Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 1244 ggr
Litenloppa
1

Alla mammor med akvarier, liten undran.

Nu gick jag huxflux och blev gravid. Hoppsan ;) Tänker att akvarievatten innehåller både det ena och det andra. Så, ni som haft akvarier under graviditeten har ni pillat i vattnet precis som vanligt? Jag brukar suga igång häverten men det kanske är läge att sluta med? Efter ett oförklarligt missfall i vecka 20 förra omgången är jag otroligt försiktig nu….

kirshim
0

Nu är jag iofs ingen mamma….

…men istället för att suga igång häverten så kan du ju använda en  sån där blåsa som man handpumpar igång vattnet med i stället…

Att du sen är ner i akvarierna med händerna bör ju inte spela någon större roll då skinnet knappast tar upp bakterier, se bara till att du tvättar dig ordentligt när du slaskat klart så ska det nog funka alldeles utmärkt (åtminstonde tills du blir för rund på mitten och magen sitter ivägen)

Nu är jag absolut ingen läkare, detta är bara min personliga reflektion…

Litenloppa
0

Köper man sådana på djuraffären? Tack för tips kirshim :) Jag har vårdutbildning själv men i livets andra ände, dvs när tiden börjar rinna mot sitt slut. Men jag vet att en hel del ämnen tas upp via huden, bakterier behöver dock en "ingång" som ett öppet sår. Men alla dessa andra ämnen som sagt…. Ammoniak, väte, fosfor osv.

kirshim
0

http://www.akvariehobby.se/shop/product.php?id_product=333

Nu var väl just denna för små akvarium, men bör ju finnas större varianter..

Funkar inte det så får du skaffa dig en liten elpump att sätta på slangen, men vet inte hur stora akvarium du har…;P

Lillyrod
0

Jag grejade i karet precis som vanligt när jag var gravid. Inga problem alls.

Draken
0

Grattis till graviditeten :)

Jag har grejat som vanligt i karen under graviditeterna, men jag har ju aldrig gjort "sughävert" utan jag har kopplat till duschslangen när jag skall göra vattenbyten, förutom i de små akvariumen, där har jag använt en pumphävert, precis som kirshim rekomenderar. Men var försiktig med att lyfta tunga vattenhinkar fram och tillbaka, kanske sambon kan lyfta åt dig ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

[Tinitusan]
0

jag tror inte heller man behöver vara orolig för häverten, men som rovfisk säger så är det nog mer de tunga hinkarna du ska vara försiktig med, som en side-note så är det ju kattlådan man ska låta bli om jag inte minns helt fel pga en parasit som finns i jorden som katter ofta bär på, således även trädgårdsarbete bör man vara försiktig med, gratulerar till graviditeten dock =)

Litenloppa
1

Tack för svar och råd allihop :) Undrar Om det skulle gå att koppla ihop min slamsug med slangen jag använder för att fylla på (vanlig trädgårdsslang). Tror jag såg nåt sånt bland DIY trådarna på zoopet… Då skulle jag kunna slamsuga och tömma samtidigt rakt ner i avloppet. Sambon får sköta allt tungt hemma numer^^ Jag fick foglossning i v 11 förra gången som ännu sitter i så det lär väl bli samma visa igen… Men nu vågar jag nog iaf ner och ansa växter och pyssla:)

mimåne
0

Åh Litenloppa! Grattis till graviditeten! Så fantastiskt underbart🌺

Jag använder en trädgårdsslang och tömmer vattnet direkt i avloppet. Det är verkligen smidigt. Man kan i lugn och ro ta en fika under tiden.

Jag gör som så att jag kopplar slangen till duschmunstycket och fäster andra änden i akvariet. För att få igång häverteffekten så startar jag kranen och låter slangen fyllas med vatten så luften tryckas ut. Sen kopplar jag loss slangen och lägger den på golvet i duschen. Då blir det baksug :) Sen är det bara att fylla på med slangen också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Jens]
0

Grattis till graviditeten !🎈🎈

Litenloppa
0

Tack jens och mimåne :) Skulle prova mimånes metod i eftermiddags tänkte jag men sambon har skruvat på duschslangen så hårt att jag inte fick av den ^^ Nytt försök imorgon.

MariaK1977
0

Grattis!!

Ingbel
0

Jag har hört att fiskar och då akvarievatten kan innehålla salmonella bakterier. Man ska med andra ord inte få det i munnen. Detta gäller även groddjur och salamandrar. Vet inte om det stämmer…