Ändra riktning
Idag fick jag alla mina ciklider sålda i mitt 450 och tänkte nu göra om det till ett sällskapsakvarium och har då några frågor. Som vissa av er kanske minns så bad jag om hjälp med tofsalger i karet och jag har ännu inte blivit av med dem. Jag satte i en massa snabbväxande växter (galört och vallis) för att sakta ner det men algerna är fortfarande kvar men i mindre mängd. Alla växter i karet har blivit angripna av algen och slutat växa. Galört som normalt växer ca 1-1,5cm om dagen har inte växt en enda cm på säkert 2 månader.
Så till min första fråga. Är det någon idé att köpa mer växter medans jag fortfarande har detta problem eller ska jag vänta med det tills jag fått bort allt?
Min andra fråga gäller vilka fiskar jag kan ha. Jag vill helst ha några fina stimfiskar men jag har redan 2 rätt så stora scalarer som också kommer gå i karet. Jag är tveksam till om de kan äta upp Kardinaler av större storlek men har ni annars nå tips på vad man kan ha med scalarer som är fina och håller sig i stim?
Angående algerna så måste du få bort det först annars blir allt annat du köper in angripet också.
Ska jag testa att köpa flertal siameser? Jag kan sätta i mer galört, och några få skott vallis plus att jag kan väl sänka ljustiden ytterligare… Eller har du några/något annat tips? mörkläggning kanske?
Jag har numera amanoräkor i alla mina kar, de är grymma. I ett av karen hade jag alger på vissa av växterna och just efter bladkanterna, men efter att ha flyttat in ett gäng amanos så är algerna ett minne blott.
Eftersom du har tömt akvariet så skulle jag satsa på mörkläggning en vecka. När du säger ljustimmar? Hur många timmar har du det igång? Jag själv har t ex tänt klockan 8:30 - 12:00, 15:00 - 21:00 och det blir 3,5 + 6 = 9,5 timme per dag.
Jag vet att ditt akvarium är ganska så nystartat om jag inte minns fel och då är det ett jobb med alger, ett problem och algerna måste 'tas om hand' för annars sprider det sig men det tror jag du förstår eftersom du har köpt in fler växter. Har du också en bra pump med bra flöde i akvariet? Hur flödar vattnet i akvariet för det bör ju vara en cirkulation så att säga. Från ytan till andra sidan, ner till botten och sedan tillbaka via botten och sedan tillbaka. Lite stillastående rörelse är inte så bra heller men det måste finnas delar i akvariet där det är lite mindre rörelse för fiskarna vill ju vila, sova ibland.
Är det nya rör du har i akvariet? Har du akvariet mot ett fönster så det strömmar in sol mot akvariet? Håller du bra temperatur i akvariet? Ibland kan det bli varmt under sommardagarna och det är då bra att göra delvattensbyten lite oftare.
ett stim siameser är annars väldigt trevliga sällskapsfiskar att ha i sitt akvarium, roliga att titta på faktistk =)
#4 Akvariet är på 450L och jag har en Fluval 406 ytterfilter samt en Fluval 6plus innefilter. Karet har varit igång i ca 3år nu och lysampen är ju en sån där LED som du också köpte :) Jag har mörkläggningsgardiner nu som gör att det inte kommer in nå sol alls men det var så det började för länge sedan. Just nu är det tänt 13:00-21:00 i karet. Det finns inte heller någon "deadspot" med ytrörelsen. Det är cirkulation på hela ytan.
Det är inte tömt heller, jag har 2 scalarer, 6 siameser och ca 8 Ancistrus i karet just nu.
#3 Amanoräkor antar jag inte går ihop med mina scalarer i storlek större?^^
#5 Ja de är fina att kolla på !:)
Ett problem med tofsalger alltså. Då ska vi se.
Ditt filter är bra. Jag riktar istället mina tankar direkt till din belysning. Jag misstänker att det är led lampan från aquawarehouse du menar att du har. Den har låg styrka och dålig effekt på fotosyntesen tyvärr och jag misstänker att denna är den största boven till att du inte blir kvitt dina algproblem med tofsalgerna, om det är den lampan du har. Växterna får inte mycket att växa på av lampan och därför växer istället dina tofsalger.
Använder du någon växtnäring?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#7 Ja det var från Aquawarehouse som jag använder men jag bytte för bara någon timme sedan till 2x T8 rör istället för LED. Jag har en till ramp som också är 2x T8 men jag misstänker att det blir för mycket ljus då?
På fredag tänkte jag rensa vårt 350L på Galört och slänga in en större mängd i mitt kar. Kan det hjälpa? Nej, jag använder ingen växtnäring. Borde jag göra det?
Bra! Hur mycket watt är det per lysrör? Jag misstänker att du kan använda alla 4 rör. 2 är lite lite. Ditt akvarium är så pass stort och T8 är inte det effektivaste ljuset på marknaden idag. Släng i så mycket snabbväxande växter du bara kan. Strunt samma om layouten blir lite knasig för ett tag och det är växter planterade huller om buller, det är ju ändå bara för en tid tills du blivit kvitt problemet.
Önskar du fler snabbväxande (ju fler desto bättre) så kan jag sälja av hornsärv åt dig.
Bestämmer du dig för att använda alla 4 lysrören(vilket jag rekommenderar) så bör du också börja med växtnäring. Jag hade valt pmdd och börjat med rekommenderad dos. Om du har ett bra bestånd växter. Troligtvis lär du få mer alger i början men du måste få fart på dina växter. De kommer att konkurrera ut algerna i efterhand så länge de har bra förutsättningar.
Jag har kopplat in alla 4 rören nu och de ligger på 40w så just nu har jag 0.35w per liter men då är det räknat på 450L och egentligen är det väl runt 300L vatten bara vilket ger 0.53W/L. Jag har då 2 Power-GLo, 1 Flora-Glo, 1 Aqua Nova white plant. Jag har någon flytande växtnäring nere som jag använt till vårt sällskapsakvarium. Slänger i lite sånt imorgon tillsammans med en massa växter!
Funderar på att skaffa lite amanoräkor också för att hjälpa siameserna men jag har 2st rätt så stora scalarer i karet… Går det? De kommer nog inte kunna äta räkorna hela då de har små munnar men definitivt va där och naffsa…
Innan du "slänger i lite sånt imorgon", så tänk på vikten av att använda gödning rätt enligt bruksanvisning. Att slå i lite hipp som happ då och då när man känner för det fungerar inte och kommer ge mer alger.
Jag kan inte säga med säkerhet att räkorna kommer bli mat, men jag hade inte prövat. Det känns som en för stor risk.
Självklart!:) Men eftersom alla fokuserade på min fråga ang algerna så ställer jag frågan igen. Har ni nå tips på någon fin stimfisk som går bra att ha med scalarer? Funderar på Kardinaltetra men vill ha en till stimfisk som inte blir så stor!
Så här ser det ut i karet just nu. Jag har slängt i lite mer Galört, Det syns kanske inte så bra men längst till höger sitter det ca 10-12 skott vallisneria. Borde det räcka eller ska jag vänta tills vi fått mer galört i vårt 350L som jag kan sno? Vad tror ni?
Annars får jag helt enkelt vänta och se om det hjälper nå. Borde jag verkligen använda växtnäring? Har läst att vallisarna inte gillar växtnäring och jag har inte råd att köpa pmdd just nu
Bakgrunden på karet såg bara ut så där på bilden då jag försökte ta av hela utan att behöva krypa in bakom karet men det gick ju lite sisådär…
Om du byter till de 4 lysrören så behöver du använda växtnäring. Ju starkare belysning du ger växterna, desto mer näring kommer de att kräva. Det fungerar inte att ge bara endera biten. Då kommer du få mer algproblem. Har du inte råd att köpa pmdd just nu så avvakta med att göra några förändringar i akvariet tills du har råd.
Det du läst om att vallisneria inte skulle gilla växtnäring är en myt.
Kerritetra föreslår jag :)
Jag har funderat på Kerritetra faktiskt! Väldigt fin fisk. Har även funderat på Kardinaltetror och Kopparbarber. Får se vad det blir. Ska försöka bli av med algerna först och främst :) jag har flytande växtnäring som jag kommer använda mig utav och så får vi se hur det blir. Dock så åker jag utomlands nu på onsdag och är borta i en vecka och för att slippa behöva oroa mig för att min "fiskvakt" ska feldosera så kommer jag nog bara köra med 2-3 lysrör och ingen näring tills det att jag kommer hem och kan hålla koll själv :)
Kopparbarb ska nog fungera fint de också :)