciellt trähus. Min syster bor i ett trähus och hon har inte mått så bra i denna värme.

[VSK]
2

Förra årets värme samt brist på fläktar gjorde att jag var mer förberedd i år. 🙂