Slöjstjärt
Hej. Mina slöjstjärtar började leka för några dagar sen så vi flytta över dom till ett 60L där dom fick vara och efter någon dag hitta jag 30-40 ägg. flytta tillbaka föräldrarna. är ny på detta med fiskar och vet inte riktigt hur jag ska göra för att äggen ska ha det så bra som möjligt. har luftpump i, doppvärmare som står på 22 grader. om det kläcks vad äter dom osv.. väldigt tacksam för svar :)
Vad spännande! Det låter som att du har en bra uppsättning i akvariet där äggen är. Var vaksam på om äggen blir vita och ludna, då har de möglat. De äggen behöver plockas bort för att det inte ska spridas till andra ägg.
Sen hoppas jag att någon annan kunnig rycker in och svarar på vad du kan mata de små med. Lycka till! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Nykläckta slöjstjärtsyngel äter infusorier den första tiden. De gillar även spirulina, så man kan alltid sätta i lite spirulinapulver i vattnet så har de mat. Nykläckt artemia är också suveränt. Från 2a veckan och framåt kan du även mata med mygglarver och micromask. Det går även bra att varva med finsmulat flingfoder, men det är inte bra som basföda, utan det funkar fint att ge lite då och då.
Slöjstjärtsyngel kräver konstanta vattenbyten för att växa som de ska. Så ska du ha dina yngel i ett 60L den första tiden så behöver du byta minst 50% dagligen.
Sedan kommer du förstås att behöver ett betydligt större kar, eller flera lite mindre. Allt beror förstås på hur många yngel som blir kvar.