Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 4008 ggr
[Sofiesen]
0

Kinesisk gul algätare

Köpte två gula kinesiska algätare förra veckan, dumt nog köpte jag dem utan att läsa på innan. Jag ser nu att de brukar bli aggressiva både mot varandra å andra fiskar, ger de sig på alla sorters fiskar eller bara en viss typ? Har en blandad kompott i mitt akvarium med dvärgklogrodor, Tigerbarb, en Slöjstjärt. Guppy, Ancistrus, amanoräkor och platy och Molly. Vad är er erfarenhet av dessa algätare, gör jag bäst i att skänka bort dom kanske?

mimåne
0

De passar tyvärr inte in i ditt akvarium. Du gör bäst i enligt min mening att gå tillbaka till djurbutiken med dem och lämna dem där.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Sofiesen]
0

Jag anade tyvärr det. Denna zoo butik ligger tyvärr väldigt långt från mig, ska se om jag kan hitta någon som vill adoptera. Har iaf lärt mig att läsa på innan jag köper fisk

Aristarcos
0

#2 tyvärr är det så, många affärer säljer tex segelfenspleco till hur små akvarium som helst.. de blir jättar upp till 60 cm. De ska vara i mycket stora akvarium, bättre att ta reda på vad man vill ha och kolla sedan om de går ihop med fix mixen. Hur stort akvarium har du ?

[Sofiesen]
0

Det är på 96l. Alltså inte jättestor. Det jag funderar mest över är om mina andra fiskar löper risk att bli attackerade fram tills jag hittat ett nytt hem åt algätarna? Är det pga att de kan bli stora de inte passar eller är det att de är ilskna?

[Sofiesen]
0

Förstår att många zoo inte har all kunskap om fiskar, men det hade känts tryggare om de påpekade att de kanske inte passar i alla akvarium innan man köper. Förstår självklart att de vill sälja men de måste ju även vilja fisken väl, att den ska få bo i rätt miljö osv

[Tinitusan]
0

en kines kan lätt plocka ett öga på sitt sällskap i karet, jag har en o när den var mindre gjorde den min ena malawi blind så nej i 96l är det def inte passande tyvärr

TccT
2

Blandningen som redan är i akvariet är inte så lyckad heller i längden. Dvärgklogroda med buffliga fiskar. Fiskar med fladdriga fenor och tigerbarber i ett för slöjstärtar litet akvarium till exempel.

mizzm
0

Håller med ovanstående. Tigerbarber är fenbitsre och bör inte hållas ihop med andra fiskar som har lite längre fenor. Jag gjorde en gång misstaget att ha tigerbarber ihop med metallpansarmalar vilket resulterade i att malarna blev utan ryggfenor så tigerbarberna fick snabbt flytta. Försök ta för vana att läsa på lite innan du åker till djuraffären så har du redan innan kunskap om den fisken du vill ha :) lycka till!

Fjordell
2

Ja, du gör nog bäst i att se över hela karet, och tänka igenom vilka arter du absolut vill ha kvar. Till en början, som någon redan nämnt, är karet alldeles för litet för slöjstjärtar som trots allt blir 20 cm stora. Om du är osäker på vilka arter som funkar ihop så kan du alltid göra en ny tråd här på forumet.🙂

usvead
0

Jag håller med TccT och Fjordell. 

Jag kan ta dvärgklogrodorna som exempel….
I mitt 96 L har jag haft små guppyhanar tillsammans med dvärgklogrodor, kuhliål, amano och otocinclus. Det har fungerat, men även om guppyhanarna är inte bryr sig om grodorna så är de snabba på maten så de har fått flytta till ett eget kar. Det allra bästa är att ha dvärgklogrodorna med arter som inte är så stora, snabba och/eller glupska annars hinner inte de små grodorna få någon mat.

[Sofiesen]
2

När det gäller grodorna så lägger jag in artemia under en stock där de bor å inga fiskar kommer in då jag märkt att grodorna inte hinner äta när fiskarna får mat så det vet jag. Jag ska se över akvariet