Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2905 ggr
gulzebra
0

Platy - fläck på huvudet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min ena Platy har en fläck på huvudet som jag antar inte hör hemma där. Vad är det och hur behandlar jag?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[Jens]
0

Sjukdomen som din Platy har fått låter som fenröta  och det är en gissning från mig utifrån din bild. Andra som har pratat om det kan du hitta här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/4ef6688688f47274980051b3-fenrota-salt

HeidiH
0

Fenröta på huvudet? Kan de ha det?

[Tinitusan]
1

jens kan det kanske inte vara svamp också?

[Jens]
0

Ja, fenröta kan sprida sig HeidiH. Det kan även vara munröta men i vilket fall som helst så tycker jag man ska behandla fisken direkt genom saltbehandling. i eget karantänakvarium eller plastbytta.

https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=242

gulzebra
0

Tack! Bara salt då eller även medicin? Ska även övriga fiskar behandlas? Alla tre köptes i torsdags och rötan fanns redan vid köp.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lillyrod
1

Då tycker jag faktiskt du ska gå tillbaks med dem. Det är inte ok att sälja dålig fisk och låta dig stå för medicin och annat som tillkommer.

gulzebra
0

#6 Ja egentligen borde jag väl det, men jag gillar de och har inget emot att behandla istället. Nån gång ska jag lära mig sånt här också så varför inte nu liksom. Har dessutom inte direkt någon annanstans att köpa nya heller - finns en djuraffär till här och där är det smått omöjligt att se en frisk Platy bland mängder av sjuklingar. Har gått i båda och spanat ofta under de månader jag läst och planerat för mitt fiskköp bara för att kika och jämföra och det är verkligen som dag och natt. Där jag köpte de här brukar det se fint ut, jag är säker på att rötan helt enkelt blivit missad.

Lillyrod
0

Testa att gå dit och tala om problemet så kanske du får medicin till dem iallafall. Det finns ju medicin som tar många olika sjukdomar så det kan man ju prova när man inte är säker på vad det är.

gulzebra
0

#8 Får göra det ja 🙂

gulzebra
0

Medicin införskaffad, ska bara gräva upp sandsnäckorna så kan medicinering påbörjas, tanken är medicinering av allihop i karet och så saltbad på sidan av för växternas skull. Men en snabb fråga - när jag nu läser bipacksedeln (Medimor) står det att fiskarna inte ska matas. Jag har redan matat idag. Kan jag påbörja medicineringen idag eller måste jag vänta till imorrn?

Hur gör jag med snäckorna, klarar de sig i en burk med lufthål och dagliga vattenbyten tills medicineringen är avslutad?  Jag har inget extra som kan syresätta vattnet under tiden.

Ska man se det lite positivt så kanske jag förutom att jag lär mig även blir av med ev kvarvarande skräpsnäckor nu då 😃

mimåne
0

Du kan börja behandlingen fast du matat tidigare. Det viktiga är att du inte matar under behandlingen.

Snäckorna klarar sig i ett kärl där du byter vatten dagligen :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
1

Super, tack så mycket! Då ska här letas lämplig burk och snäckor. Tur att de nyss är inflyttade iaf, de kan inte ha hunnit bli så många fler än 9… 😛

Hur stora byten lär jag göra förresten?

mimåne
0

Fyller du på med rent kranvatten.. 20%?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

gulzebra
0

Det blir kranvatten ja. Tack!

gulzebra
0

Snabb fråga - har medicinerat igår och idag enligt bruksanvisningen. Filtret är igång men jag har plockat ur filtermedian och inläggen med aktivt kol. Svamparna lät jag sitta kvar för att inte vara virvla runt småbös men övrigt innehåll från filtret ligger i akvarievatten på sidan av.
Imorgon ska jag tydligen göra 30% vattenbyte och sätta tillbaka filtermedian. På söndag ska filtermedian återigen ur karet för en ny omgång medicin. Det jag funderar över är filterinläggen med aktivt kol i, ska jag hålla de utanför tills kuren är helt avslutad?

[Jens]
0

Du tänkte rätt angående aktivt kol. Det ska inte vara i akvariet så länge du behandlar det.

gulzebra
0

Prima, tack!

gulzebra
0

Jag har precis hällt i omgång nr 2 av medicinen och imorrn ska göras 30% vattenbyte igen. Efter det verkar kuren vara slut. 
Jag kanske är blind men jag ser ingen som helst förbättring, hur lång tid dröjer det egentligen innan man börjar se skillnad?

[Jens]
0

Har du inte sett någon förbättring så verkar det inte ha varit rätt medicin.

gulzebra
0

Vad borde jag då använda? Jag har Medimor som ska hjälpa mot fenröta.

[Jens]
0

Det som hon har. Har det spridit sig på kroppen? Mår hon sämre? Visade du upp bilden för de i butiken och vad sa de om vad det kan vara ?

kirshim
0

Har fisken haft den där fläcken hela tiden och har den växt nånting eller ändrat utseende?

Beter sig fisken annorlunda mot sina artfränder du har?

Nu är jag absolut nybörjaren men det är inte så att det är en "fläck" i pigmenten?'

Lillyrod
0

Jag lutar åt att hålla med kirshim. Det ser ut som om fisken helt enkelt ser ut sådär. Om ingen förändring har skett så skulle jag bara låta det vara ett tag.

[Jens]
1

Ja, det var därför jag ställde frågan om det har spridit sig för det kan vara så att det inte är något farligt.

gulzebra
0

Fläcken har blivit mörk, det blev den redan innan behandlingen påbörjades som över en natt typ men har inte ändrats efter det. Ska se om jag får en bild på det när karet tänds. I övrigt ingen förändring åt något håll. Hon kan jaga bort den andra honan ibland, inte maniskt dock utan bara en snabb ivägforsling, ser rätt normalt ut i mina (nybörjar)ögon. Inte heller det något som kommit på senare tid utan hon beter sig likadant som hon gjort hela tiden sen hon flyttade in.

Butiken var jag aldrig till, utan cyklade helt enkelt till en närmare och köpte Medimor, så de har inte sagt något om saken. Jag har varit lite dålig på saltbaden dock, firren här smått omöjlig att få upp för ett saltbad så det har bara blivit ett. Men nog tycker jag att medicinen i sig borde hjälpa ändå om det är något fel..? 🤔

[Jens]
0

Får en känsla av att du ska låta henne vara eftersom det inte har blivit några stora förändringar.

gulzebra
0

Ok. Det är inget som kan smitta övriga fiskar då om det ändå är fenröta? Tycker mig bara få en massa olika bud när jag googlat, på vissa håll är fenröta extremt smittsamt och andra inte alls 🤔

Ska se sen om jag får bild på fläcken iaf. Försökte precis men jag har en katt som hemskt gärna vill vara med på bild, som om det inte vore svårt nog när firren flyttar sig ur fokus hela tiden… 😛

[Jens]
0

Mja, jag tänkte mera på om det bara är hon som har drabbats och det var ett tag sen du skrev första inlägget. Skulle det ha varit fenröta så tror jag att andra skulle redan ha drabbats? Kanske har jag fel.

MariaK1977
0

Jag tänker som Jens, har bara sett ett akvarium med fenröta (i butik) och där fanns nog knappt en Guppy som inte var smittad. Samtidigt kan jag inte tänka mig (vill inte tänka) att de lämnat sina fiskar utan tillsyn alltför många dagar i butiken, så jag gissar därför att fenröta smittar snabbt!! Vi har en Kardinaltetra med ett sår, hen har haft det sen hen flyttade till oss i december. Ibland får hen svamp i det, det blir lite luddigt och då har vi behanlat med salt och/eller medicin, svampen försvinner men såret består… Det har dock inte smittat någon annan. Kanske kan det vara något liknande för din Platy?

gulzebra
0

Ok. Då avvaktar jag och ser då helt enkelt. Har gjort 30% vattenbyte nu under kvällen och stoppat tillbaka filtermedian, inkl filterinläggen med aktivt kol. Får se när det klarnar om jag kanske kan få någon bild på henne då - såg ut som hejkomochhjälpmig efter mina försök att håva upp firren så jag har fått göra om lite nu så det går att se på karet utan att få ont… 😛

Hur är det nu med snäckorna, när kan de stoppas tillbaka? Och hur länge ska jag avvakta med nya fiskar så jag inte bara får fler som smittas om det skulle vara något? 

Hur är det med växterna förresten, kan det spridas nånting med de om det ändå skulle vara nånting? Har lovat bort några toppskott av gälört nämnligen, kan jag ge bort de eller finns det någon form av smittrisk?

gulzebra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Sådär, här kommer bilder. Noterade att andra honan blivit av med en bit av ryggfenan också 😕Bifogar bild på alla tre (om än kassa sådana, jäkla firrar till att vara kassa posörer idag). Hanen, den vita, ser i mina ögon opåverkad ut. Han gick dock inte i samma kar som honorna på djuraffären, antar att det spelar in också..?

Hur som helst, nåt fel måste det ju vara, och det felet är väl rimligtvis just fenröta när fenorna på andra honan rykt såhär. Vad tror ni om att flytta över alla tre till en plastlåda och prova behandla på nytt - men nu med saltning i karet? Jag fick ju inte upp de så jag kunde ge saltbad. Tycker väl iofs att medicinen ska ha fungerat utan men det kanske är värt ett försök, vad säger ni?

[Jens]
0

Nej, jag tycker du ska låta dem vara.

Lillyrod
0

Jag tycker också att du ska avvakta. De ser friska och pigga ut och så länge de äter och simmar och inte drar ihop fenorna så tror jag det är ok. Jag skulle vänta någon vecka med att ge bort växter för säkerhets skull. Kolet ska filtrera bort medicinen på ca 24 timmar sen ska det bytas. Med nytt kol i sen så ska det nog inte vara någon risk för räkorna.

gulzebra
0

Ok, då gör jag det. Vad ska jag hålla utkik efter för tecken på att nånting behöver göras?
Tips på kol som funkar i ett Fluval U3? Har inte hittat inläggen som hör till på någon av zooaffärerna här utan fått beställa nämnligen. Får kika lite extra i veckan men hyser väl inga större förhoppningar om man säger så 😛

Lillyrod
0

Aktivt kol finns väl att köpa på de flesta djuraffärer. Jag köpte en stor kartong på Djurkompaniet. Det är löst och man fyller på i en behållare i pumpen. I mina eheim finns ingen sådan så då har jag lagt lite i en nylonstrumpebit och knytit till en liten påse.

gulzebra
0

Jahaaa, då hänger jag med! Vad är det då för behållare, är det den man har filtermedian i eller tänker jag fel nu?
Tack för tålamodet, själv hade jag slagit ihjäl mig om det gällde råttfrågor 😃

Lillyrod
0

I min Crystalpump finns en liten plastbehållare där man kan fylla på med vad man vill ha där i. T ex aktivt kol, biobollar mm. Har du många fack för olika filtermedia kan du ta ur ett av dem och ha kol istället. 

Bara fråga på du. Vi svarar så gott vi kan ; )

gulzebra
0

Ah okej, något sånt finns inte här vad jag kan se utan det som finns är behållaren med biomax. Alternativt att byta ut någon svamp då. Var och kollade bägge djuraffärer här idag men inga passande filterinlägg - så jag ska kika om jag kan beställa nya nånstans, annars får jag väl köpa svampar och klippa till istället :)

MariaK1977
0

#34 Håll utkik efter en mjölkig vit-slemmig beläggning på fenorna och på om de krymper mer. Om allt ser fortsatt helt oförändrat ut skulle jag ändå avvakta minst två veckor med att köpa någon ny fisk.

gulzebra
0

Will do, tack! Vad bra, då kan fiskplanerna stå fast tillsvidare då, de innebär ingen ny fisk förrän augusti ändå :)