Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3902 ggr
[Jens]
1

Babbeltråden #6

Gamla tråden börjar bli lång och seg, så jag startar en ny :)

Tänkt på att våra  skrivregler gäller även här.

Välkommen att babbla om allt som ligger er om hjärtat :D

Länk till gamla tråden : http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/555a25b18e0e74501e000e41-babbeltraden-5

[Jens]
1

Den gamla tråden blev så lång och 'het' eftersom det i slutändan pratades om hur man gör rent en ugn på bästa sätt och att folie kanske inte är så lämpligt att använda. Frågan är om det verkligen stämmer…. 🙂

mimåne
3

Det bästa sättet att få rent ugnen på, är nog att ta det en dag när man är sjuk och sängliggandes.

"Älskling, jag kom precis på att ugnen akut behöver städas"

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
1

"Lägg aldrig aluminiumfolie, plåtar eller formar direkt på ugnens botten. Hindras undervärmen kan emaljen skadas på grund av överhettning." Står det i bruksanvisningen för elektro helios spis.

"Täck inte ugnens insida med aluminiumfolieoch placera inte bakplåtar eller andra kokkärl på ugnens botten. Aluminiumfolie hindrar luften från att cirkulera i ugnen och hämmar där med tillagningsprocessen samt skadar emaljbeläggningen." står det i bruksanvisning för cylinda spis.

Det rengöringstips jag fått lära mig är att använda koncentrerad såpa i ugnen och värma till 100 grader och sen torka av när det svalnat.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Jens]
1

Maleficum, det är exakt så jag gjorde idag. Lite slit men det blir bra till slut…. :)

Lillyrod
1

Såpa har jag aldrig fått bort något med. Det bästa jag kan åstadkomma är medlet man smörjer glashällen med. Det tar bort en del men hindrar ny smuts från att fastna. Det som är fastbränt däremot sitter där det sitter.

Lojs
2

Jag vill också vara med i den nya tråden! :) Spenderar lördagskvällen med ett glas vin och en livestream av mitt favoritspel Heroes of the Storm, skön kväll!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

mimåne
1

Här har vi bakat gräddtårta ikväll för imorgon ska vi bjuda ett födelsedagsbarn på middag och fika. 🎂

Maleficum
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Idag har det varit fullt upp. Börja förmiddagen med att hjälpa min bror göra trycka av "livets träd" (helt enkelt göra tryck av moderkakan först med blod och senare med färg).
Blev en hel del tryck och efter att min bror och hans fru har valt sina favoriter ska jag få välja några innan resten av släkten får en chans till en unik bild.
Tyckte det kunde bli lite häftig att ha som bakgrund till mitt lila kulkar också så målade blått på ett av pappren innan vi tryckte. (lite svårt att fota när det satt bakom akvariet).
På eftermiddagen sedan var det dags för födelsedagsfirande x3. Vi fira min moster, morbror och mormor så det blev en hel del folk och fyra hundar (varav två spendera stor tid runt buffé bordet i väntan på att något skulle tappas).
Lilla Steffi (på knappt mer än 1kg) spendera mycket tid i famnen på diverse människor för att slippa bli trampad på.
Är tur att man åker med brorsan för då har man bra skyll att få åka hem någorlunda tidigt (småbarn som behöver hem och sova) så jag och två mycket trötta hundar kom hem vid nio till en mycket pigg och glad kanin som ville ha lite kel innan han ville ut och springa några vändor på tomten.

mimåne
1

Va? Göra tryck av moderkaka med blod?

Lillyrod
1

Jag tänkte detsamma. Det lät lite konstigt.

Jag har varit med min son på balfotografering idag. Kul att se alla fina klänningar och stela uppklädda grabbar ; ).

Sen blev det sedvanlig städning i 2 kar. Sparar ett till i morgon.

Maleficum
1

Japp, moderkakan är ju full med blod så det är bara att trycka på för glatta livet =D Har lite bilder på processen men tänkte att alla kanske inte uppskattar lite blodiga bilder med moderkakan. Sen måste man ju skölja av och torka den för att kunna använda färg. Klibbigt och kladdig och lite underlig konsistens att hålla på med men riktig roligt.

mimåne
1

Moderkaka? Vad då för moderkaka?

Maleficum
1

Den som ploppar ut efter att man har fött barn ;) (känns så självklart i mitt huvud just nu när man hållit på med den halva dagen).

gulzebra
1

Men herregud, tryck med moderkaka låter ju skittufft. Du kanske kan länka bilder på processen så mindre blödiga kan se? 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mimåne
1

En moderkaka vet jag vad det är, men jag har aldrig hört om något liknande förut så därför är jag lite frågvis. Nu kanske det här är en jättedum fråga, men jag är så nyfiken så jag måste ställa den ändå. Varför gör man det? Är det någon slags, sed eller något som är populärt att göra?

Maleficum
1

Är väl inte jättevanligt speciellt inte i Sverige. Varför man gör det är väl främst för minnen och att det blir väldigt häftigt precis som att vi i julas fick avtryck av en barnfot.

Har inte jättemånga bilder på processen då det var jag som främst kladda med färger och sånt så ville inte riktigt hantera kamera, sen hade jag bara mobilen med mig. Min bror antar jag tog fler bilder. Men det borde gå att se dem jag tog här. 

Hundarna tyckte det var väldigt intressant och svassa efter oss (fick bara bild när Fjant satt och nosa efter gottigheterna men det var två intresserade hundar till).

Litenloppa
1

Ja jag vill inte ha sönder alla akvaristers ugnar med mitt tips ^^ Det har ju dock funkat för min mor och mig i 30+ år men glöm att jag sa det! ;)

Lillyrod
2

Bara för att alla börjar prata om det så håller jag på med ugnen : / Den är fruktansvärt smutsig och allting är ordentligt fastbränt. Sprejar på Jif fettlösande och gnuggar. Sprejar igen och gnuggar lite till. Det släpper faktiskt bra om det får vila lite mellan gångerna. Lär ta hela dan : (

Draken
1

Har paniktöämt ett akvarium nu på förmiddagen, det läckte. Snäckorna fick flöytta till 112'an och Australen fick flytta till ett av 100 litrarna.

Nu skall jag bara fixa heverioet i bokhyllan, akvariumet har tydligen läckt i bakkant nere vid botten, så jag har inte upptäckt det förn det började rinna fram, det har dessutom bara sipprat så det har inte dunstat märkbart mer än det brukar heller :(

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Lillyrod
1

Nej va tråkigt Rovfisk. Så lömskt när det inte syns direkt att det läcker.

stickanw
3

Det enda udda beträffande moderkaka jag varit med om var när vårt första barn föddes. Barnmorskan vägde den och undersökte mönstret av blodkärl plus att hon mätte längden på navelsträngen. På frågan om varför denna koll gjordes sa hon att det var någon studie som gjordes på nått universitet. Sedan påpekade jag att moderkakan var ganska lik en lever i utseende och färg. Fortsättningen blev att hon och jag diskuterade över vilket leverrecept som var bäst. Och för min del var och är det än i dag Kalvlever Anglé, för hennes del var det stuvad lever i gräddstuvning vilket också är väldigt gott.

Kan avsluta med att det här var 1978 och att det blev en pojke 49cm 2,65kg.

[Jens]
1

#17 Jag glömmer inte vad du har sagt om foliepapper på ugnsbotten men när det står att det inte är bra så blir jag så nervös. 🙂

stickanw
2

Det enklaste knepet att få en ren ugn, köp en ny spis. Det blir visserligen dyrare men ugnen är garanterat ren efter urbränningen.☝️

[Jens]
1

#23 Hahaha… ja, hade man pengarna så hade det varit ett lätt val. 🙂

Maleficum
1

#21 Det finns ju faktiskt dem som tar med sig moderkakan hem och äter den och ska tydligen smaka som nån blandning av lever och njure.

stickanw
1

Ja de flesta däggdjur äter ju faktiskt också upp moderkakan, till och med växtätare gör så.

[Jens]
1

Okej, tänk bara på att det finns 10-åringar här i forumet….

Lillyrod
1

#26 Det är för att dölja födseln för rovdjur.

stickanw
1

Det är en förklaring som inte håller helt, tänk på dessa jättelika gnuhjordar te,x där massor av honor föder ungefär samtidigt. Det är nog ingen mening med att försöka dölja födseln då det måste ligga ett moln av ångor från moderkakor och vätskor över hela hjorden och omgivningen i vindriktningen från födelseplatserna. Den mest logiska förklaringen är nog att det finns så mycket näring, mineraler och hormoner i moderkakan som hjälper till efter dräktighet och kalvning-förlossning som hjälper djuret den första tiden när det är utmattat och svagt.

MiaBertilsson
1

Här svänger samtalsämnena kvickt ;) Från en ugn till moderkakor…

Jag rengör min ugn med sånt där starkt från affären, en spray som blir skum, låter sitta över natten och sen bara torkar jag ur. På vissa fläckar får man gnugga lite men det mesta bara följer med.

Tryck med moderkakor har jag hört om förr, men skulle inte fixa att göra själv. Lite väl läskigt tycker jag. Men då jag är mamma till två busungar så har jag sett dessa otroliga saker live. Att djur äter upp dom beror mycket på all den näring som finns kvar. Dessutom är det ingen "smutsig" mat utan i stort sett bara ren blod i. Mamma-djuret behöver den näringskicken direkt efter förlossningen samt att det är ett bra sätt att dölja förlossningen för rovdjur.

Maleficum
1

Denna härliga utsikt har jag just nu :D

Lillyrod
1

Tjusigt!

mimåne
1

Är det överhuvudtaget någon här i sverige som har fått någon sommar ännu?!

Här har det bara regnat i något som känns som en evighet. Jag går fortfarande med långkalsongerna på mig om dagarna! Brrrr!

Lillyrod
1

Dålig sommar men långkallingarna är borta. Det gick upp till 20 grader idag men mycket moln och jag tror det har blåst halv storm om dagarna i en månad nu.

mimåne
2

Känns som att vi alla går och bara väntar på att få kasta kläderna och lägga oss på stranden.

Maleficum
1

Mig kanske man inte ska fråga om värme, för mig har det varit sommar vid flera tillfällen redan men så börjar jag klä av mig redan i början av våren för jag tycker det är för varmt när solen börjar titta fram :P

[Jens]
1

#35 Kasta av kläderna och ta mig ett dopp i sjön är vad jag längtar till men lägga mig vid stranden.. näääe… 😉 Nu är det endast 5 dagar kvar tills min semester börjar och det känns så konstigt för någon längtan har man inte direkt men det beror på att vi inte har haft en varm underbar vår som gör att vi längtar efter att få ta del av den härliga försommarvärmen och sommarvärmen….

Det blir nog väldigt lätt att beta av veckan och sedan bara ha lite semester. Jag har fortfarande min vårjacka på mig och egentligen borde det vara sommarjacka. Var är värmen??!!

-Aida-
1

Värsta växtspurten på mina flytväxter, förra månaden hade jag 16, nu har jag räknat dom igen, nu är det 36 stycken. 😐 varför kan inte dom långa växterna ha samma växtspurt, de är ju dom jag vill ska växa.

mimåne
1

Det är säkert många som känner som dig just nu jens, semestern börjar snart och samtidigt som det är kul att vara ledig så känns det inte så "Jippi" när vädret är som det är. När semestern väl kommer vill man ju ha det varmt och skönt. Inte slösa den på regn, kyla och blåst.

Kanske får vi alla boka en sista minuten denna semestern för att få någon sommarvärme.

[Grodhopp]
1

Jag badade i havet för tre veckor sedan. Det var ingen simning eller så utan två snabba dopp och sen vira in sig i en tjock morgonrock. Älskar känslan av att ha badat i havet, tycker man känner sig så ren trots att man säker är allt annat efter att ha badat i Östersjön :).

Idag känner  jag mig riktigt låg, kan inte vända på det. Har ni kloka människor några bra tips på vad ni brukar göra för att bli på bra humör?

stickanw
1

Lyssnar på glad musik. Povel Ramel, Glenn Cambel, Beethovens 9de symfoni fjärde satsen "song of joy" m.m.

[Grodhopp]
2

stickanw: ja det var ett bra förslag, jag lyssnar faktiskt nästan aldrig på musik. Har märkt att jag gillar klassisk musik när jag väl råka höra det, får nog leta upp lite sånt! Povel Ramel är alltid kul. Får nynna lite på "far, jag kan inte få upp min kokosnöt, tiddelididi…"

usvead
4

Den här har jag på anslagstavlan på jobbet, den piggar upp en gråtrist dag 😃

stickanw
1

När det gäller Povel så ta och lyssna på sångerna Mumrik och Inte Mycket Nytt bl.a

Maleficum
1

#40 Jag brukar alltid inviga årets badsäsong under påsken när vi är nere på landet (västkusten), är så himla härligt att ta sig ett dopp i havet (ofta så klart och härligt vatten då också) och sen upp och hoppas man har sol och vindstilla. Man blir så skönt varm inifrån efteråt! Brukar vara mellan 4-11 grader beroende på hur tidig påsken är. Riktigt uppiggande.

Tyvärr blev det inget dopp i år eftersom vårat nya hus höll på att byggas upp så fick stanna hemma under påsken :(

Litenloppa
1

Hjälp, ni är tokiga! Bada nu?! :o Minst 20 grader i vattnet annars doppas inte en tå ens. Jag tycker jag fryser om armarna när jag är nere och pillar i akvarierna och där är det 24 grader ^^ Angående att pigga upp sig; på med riktigt peppig musik och dansa järnet funkar för mig :) Här dansas det varje morgon på promenaden med hunden (har hörlurar och spelar från mobilen , det riktigt spritter i kroppen då. Och säkert har man roat ett antal andra hundägare/morgontidiga pensionärer XD

Draken
1

#20 Jo, därav paniken. Bokhyllan är en gammal teakhylla från 70-talet, så det skulle kännas lite surt om den förstörs helt :/ Nåja, akvariumet står numera på balkongen och bokhyllan är räddad (hoppas jag) har torkat upp med en minibyggfläkt och behnadlat en gång med teakolja, skall köra en behandling till idag, så får vi hoppas på det bästa.

Akvariumet kommer inte in igen i varje fall, det är andra gången det läcker nu :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

mimåne
2

Godmorgon, godmorgon, hör mimåne ropa glatt godmorgon till er! 🎧

Ny dag, nya tag på akvariefisk! Är det någon akvarist som har nån sommar idag då månntro?

Lillyrod
1

Ja 17 grader och det blåser inte. Än iallafall. Riktigt skönt väder och himlen är blå. God morgon!

MariaK1977
1

Sol, blåst och 15 grader är det här! Inte alltför illa, behöver i vilket fall inte mössa och vantar idag ;-)

mimåne
1

Jamen se där! Det lät inte allt för illa hörrni. Kanske sommaren är på väg då. Här är det än så länge bara regn, blåst och mulet. Kallt.

Jag brukar varje sommar vänta spänt på att det ska börja säljas sommarblommor och nu har de kommit men jag är inte det minsta sugen på att handla ens en endaste liten blomma. I vanliga fall brukar jag köpa mer än jag har plats och tid för.

[Grodhopp]
1

Tack för alla upp-peppnings-tips! Har faktiskt den boken usvead, den är så bra! Idag ligger jag ute och solar, på vår baksida är det varmt och skönt. Blir man badsugen av, men om jag går ner till badplatsen hinner jag nog ångra mig, det blåser rakt in från Kalmar sund. Vi bor precis vid Ölandsbron så det är bra fart på vattnet! Skönt att höra att det finns fler badjävlar Maleficum :)

[Jens]
0

3 arbetsdagar kvar och sedan har jag semester. Det är sååå mkt att göra nu på jobbet och speciellt nu när en av mina Medarbetare har blivit sjuk. Perfekt tajming kan man säga men vad gör man? Joo, jag jobbar extra hårt för att inte lämna alltför mycket jobb åt de andra. Det ska nog lösa sig …. längtar dock till ledigheten ;)

Maleficum
0

#52 Längtar till landet och allt bad =) Jag och mamma går alltid ner och morgonbadar innan frukost när vi är där på somrarna, efter frukost blir det hundpromenad och är det varm dag blir det ofta bad när man kommer hem igen =D Ända gången vi inte badar är om det har blivit tjockt av brännmanetrar 😮 eller blåser kuling eller mer. Men hoppas på lika bra badsäsong som förra sommaren, nästan inga manetrar alls och runt 19-20 grader nästan dagligen.

Vi har haft sommar här idag, supervarm och soligt.

[Jens]
0

Maleficum. Jag bor vid en sjö så jag brukar alltid gå ner och ta mig ett dopp varje morgon och kväll och jag hoppas på att få göra det snart. Ska ta lite bilder så du och andra kan se hur jag har det. Det är inte havet utan en sjö.

Maleficum
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vill gärna se hur det ser ut hos dig Jens!

Detta är våran utsikt på landet, denna bild tog jag 2012 när vi faktiskt hade lyxen att få se en tromb! 

Kika man i kikare såg man att den faktiskt är "ihålig".

[Jens]
0

Jättefint Maleficum! Härlig utsikt och plats !

Fjordell
1

Puh, äntligen hemma! Har varit fullt ös hela dagen. Påbörjade äntligen mitt efterlängtade burbygge (till tamråttor) idag, hade dock inte allt virke som behövs, så det blir till att inhandla lite smått och gott imorgon.

Sen har jag eventuellt hittat en lämplig möbel att ha mitt kommande måttbeställa kar på. Skönt när det äntligen börjar hända lite grejer som man planerat så länge för :)

usvead
1

#55 Har något litet litet svagt minne av att jag sett en bild av ditt hus och din sjö Jens i någon tråd….. men vilken? 🤔

[Jens]
0

Det stämmer bra att jag har visat en bild tidigare men det kanske var i en babbeltråd? Ska kolla upp det….

EDIT: Här är bilden och det är bara en liten del/vik av sjön som man ser --> 
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5476d84b8e0e7456b50009f2-babbeltraden-1?discussions-3#18

usvead
2

Yes, yes, yes! You made my day 😃

Jag tycker att mitt minne understundom fallerar å det grövsta och att kroppen ibland börjar säga ifrån, typ….du är inte längre 20 😮 Men så ser och hör jag mina yngre kollegor klaga över dåligt minne och att de är så stela i kroppen. Då tänker jag stilla att det är nog inte så illa med mig i alla fall. Eller som nu när jag mindes den där bilden😉 

Ha en fortsatt bra dag alla ni därute!

Maleficum
0

Vad härligt rogivande det ser ut att vara! Är så man bara vill sätta sig nere vid bryggan med fötterna i vattnet, en stor kopp te och en bra bok och bara njuta.

mimåne
0

Ja här har vi ingen sommar idag heller. Det ser ut att komma regnmoln idag igen. Vilken myggig sommar vi kommer att få i år.

Förra sommaren var jag nog nästan mer i plurret än på land, men det lär dröja länge denna sommar (om det någonsin blir) innan vattnet i älven är uppvärmt och går att bada i. Vattnet kommer ner från fjällen så därför är det så kallt.

Lillyrod
0

Här är det över 20 grader idag men det börjar komma moln. Får se vad det blir av dem. Känns sommar iallafall : )

Litenloppa
0

Godmorgon alla! Någon som har nåt roligt planerat idag? Eller är det jobb som gäller? Och ehh… kan någon tala om för mig vilket datum midsommar är i år? Har pinsamt nog aldrig kunnat lista ut det själv och det står inte i mobilens kalender.

Lillyrod
0

Hemma sjukskriven efter mindre operation igår. Ska väl va pigg igen till nästa vecka. Midsommar är nästa fredag ; )

Litenloppa
0

Ojdå, hoppas det gått bra och att du inte behöver ha ont? Tack för hjälpen, behövde räkna ut om jag skulle jobba eller vara ledig på midsommar.

Lillyrod
0

Det gör ont ja : ) men det ska inte hålla på så länge har jag blivit lovad. Det värsta är att jag måste ut i affärerna idag och sonen tar studenten på fredag. Jag som bara vill sitta stilla.

Litenloppa
0

Tänkte mest att du fått vettiga smärtstillande med dig hem :) Vad spännande med student, har hört att det är mycket att göra kring hela firandet?

[Grodhopp]
0

Oj Lillyrod, det lät tufft, du får lägga uppgifter på andra nu när du har ont med! Jag brukar inte heller ha koll på datum för midsommar…. Men i min mobila stog det iaf ;). I år ska vi fira midsommar här i vårat hus, hoppas grannarna står ut med oss. Vad ska ni göra för kul?

Maleficum
0

Ska göra ett tredje försök att få kastrerings chip till Fjant. Tydligen har dem varit restade så veterinären fick inte in för de två första tiderna vi bokat (första gången ringde de iallafall men andra gången fick matte veta det när dem kom dit). Nu ska jag till en annan veterinär som ska ha såna inne så ska väl funka bra den här gången.

Sen ska jag till mina föräldrar efter det, sen ska jag iväg och se om min handläggare fått reda på om jag kommer få göra arbetsträning på ett stuteri i sommar eller om vi måste leta upp något annat (håller verkligen tummarna på att det går för det skulle vara perfekt).

[Grodhopp]
0

Vad spännande att jobba på stuteri! Jag ska också börja på lite ny bana efter min sjukskrivning, det tror jag är nyttigt. Vi körde chip på våran med men jag tyckte han blev koko av dem. Av svängningarna liksom. Lika hormonkänslig som matte hehe.

Maleficum
0

Tycker det också, dessutom ligger det 10minuters promenad från vårat sommarställe :)

Han får tyvärr analadenom (knölar runt analöppningen som är testosteronrelaterade) som han har fått operera bort tidigare men förra året testa vi kemisk kastrering och det funka toppen och de försvann nästan helt. Tyvärr har han fått problem med hjärtat så vi vill inte söva honom om det absolut inte måste annars hade det nog blivit en vanlig kastrering istället.

[Grodhopp]
0

Nej just det, det var ju den lille vovven som inte var så frisk. Då ska du ju absolut inte söva. Jag var jättenojig hela dagen trots att det var en fullt frisk 40 kg schäfer som sövdes. Hormonchip var bra på vissa sätt, tyckte dock att han blev mer osäker kring människor och det vill jag verkligen inte ha en stor hund som är, så det blev bort med kulorna.

mimåne
0

Fjant är en kanin, Grodhopp :) 

Godmorgon! Idag står det vila och ingenting på mitt schema. Det är regn på ingång också så jag borde skynda mig ut på en promenad med hunden innan jag sätter igång med vilan 😛

mimåne
1

Tusan också.. Nu kom regnet😐

[Grodhopp]
0

Jag är 90 % säker på att Fjant är hunden och kaninen heter nåt annat… Men jag kan ha fel :). Här är det soligt och skönt men jag får vackert vänta på att min allergitablett verkar innan jag går ut, sen ska jag nog bygga mig en utedusch idag tror jag!

mimåne
0

Men skickade inte han iväg sin labbehundblandning till någon annan för att rehabilitera en mindre hund ett tag?🙂

Lillyrod
0

Strålande sol och en bit över 20 grader. Idag ska jag ut men jag får gå sakta ; )

ElinvBorg
0

Här är det 23-25 grader och sol :) Härligt, men det är plugg som står på schemat så får nog inte se så mycket av den solen :/

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

[Grodhopp]
1

Om jag har rätt Mimåne så är fjant den lilla hunden :) Japp idag är det hett i Kalmar, i skyddat läge iaf. Har fixat min utedusch och testat, jätteskönt!

Maleficum
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Japp, Fjant är den vita fluffiga powderpuff/pudel hunden (som nu fått chip och efter ett tag  att sprungit på tomten hemma hos mamma och pappa kom in och var superblodig över hela nacken, vi fick stopp på det fort och såg mer allvarligt ut än vad det var som tur är).

Kenzie är den blinda kaninen som är bossen i hemmet.

Gletta är min och mammas labbe som mest bor hos mina föräldrar.

Och den lille filuren som kom hit för lite rehabilitering när Gletta åkte hem är Steffi, en chihuahua/powderpuff blandning (Gletta är rädd för henne så var därför hon inte kommit hit tidigare).

Och sen är det ju skrattduvorna och akvarierna också men dem är ju inte så fluffiga.

mimåne
0

Jaaaa kenzie var det! Det är klart det var kaninen som hette så! :)

Maleficum
0

Är inte lätt med alla namn, till och med jag säger ju fel till dem ibland.

[Grodhopp]
0

Vilken skön bild på Fjant när han sover :). Borde en annan med göra på tal om det! Jag önskar mest av allt att jag var en sån som somnade på vägen till kudden… Men jag kan glädja mig med att jag inte ska upp tidigt iaf. Sov gott!

Maleficum
0

Han hade precis fått massage innan jag tog den så han var rätt nöjd :)

Jag önskar jag kunde somna innan tolv och slippa vakna upp vid ett-två tiden och sen inte kunna sova resten av natten. Är tur hundarna är så morgon slöa och jag sällan behöver komma upp jättetidigt så jag kan sova på dem tider som funkar :)

Kaniner är så underbart söta när de putsar sina öron 😍

marta01
0

Kaniner är alltid söta :) Så jättenarvös skolavslutning vid 8…. Vad ska andra göra idag?

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Lillyrod
0

Idag tar min son studenten så det blir att åka till skolan och hänga grejer om halsen på honom ; ) Äta lite gott efter det och sen lär man väl inte vilja göra mer.

marta01
0

#88 vad roligt :) Själv är det sjuan som är slut

Strunta i vad andra tycker och var dig själv.

Maleficum
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag ska på musikal mitt på dagen som min kompis bror ska uppträda i. Han går på någon eftergymnasial musikalskola eller nåt sånt.

Bytte botten och möblera om till kulorna i går kväll. Var svart blankt grus innan som stank pyton så bytte till coops kattsand. Passa på att försöka knyta fast växterna på stockarna lite bättre så de sitter tills de rotat sig.

Så lyckades jag få en suddig bild på kulorna :) Dem tyckte kameran var lite läskig.

[Jens]
0

Idag gick jag ut på semester men ändå känns det inte så trots det fina vädret. Jag tror jag kommer känna att jag har semester i mitten av nästa vecka men ändå känns det gott att veta att man har semester…. Kommer ta en liten snabbtripp till sthlm på måndag och tisdag men sedan är jag hemma igen.

Gott gott. har klippt gräset idag också… strålande sol! det är så här man vill ha det =)

Lillyrod
0

Det har varit strålande väder här med och varmt. Alla stackars studenter i kostym som svettades på skolgården ; ). Börjar kännas lite som sommar.

[Jens]
0

Jojo, det är väldigt fint väder just nu men det ska vara fint alla mina semesterdagar =) Jag längtar efter att få bada och kommer berätta för er när jag tar mitt första dopp!

mimåne
0

Här syns inte ett spår av något finväder och sommaren ännu. Idag har det varit moln, blåst och regnat.. 😕

Maleficum
0

Längtar också efter att få bada ute!

Var äckligt varmt här! Blev inte nån vidare promenad utan hundarna spendera stor del av dagen på mamma och pappas tomt.

Musikalen var bra men väldigt emotionell (Spring Awakening, rockmusikal baserad på Frank Wedekins pjäs http://smu.base23.se/spring-awakening/ ) dem var himla duktiga! Men skulle kommit ihåg mina öronproppar, är helt slut i huvudet nu så blir vilodag hemma imorgon med hopp om svalare och skönare promenadväder. 

Ser ut som att midsommar kommer firas med tre småbarn och minst 5-6 hundar. Hoppas det blir fint och lagom varmt väder så man kan spendera mycket tid ute.

mimåne
1

Åh äckligt varmt, Ja tack!! Käre gode gud jag vill också ha det äckligt varmt, snälla snälla snälla!!

Maleficum
0

Vi kan byta väder då ;)

Litenloppa
0

Trevlig helg alla akvarister! Hoppas ni får sol och värme ni som längtar efter det!

Lillyrod
0

Det är härligt med äckligt varmt 😃. Jag brukar alltid säga att varmt går inte ihop med ord som hemskt, äckligt, fruktansvärt m fl. Varmt är underbart. Utom kanske när man ska sova.

Lojs
0

Uscha, jag är en sån där som mår väldigt dåligt av värme, så den som vill kan få komma och hämta solen vi har här på bästkusten. ;)

Jag tycker jag har rätt att säga att det är äckligt varmt, för i min värld är det verkligen vidrigt. 
Om jag ska leka martyr och räkna upp allt som inte funkar med mig och sommar så är listan här; jag tål som sagt inte värme, är jag ute i värme under dagen, ibland så lite som en timme så kan jag bli helt utslagen efteråt, jag bli matt, känner mig febrig och mår allmänt dåligt. Det känns även väldigt jobbigt med direkt solljus, jag blir varm och obehaglig i kroppen. Jag gissar på att detta är en följd av att jag undviker solen så mycket, jag vänjer mig aldrig.
Jag har dessutom jätteljus och fräknig hy, så jag bränner mig extremt lätt, kan räcka med 20 min utan solskydd kl 10 på förmiddagen så har jag bränt mig, det är svårt att klara en hel sommar utan brännblåsor, eller i alla fall när jag var yngre och inte hade lika mycket vett på att stanna inomhus.
Jag får solexem, så jag får kliande prickar av att vara ute i solen, kliar som jag vet inte vad.  Jag är även allergisk mot myggbett, så ett enstaka litet myggbett kan svullna upp så att det ser ut som att någon nitat en tennisboll på mig och så kliar det som f-n och blir ett litet vätskande sår på, försvinner efter sisådär ett par veckor. 
Jag brukar säga att jag är allergisk mot sommar. ;)

Numera så håller jag mig inomhus dagtid när det är varmt i största möjliga mån med nerdragen persienn och fläkten på högvarv. Så sitter jag här vid min dator och försöker att inte tänka på alla som är ute och njuter.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Jag är också fräknig och har ljus hy men solade solarium en vinter och efter det bränner jag mej inte så lätt. Solskydd är dock ett måste. 

Jag tycker verkligen synd om alla som far illa av värmen för det kan inte vara lätt. Själv njuter jag i fulla drag nu i några månader.

Lojs
0

#101 Äsch, jag kanske skulle ha förtydligat att jag inte har så ont allt det här egentligen, jag trivs med att vara inne vid min dator och jag tar allergitabletter mot myggbetten. 
Det jag älskar med sommaren är de varma nätterna, att ligga/sitta vaken och bara prata tills solen går upp med någon nära, att gå en promenad en tidig morgon i fullt solljus men inte en människa i närheten osv. Sedan sover jag mig gärna igenom de varma timmarna (synd bara att man numera är vuxen och inte har sommarlov, så man kan inte njuta av nätterna hela sommaren längre. )

Medis på akvariefisk.

mimåne
0

Jag håller helt med Lillyrod om att det i min värld inte heller finns någon värme som kan kallas för hemsk eller äcklig. För mig är den stekheta värmen bland det bästa som finns. Den är mitt himmelrike.

Samtidigt som jag längtar och önskar att den kommer hit, värmeböljan, så tycker jag också fruktansvärt synd om er som inte mår bra av den. Jag kan verkligen känna med din berättelse Lojs. Du måste vara en stark människa, jag hade aldrig klarat det.

Tänka sig vad olika det kan vara. En del mår dåligt av värme, själv är jag inte gjord för kyla. Jag fryser en hel del sommartid, men höst-vinter-vår är det en konstant kyla i kroppen. Jag kan inte minnas att jag någonsin har varit ute vintertid utan att frysa.

Lillyrod
1

Samma här. Under 5 plusgrader mår hela jag dåligt. September är ett svärord 😃

mimåne
0

Haha ja precis. Vintertid känner jag mig som en liten fjäril, eller nyckelpiga. Jag hör inte alls hemma där, helt fel ute! 😃

stickanw
0

För mig är det så att jag utomhus trivs som bäst utom när det är mellan -5 och +15 sedan börjar det bli för varmt för att jag skall känna välbehag. När värmen ökar får jag svårt att andas, jag har både kol och fuktrelaterad astma. Jag är allergisk för björk,  timotej och gråbo, och kvalster som också trivs når det blir varmt och fuktigt. Är man kvalsterallegisk så bör eller skall man inte bädda sin säng eftersom kvalster trivs när det är varmt och fuktigt, och helst ha sängkläderna i frysen minst ett helt dygn för att ta död på kvalsterna. Men vem har plats för det. Det i sin tur gör att det under varma somrar aldrig blir helt svalt i sängen och kvalsterna trivs. Detta att det är kroppsegna kvalster som alla människor har då de egentligen är ett nyttodjur (blä!!) gör ju inte saken trevligare när man vet att det är djurets avföring man reagerar på.

I övrigt är också sommaren en pina när värmen blir för stark då jag ofta svettas något kopiöst vid minsta ansträngning. När jag var yngre kunde man aldrig se mig liggande någon längre stund på badstranden, jag var mer i vattnet än på torra land. Simmade och dök med mask och snorkel i timmar, tittade på fisk, musslor och annat, tex  båtvrak, bilar och saker som folk slängt . Kunde vara under vattenytan drygt fem min. Var jag inte på badstranden sommartid när jag var ledig från jobb så tog jag cykeln och lite mat och mycket dryck och cyklade några mil i några timmar. Blev 3 till 4 tusen mil om året. Fartvinden kändes svalkande i värmen, det gick alltid fort, 35- 60 km.tim.  Cyklade hela året, det ända som kunde hindra var om snön var för djup.

Till saken hör att jag inte är särskilt känslig för solbränna, jag blir lätt solbrun men inte solbränd med blåsor och sår. Är inte blek i huden och inte fräknig, så jag kan vara i solen utan att skada huden men trivs inte ändå pga allt annat.

[Jens]
0

Började lite smått i trädgården idag med mitt projekt och det gick ju hyfsat bra. Plattorna går runt huset och på baksidan är det inte bara en gång utan en jätteplats med plattor som ska fixas. Ska högtrycktvätta plattorna  som ni ser på bilden men det som stör mig är att gräskanten är 3-4 cm än plattorna och jag vill inte lyfta dem. Finns det någon expert här som kan ge mig tips?

[Jens]
0

Okej, en av de få gångerna jag har problem att ladda upp bilder men här kommer bilden.

mimåne
0

Vad menar du att är fel med gräskanten?

stickanw
0

Jag tror att gräsmattans underlag ligger högre än plattorna. Är det plattorna som sjunkit ner eller jorden som krupit upp på sidorna?

[Jens]
0

Med åren så lagras jordyta/gräskanten/gräsmattan så de blir högre. Fick tips om trimma sidorna framöver. Jobbigt men kanske det enda alternativet?

stickanw
0

Plattorna kan också sjunka om underarbetet inte är ordenligt gjort.

mimåne
0

Fram med saxen jens! 😉

stickanw
0

Det blir nog spade och kantjärn. Och en massa svett och svordomar skulle jag tro.🥵

Maleficum
0

Nu får ni mig att tänka på men ler och stenhög jag måste frakta bort som min förra hon kanin Nymphadora grävde upp för typ två år sen. Har lyckats få bort några hinkar men det märks knappt och nu börjar gräset växa upp på den så den borde plockas bort så snart som möjligt (ligger på trädäck så vågar inte ens tänka på hur det stackars träet ser ut där under). Tyvärr är det ju nästan omöjligt att fylla igen den fina gången hon grävde ut under altanen.

[Jens]
0

Plattorna kommer inte sjunka men det är markytan som höjer sig men det är ju egentligen samma sak eller inte. Jag har fått tipset att köra med trimmer på min fb-sida så det kanske är en bra ide.

Draken
0

Värmen är inte heller min bästa vän, inte sen jag fick värmeslag ifjol och  blev sjukskriven i 2 veckor med totalt utegångsförbud och körförbud. Läkaren sa till mig då att när värmen börjar komma som iår, då måste jag direkt börja dricka resorb, jag torkar ut på en gång, oavsett om jag drickler mer än jag behöver. Tydligen så har jag problem med salt och mineralhalterna i kroppen, de vet inte riktigt varför, det bara är så :/

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

stickanw
2

Hur hjälper det gräsmattan att du kör trimmer på facebook.🤔😃

[Jens]
1

Skrev jag fel nu igen ! 😂 

EDIT: Ser det nu men det får stå kvar…. lite skoj får man ha..

stickanw
0

Ja snubbla med orden kan alla och resultatet kan ofta bli förvånande.

[Jens]
0

Nu har jag kommit en bit på väg i alla fall…. ska i med grövre grus jämnt med husväggen sedan men imorgon åker jag en snabb sväng till sthlm och övernattar och kommer hem i övermorgon.

Lillyrod
0

Då har du fått lite motion idag Jens. Det är jobbigt att gräva.

[Jens]
0

Ja, det är så jäkla jobbigt att gräva …!! Jag ville helst inte röra plattorna men fick justera dem lite för det var stora glipor mellan dem men jag fick i ordning på dem. Nu ska jag fortsätta på baksidan där det finns en hel 'altan' med plattor som jag ska fixa….

mimåne
1

Men det kommer bli såå bra jens när du är färdig!

Maleficum
0

"You have read 274 of 150 books in 2015." Lyssnar på för mycket böcker tror jag. Funderar på hur många böcker jag verkligen kommer komma igenom i år. Brukar ju inte bli så mycket under sommaren.

[Jens]
0

Ja mimåne, det kommer bli bra efter mycket slit men det ordnar sig för nu har jag tiden och jag hoppas att vädret är med mig. Såg ett gäng ungdomar som var och badade i sjön så snart så vågar jag nog det också ;))

mimåne
1

Det låter härligt jens men jag kan inte låta bli att frysa lite när jag tänker på det :)

[Jens]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Maleficum, tänkte på dig när jag såg denna på fb idag ;)

[Jens]
0

Glömde säga att mitt arbete är att även lägga marktäckande matta innan jag fyller på med grus för att minimera växtligheten av gräs o sånt. Har köpt matta och ska inhandla grus när jag kommer hem från Stockholm.

mimåne
1

Trevlig tripp till stockholm jens :)

kirshim
0

Vad har du gjort för ont för att behöva åka till Stockholm??? Själv gjorde jag ett felval av vem jag gifte mig med så har bl a svärföräldrarna boende där….😆😜

[Jens]
0

#131 fick tag i en skitbillig biljett tur och retur (90 kr tur och retur) och tänkte passa på att träffa en gammal vän som jag inte har träffat på länge. Kommer dock sova på hotell för lyan är inte så stor för 3 personer.

kirshim
1

Jo, man får ju offra sig ibland…😈😂

Maleficum
0

😍 saknar när jag hade mina angorabebisar när jag ser den filmen, att ha nio små fluffiga busfrön som for runt i vardagsrummet, var upp i fönsterna (blommorna blev inte så långlivade) och upp på datorbordet för att tugga på suddgummin och min stackars c-uppsats som blev halvt uppäten.

Verkligen supersöt med sina fluffiga öron men är lite tveeggad till så mycket fluff på öronen eftersom öronen i princip är deras enda kylsystem (som hundarnas flämtande). Är ju tur det är lätt att klippa bort om det behövs och det växer ju ut fort som attan igen. 1mm/dag brukar angorans päls växa.

Hoppas du inte behöver vistas i centrala delarna av Stockholm för det är sjukt mycket folk där nu (om man nu inte gillar stora folkmassor såklart). Härligast är att besöka gamla stan på julafton för det är knappt en enda människa där då.

[Jens]
0

Jag har varit i Sthlm så många ggr så jag känner till det mesta. Blir nog nåt trevligt ställe att äta på och bara ta det lugnt och umgås med vännen. Hade ingen aning om det där med öronens kylsystem. Alltid är det ngt man lär sig och då gäller det alla kaniner?

Maleficum
0

Japp, gäller alla kaniner. De svettas ju inte (och har inga trampdynor som de kan svettas ur som hundar har) och de kan inte flämta som hundar (men andas kraftigt när de är varma) utan det är öronen som har ordentliga blodkärl som de ligger och har uppspärrade för svalka (och gräva fram sval fuktig jord att ligga i om de har möjlighet). Så de är rätt känsliga för värmeslag nu under varma årstiden. Min första kanin (en vädur) kunde sitta och sova i knät med en kylklamp på öronen hur länge som helst under somrarna.

Oliviahack
0

Äpplesnäckor + ålar = mat för ålar… Så nu har dom fått flytta ut dom j-vlarna.

Lillyrod
0

Ha ha ha ja ibland upptäcker man saker som inte är så bra : )

mimåne
0

Där har jag varit också fast då gällde det inte ålar utan thomasciklid. Verkligen surt när man planerat och längtat. Här i dagarna gick jag på niten igen och satte två små platyn i akvariet med äppelsnäckor, det gick inte heller. Platyn nöp gärna i känselspröten på snäckorna.

Oliviahack
0

Ålarna har tyvärr dödat kanske 6 st redan. Och jag har verkligen dragit mig för att ta ut dom för det är typ omöjligt.. Men idag fick jag gjort det. Hoppas dom mår bättre nu snäckorna.. Dom sliter sönder snäckorna ser helt fruktansvärt ut. Mina guppys kan också va på men dom dödar ju inte iaf.

mimåne
0

Ojdå. Det lät verkligen inget vidare. Hoppas de repar sig.

[Jens]
0

Jag åker med MTRExpress hem och jag kan bara säga HERREGUD, åk inte den om ni kan undvika den. Tågen är nya men det låter högt där man sitter och sätena är lite för korta. Aldrig mer MTRExpress och problemet är att jag ska sitta i det här tåget några timmar till innan jag kommer till Göteborg. Huuaaaa !

Fjordell
3

Idag har jag äntligen fått påbörja mina studier till taxiförarlegitimationen! Och det bästa av allt är att jag har erbjudits fast anställning fr.o.m slutet av augusti. Jag är gladare än gladast!😃

Maleficum
0

Grattis Fjordell!

Själv ska jag försöka städa och packa idag (går lite segt =P) och bestämma mig ifall jag ska göra en rockad av ytterfiltrena mellan akvarierna eller inte (har ett som inte är så pålitligt just nu och inte alltid sätter igång sig korrekt efter strömavbrott). Beror ju lite på hur mycket ansvar husvakten ska få ha i sommar med fiskskötsel.

mimåne
0

Grattis Fjordell! Då vet jag vem jag ringer när det behövs! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Jens]
0

Grattis Fjordell !! =) Så kul..

[Jens]
0

Regnet ÖSER ner och det är kallt ! Är det så överallt i Sverige? Härlig midsommar …

Lillyrod
0

Japp det är midsommarvädret som kommer nu. Börjat regna här med om än stillsamt än så länge.

kirshim
0

Grattis Fjordell, grattis till jobb och bokstäver i körkortet….=)

mimåne
0

Faktiskt, så är det hör och häpna uppehåll med regn här idag. Men vi har fått tillräckligt nu tycker jag. Som det har regnat dag efter dag hela maj och juni hittills.

Fjordell
0

Jättetack hörni! Känns väldigt roligt faktiskt :D ser verkligen fram emot första utbetalningen vill jag lova… efter att ha levt på 500 kr, efter alla räkningar är betalda, i flera månader.

Draken
0

Stort grattis fjordell :)

Spelar ingen roll vilket väder det blir i midsommar, jobbar hela helgenm, men jag hoppas det blir hyfsat bra v'der, så man kanske kan grilla en köttbit och njuta lite gött på midsommaraftonen (på dagen, jobbar kväll fom idag tom söndag :/ )

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Grodhopp]
0

Grattis Fjordell! Taxikort är bra att ha, funderade mi sambo på som komplement till PT-jobbet. Åh ja midsommarvädret är här! Syrran och jag var ute och slet hela dagen igår för att göra fint till festen imorgon, köpte utebord som vägde hur mkt som helst och rensade ogräs, sopade och skruvade och fixade. Såg nog kul ut med två korta tjejer som kämpade med ett bord av massivt trä i full blåst på ikeas parkering när vagnen flög åt alla håll men envisast vinner! Nu har vi fått in det mesta under tak ute och ska sätta upp en liten ful illgrön paviljong som skydd för de som inte kan sitta under tak för jag VÄGRAR sitta inne på midsommar. Verkar som det blir växlande molninghet och spridda skurar över merparten av landet!

Maleficum
0

Hoppas det inte blir regn. Skulle bli väldigt trångt och kaosartat om vi alla skulle behöva tränga in oss inomhus. Fast det behöver inte vara full sol och äckligt varmt heller.

kirshim
1

Vi ska hem till min far imorgon för att fira midsommar utomhus, hoppas han har fixat stora partytält åtminstonde…;P

mimåne
1

Och sambon och jag firar midsommar på vägarna imorgon. Vi ska köra bil hela dagen. Jag ser faktiskt fram emot det och har planerat lite trevliga stopp längs med resan. Sillen och grillen tar vi fram på lördag istället :)

mimåne
2

Nu tar jag semesterledigt. Jag får önska er alla en riktigt trevlig midsommar! ☀️🌺

usvead
1

Glad Midsommar på er! 😃

Lillyrod
0

Vilket fint foto! Glad midsommar till er alla!

kirshim
0

Ha en bra midsommar allihopa, ses säkert en sväng ikväll….

ElinvBorg
0

Glad midsommar! Nu beger jag mig till dalarna :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Maleficum
0

Glad Midsommar! Än har vi inget regn men mulet och svalt och skönt =D

[Jens]
2

Jag säger glad midsommar till er med en bukett blommor som min syster har ordnat till på altanen.

Lojs
0

Bara jag som knappt firar idag. Jag ska äta lite midsommarmat med mamma och pappa, men i övrigt blir det som vilken lördag som helst, jag jobbar förmiddag, kommer pyssla lite med djuren i eftermiddag och så blir det troligtvis lite vin och datorspel ikväll. Jag är inte så mycket för firande. :)

Medis på akvariefisk.

Lillyrod
0

Det är samma här. Enda jag firar är jul. Resten kan kvitta : )

stickanw
0

Egentligen är det inte midsommar förrän på söndag den 21 juni då sommarsolståndet inträffar. Det är årets längsta dag och kortaste natt sedan börjar vi gå mot längre och längre nätter fram till 21 december då motsatsen inträffar. Vintersolstånd med kortaste dag och längsta natt.

Ha en GLAD MIDSOMMAR ÄNDÅ.

Oliviahack
0

Jag skulle ha firat hos min syster men åkte på jobb hela helgen. Såå sambon får åka utan mig 😕

Fjordell
0

Glad midsommar allesammans! Må så många som möjligt få njuta av fint väder☀️

MariaK1977
0

Här var det faktiskt sol igår, barnen tyckte det var på gränsen till FÖR varmt, men det var de nog ensamma om…

[Jens]
0

hahaha MariaK1977… är de väldigt unga?…. värme finns ju inte alls just nu =)

Lillyrod
0

Här har det klarnat upp ikväll och jag har öppet rakt igenom lägenheten och det märks inte så kallt är det då rakt inte ; )

MariaK1977
1

#172 jo inte så gamla. Konversation gick så här: Oj vad varmt det är, jag måste gå in och svalka av mig! Tur att vi bor i Norrland då så att det inte blir så jättevarmt. Va, finns det ställen där det är ÄNDÅ varmare?!!

Maleficum
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Gick promenad idag för att fota hästarna. Dem börja sitt härliga och välförtjänta sommarbete i onsdags.

Först ut är Ginnie (skimmeln), sen Vodka Boy, trion är Joe, Naxon och Bing, sen är det Saffran, Mecenas och den mörka skimmeln är Humla. Slutligen en bild på en del av flocken.

Fjant fick inte följa med in i hagen så han satt och tjöt vilket fick hästarna att bli lite nyfikna.

Fjordell
3

Jag blev plötsligt (dock tillfälligt) med kanin idag. Han är en hittekanin som varit på vift i flera månader. Ingen har anmält honom saknad, och han är omärkt. Vi söker efter ägaren i några veckor till innan han får flytta till ett för evigt-hem.

Känns som att jag bara få fler och fler uppgifter och projekt att hålla reda på😃

kirshim
0

Har jagat kanin hemma hos min far som var på rymmen, kan säga att min kroppsbyggnad inte var till någon fördel…😃

Starkt jobbat att hinna med och fånga den lilla gynnaren…=)

Lillyrod
0

Vad härligt hästarna har det när de får gå sådär många tillsammans. 

Tur för kaninen att ni fick tag på den. Inte lätt att klara sig ute med alla faror som finns. Jag såg en svart kanin bland alla vildkaniner på ett ställe igår. Den måste också vara på rymmen eller har någon tröttnat och släppt ut den vilket tyvärr händer.

stickanw
2

Var verkligen det din far som var på rymmen, och varför kallar honom då för den lille gynnaren?

kirshim
0

oj, hade inte vaknat riktigt i morse tydligen, nog för att min far är liten men det var ju kaninen vi jagade, en tjock liten gubbe är lättfångad…=)

Maleficum
0

#179 Vildkaniner kan komma i andra färger än viltbrun som tex svart. Speciellt eftersom många av våra vildkaniner i Sverige härstammar från förvildade tam kaniner långt bak i tiden. 

Roligast är att även om alla hästar går tillsammans så håller de sig helst med sina hagkompisar de går med under resten av året.

Vilken söt rymling Fjordell! Ser ut att vara chinchillafärgad, blåser man försiktigt i pälsen så ser man tydligt att pälsen är randig.

Lillyrod
0

Den såg inte ut som en vildkanin. Den brydde sig inte ett dugg om att folk gick och cyklade precis förbi den heller. Öronen var för långa för en vildkanin. Jag tror det var en rymling.

Maleficum
0

Jo det låter ju lite mer som en rymling eller dumpad.

[Jens]
0

Verkligen en glädjande nyhet att Marit Björgen är gravid men det verkar som om hon inte slutar för det utan är åter tillbaka 2017. Vilken kvinna hon är!

kirshim
0

åh, då kan ju någon annan få vinna ett lopp i år då, det stod inget om Johaug också?….;P

[Jens]
0

Nope, hon kör vidare och kowalchuk också och det här kommer nog trigga kowalchuk extra också även om Kalla är det största hotet mot Johaug.

[Jens]
0

Trots att jag är sjuk (förkyld) så hindrar det inte mig att jobba vidare i trädgården. Nu har jag kommit ytterligare en bit på väg men det är nog inte 1/3 av allt jag ska göra men man får ta lite i taget och när man är sjuk så orkar man inte lika mycket.

Dessa plattor har legat på samma ställe i över 30 år så jag har inte lagt dom där utan nu har jag bara tagit bort allt ogräs, lyft plattorna, lagt matta under plattorna som hindrar ogräs att komma upp underifrån.

Lillyrod
0

Det blir kanon Jens. Att rensa ogräs mellan plattor är inget roligt jobb.

[Jens]
0

Näe verkligen inte Lillyrod men när man ser resultatet så blir man nöjd. 😉

Maleficum
0

Andra dagen med morgondopp. Kan väl knappast kalla det bada, är inte så mysigt att simma runt i 16gradigt vatten men är härligt uppiggande att ta sig ett dopp innan frukost och hundpromenad.

Min skrattduva Sam har flyttat idag och ska få 8 nya kompisar och 40m2 voljär att flyga i så nu har jag bara två duvor igen.

[Jens]
0

#190 då är det nog inte långt bort tills jag vågar. Strålande sol och 17 grader är mitt krav! ;)

kirshim
1

Bad blir det nog i nov när vi åker till Kap Verde, om det inte blir nån hälleflundra i Nordnorge, då ingår ett dopp i konceptet…=)

[Jens]
0

Hur många av er har semester?? Jag jobbar och sliter på min semester och är inne på min andra vecka…. =) det verkar som det blir lovande väder framöver och det ser jag fram emot så jag får bada i sjön.

kirshim
0

2v kvar till semestern här, oj vad jag längtar till den och vackert väder…

Lillyrod
0

Jag har också 2 veckor kvar. Börjar vecka 29 och har 5 veckor. Det ska bli så skönt.

[Jens]
1

så gött för er men jag njuter faktiskt även om jag jobbar hårt i trädgården. Jobbar ca 4 timmar om dagen och det ger resultat…

Lojs
0

Nu får jag typ ingenting gjort på två dagar, agility-SM går i helgen och jag sitter och kikar livestream och hejar på mina kompisar!

Medis på akvariefisk.

Draken
1

Jobbar en vecka till, innan jag går på semester, jag längtar mig sjuk. Hoppas jag får en  lugn semester utan massa utbeordringar ;)

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

[Jens]
0

Ja Rovfisk. Det är faktiskt väldigt skönt att ha semester. Man ägnar sig mycket tid med familjen och det känns väldigt bra.

MariaK1977
0

Har precis fått magsjuka på semestern :-( Tur att jag inte hunnit läsa alla inlägg tidigare så jag har något att göra nu medan de andra är ute i solen!

Draken
0

Huffdå MariaK, hoppas det snart är överståndet :(

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MariaK1977
0

Tack! Ja får hoppas det, men minstingen har kräkts ovanligt mycket och i princip matvägrat i en vecka nu, så risken är väl att det är magsjuka hon haft och då verkar det vara en seg variant… Skönt att få en vettig anledning till matvägrat dock!

MariaK1977
1

Förresten Jens, vad snygga plattorna blev!

Maleficum
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Har fått städhjälp i sommar. Kaninbajs och hundmat är jättemumsigt tycker min brorsdotter. Annars bryr hon sig inte så mycket om djuren.

Första dagen sen vi kom ner till landet som jag inte morgonbadat, har blivit förkyld så det kändes inte så lockande.

[Jens]
0

Tack MariaK1977 ! 🙂

[Jens]
0

#204 Maleficum, det låter inget vidare…. 🤐

Lillyrod
0

#204 Din bild syns tyvärr inte.

Maleficum
0

Blev det bättre nu? Har typ supersegt internet som tappar kontakten lite då och då.

Lillyrod
0

Nu syns hjälpen ; )

[Jens]
0

Haha, gäller att ha koll 😉

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer